Ahogy arról beszámoltunk, az FIA jelentős változtatásokat jelentett be szerda reggel, a közlemény szerint az F1-es részlegét szervezte át. De miről is van szó?
Az F1 technikai szabályrendszeréért eddig Ross Brawn felelt, a leköszönő szakember helyét viszont immár Nikolas Tombazis veszi át. Ez azt jelenti, hogy egy rendkívül lényeges, fontos, fajsúlyos pozícióban már nem az F1-hez és a FOM-hoz, a Liberty Mediához, hanem az FIA-hoz tartozó embernél lesz a karmesteri pálca és a döntési jog, ami a szövetség térnyerését mutatja a sportággal szemben.
Az elmúlt hetekben/hónapokban mi is írtunk arról, hogy az FIA és a FOM nem feltétlenül ugyanazt szeretné, és valamilyen szintű (érdek)ellentét feszül a felek között, amire legutóbb az Andretti és a General Motors közös bejelentése, illetve annak tálalása világított rá: amíg Mohammed ben Sulayem FIA-elnök lelkendezett, addig az F1 agyonhallgatta a témát, majd óvatoskodó, visszafogott megjegyzéseket tett.
A Formula.hu értelmezése szerint viszont ebben az esetben (bár Tombazis kétségtelenül az FIA embere, és mostantól ő lesz a nagykutya a technikai szabályok terén) a szövetség és a sportág egyeztetéseket folytatott, és végül megállapodásra jutott. Ezt támasztja alá Steve Nielsen kiemelt pozíciója is, aki az FIA sportigazgatóként szintén fontos szabályalkotó lesz: ő az elmúlt években az F1 alkalmazásában állt, most pedig ugyan FIA-s inget visel majd, de nyilvánvalóan olyan ember, akit minden érintett elfogad.
Mostantól tehát Tombazis és Nielsen révén erősebb kontrollt gyakorolhat az F1 felett az FIA, az utóbbi hónapok eseményei alapján egyértelmű, hogy erre határozott törekvései voltak a szövetségnek ben Sulayem megválasztása óta, a FOM pedig belement bizonyos alkukba, megállapodásokba, kompromisszumokba.
Persze a tervezett mezőnybővítés és az Andretti kérdésében ettől még – gyaníthatóan – nem lesz teljes az egyetértés...