DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Kétszer már közel volt az F1 szakadása

Komoly törésvonalak mutatkoznak az FIA és az F1 felsővezetése között – a hasonló belső konfliktusok kétszer már majdnem szakadáshoz vezettek.

Az elmúlt időben többször, több témával kapcsolatban is értekezhettünk az FIA és az F1 felsővezetése közti konfliktusról. Bár a szövetség F1-es részlegének átszervezésében kompromisszumos megoldás született, Mohammed ben Sulayem nyilatkozata az F1-ért tett szaúdi ajánlatot illetően csípős válaszra talált a Liberty Media részéről, s a mezőny esetleges bővítésével kapcsolatban is eltérő a két fél álláspontja – így aztán különösen pikáns az új jelentkezőkről szóló csütörtöki bejelentés.

A helyzetet korántsem nevezhetnénk pattanásig feszültnek, ettől függetlenül mindenképpen a sportág javát szolgálná, ha minél előbb elkezdenének közeledni egymáshoz a felek, hiszen a történeti tapasztalatok arra intenek mindenkit, hogy komoly következményei lehetnek a sportágban erőközpontjai közötti konfliktusnak…

A FISA–FOCA háború

Az FIA ernyője alá tartozó nemzetközi autósport-szövetség, a FISA, valamint a konstruktőröket tömörítő FOCA között az 1970-es évek végén mérgesedett el a viszony, a két fél zászlóit Jean-Marie Balestre elnök, valamint a FOCA-t és a Brabham istállót vezető Bernie Ecclestone vitték – utóbbi oldalán tanácsadójával, a későbbi FIA-elnök Max Mosley-val. A kereskedelmi bevételek és más egyéb témák körül zajló konfliktus első igazán látványos megnyilvánulására 1980-ban került sor.

Ekkor csak a mezőny három gyári csapata, a Ferrari, a Renault és az Alfa Romeo nem volt tagja a FOCA-nak, s miután ez a három istálló az előző két hétvége kisebb perpatvarainak folyományaként bojkottálta a júniusi Spanyol Nagydíjat, a futamot a FISA pénteken bajnokságon kívüli versenynek minősítette. Innentől kezdve világossá vált, hogy az F1 sosem látott krízissel néz szembe, amit csak fokozott a tény, hogy 1980 végén megalapították a „Motorsport Világszövetséget”, mely egy új, alternatív versenysorozat 1981-es naptárát is közzétette, benne nem kevesebb mint négy amerikai helyszínnel.

Sőt, 1981-ben összesen 19 Ford-motoros autó részvételével, a mezőnyben többek között a Williamsszel, a Brabhammel, a Lotusszal és a McLarennel meg is tartották a szezonnyitó Dél-Afrikai Nagydíjat, ráadásul olyan technikai megoldásokat is engedélyezve, melyeket az F1 aktuális szabályrendszere tiltott. Szerencsére gyorsan világossá vált, hogy a „Professzionális versenyzők világbajnoksága” önmagában életképtelen, így aztán ezek a csapatok mind ott voltak a Long Beach-i F1-es évadnyitón márciusban.

1982-san-marino-grand-prix



Mielőtt a Concorde Egyezménynek köszönhetően elültek a hullámok, számos kisebb ütközési pont mellett egy újabb látványos bojkottra is sor került: az 1982-es szezon negyedik versenyén, az imolai San-Marinó-i Nagydíjon mindössze hét csapat vett részt, miután a FOCA-istállók legnagyobb része távolmaradásával tüntetett Piquet és Rosberg brazíliai kizárása ellen. A verseny emlékezetes végjátéka Pironi és Villeneuve között egyes vélemények szerint akár a kanadai ász két héttel későbbi tragédiájához is hozzájárulhatott.

Grand Prix World Championship

Az új évezred első évtizedének konfliktussorozatában Ecclestone és Mosley ismét főszerepet játszottak, immár az F1 mindenható uraként, illetve az FIA elnökeként. A viszály a szabályváltozások körül robbant ki, a FOTA, a csapatok érdekvédelmi szervezete különösen azt az elképzelést nehezményezte, miszerint azok az istállók, melyek egy 30 millió euróban meghatározott opcionális költségvetési limit hatálya alá helyezik magukat, nagyobb technikai szabadságot kapnak a fejlesztések során.

2009-silverstone

Sötét felhők gyülekeztek az F1 felett 2009-ben Silverstone-ban

A csapatok bejelentették, hogy 2010-ben nem vesznek részt a világbajnokságban, ha ezt a szabályjavaslatot nem vonják vissza, bár később a Williams és a Force India visszatáncolt, így gyorsan fel is függesztették FOTA-tagságukat. A FOTA a Brit Nagydíj hétvégéjén, június 18-án bejelentette, hogy 2010 márciusában útjára indítják a Grand Prix Világbajnokságot, sőt a következő héten a versenynaptárat is bemutatták 17 futammal – köztük egy Helsinkiben rendezett utcai versennyel. Hogy mennyire volt komoly a szándék, s mennyire volt ez csupán blöff, arról hosszan lehetne vitatkozni, mindenesetre tény, hogy a naptár közzétételének másnapján végre elkezdtek közeledni a felek egymáshoz, s egy bő hónappal később az új Concorde Egyezmény aláírása gyakorlatilag véget vetett az FIA és a FOTA közti viszálynak.

Hol tartunk most?

Egyelőre nem tűnik reálisnak a veszély, hogy az FIA és a Liberty Media szembenállása olyan súlyos helyzetet teremthet, hogy akár ismételten felmerülne az F1 kettészakadása, már csak azért sem, mert a két fél egymásra van utalva – de ez nem jelenti azt, hogy a hatalmi harcok ne folytatódhatnának. A jelenlegi szituációt és a lehetséges következményeket az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíróval, Mészáros Sándorral beszéltük át a Formula Podcast legutóbbi adásában.

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: