A tavalyi szezonban újra központi témává vált a büntetőpontok kérdése, miután Pierre Gasly különböző kihágások után összesen tízet gyűjtött össze belőle, s ezáltal közel került az automatikusan egyfutamos eltiltáshoz: a szabályok szerint tizenkét egység után jár ez a vétkes versenyzőnek. A Motorsport.com összegyűjtötte ennek apropóján, ki hány büntetőponttal vág neki a 2023-as évadnak.
A listavezető tehát Gasly, az Alpine-hoz igazoló franciának ráadásul csak május 22-én törlődik leghamarabb pontja (12 hónap után veszítik érvényüket), azaz az első hat vagy hét – függően attól, hogy pótolják-e a Kínai Nagydíjat vagy sem – versenyen különösen óvatosan kell vezetnie. Őt Daniel Ricciardo és Lance Stroll követi a sorban nyolc büntetőponttal, ám mivel az ausztrálnak nincs ülése 2023-ra, ez őt aligha érinti. Így a képzeletbeli dobogó alsó fokára Alexander Albon fér még fel hét ponttal.
A regnáló világbajnok, Max Verstappen a lista alsó szekciójában található két büntetőponttal, ahogy csapattársa, Sergio Perez is ugyanennyivel rendelkezik a licenszén, míg a holland tavalyi fő üldözője, a ferraris Charles Leclerc mindössze eggyel.
Összesen hét olyan pilóta lesz, aki viszont tiszta lappal kezdi meg a 2023-as szezont. Közöttük van természetesen a három újonc – bár Nyck de Vries akár kaphatott is volna büntetőpontot a monzai beugrása során –, illetve a visszatérő Nico Hülkenberg. Rajtuk kívül Lewis Hamilton, Carlos Sainz és Valtteri Bottas mondhatja el magáról, hogy nulla büntetőponttal rendelkezik jelen pillanatban.
Büntetőpontok állása a 2023-as szezon előtt:
Versenyző | Büntetőpont | Mikor veszít és mennyit? |
Pierre Gasly | 10 | Május 22. (2 pont) |
Daniel Ricciardo | 8 | Március 26. (1 pont) |
Lance Stroll | 8 | Április 9. (2 pont) |
Alex Albon | 7 | Március 27. (2 pont) |
Fernando Alonso | 6 | Május 8. (3 pont) |
Esteban Ocon | 5 | Március 20. (2 pont) |
Nicholas Latifi | 5 | Június 12. (1 pont) |
Zhou Guanyu | 4 | Március 27. (1 pont) |
Yuki Tsunoda | 4 | Július 3. (2 pont) |
George Russell | 4 | Július 10. (2 pont) |
Kevin Magnussen | 3 | Május 8. (2 pont) |
Lando Norris | 3 | Július 10. (1 pont) |
Mick Schumacher | 3 | Október 23. (1 pont) |
Sebastian Vettel | 2 | Július 10. (1 pont) |
Sergio Perez | 2 | Október 2. (2 pont) |
Max Verstappen | 2 | November 13. (2 pont) |
Charles Leclerc | 1 | Október 9. (1 pont) |
Reformokat sürgetnek az F1-es pilóták
Gasly esete kapcsán többen is jelezték, hogy át kellene gondolni a rendszert: a versenyzők szerint nem igazságos eltiltást kapni olyan vétségek után, amelyek nem számítanak veszélyes vezetésnek (például a francia is gyűjtött be büntetőpontot . George Russell szerint az FIA is nyitott a szisztéma újragondolására:
„Zajlottak egyeztetések, és szerintem egyértelmű, hogy az FIA felül fogja vizsgálni a büntetőpontok rendszerét. Ha bármely versenyző versenyeltiltást kap, annak valami roppant súlyos dolog miatt kell történnie, Pierre-t pedig nem sorolnám a veszélyes vagy felelőtlen pilóták kategóriájába. Több büntetőpontja is olyan kihágásból származik, ami nem veszélyes vezetéssel kapcsolatos, szóval sajnálatos lenne, ha egyfutamos eltiltást kapna. Még ha el is éri a 12 pontot, szerintem újra kell ezt gondolnunk.”
Az is felvetődött, hogy esetleg a ponthatárt kellene feljebb emelni. A rendszer 2014-es bevezetésekor 19 nagydíjból állt egy idény, míg az előttünk álló szezonban már 23 vagy 24 futamot fognak rendezni, így értelemszerűen gyorsabban össze lehet gyűjteni a 12 pontot. Otmar Szafnauer Alpine-csapatfőnök szerint például 14-re vagy 15-re lehetne emelni azt a korlátot, amelyet elérve automatikusan jár az eltiltás.