DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Gasly az eltiltás küszöbén, heten tiszta lappal – így állnak az F1-es büntetőpontok

Az Alpine-hoz igazoló franciának május végéig nagyon óvatosnak kell lennie, míg Hamilton és Sainz például büntetőpont nélkül vág majd neki az évnek.

A tavalyi szezonban újra központi témává vált a büntetőpontok kérdése, miután Pierre Gasly különböző kihágások után összesen tízet gyűjtött össze belőle, s ezáltal közel került az automatikusan egyfutamos eltiltáshoz: a szabályok szerint tizenkét egység után jár ez a vétkes versenyzőnek. A Motorsport.com összegyűjtötte ennek apropóján, ki hány büntetőponttal vág neki a 2023-as évadnak.

A listavezető tehát Gasly, az Alpine-hoz igazoló franciának ráadásul csak május 22-én törlődik leghamarabb pontja (12 hónap után veszítik érvényüket), azaz az első hat vagy hét – függően attól, hogy pótolják-e a Kínai Nagydíjat vagy sem – versenyen különösen óvatosan kell vezetnie. Őt Daniel Ricciardo és Lance Stroll követi a sorban nyolc büntetőponttal, ám mivel az ausztrálnak nincs ülése 2023-ra, ez őt aligha érinti. Így a képzeletbeli dobogó alsó fokára Alexander Albon fér még fel hét ponttal.

f1-gasly-grid-suzuka-2023



A regnáló világbajnok, Max Verstappen a lista alsó szekciójában található két büntetőponttal, ahogy csapattársa, Sergio Perez is ugyanennyivel rendelkezik a licenszén, míg a holland tavalyi fő üldözője, a ferraris Charles Leclerc mindössze eggyel.

Összesen hét olyan pilóta lesz, aki viszont tiszta lappal kezdi meg a 2023-as szezont. Közöttük van természetesen a három újonc – bár Nyck de Vries akár kaphatott is volna büntetőpontot a monzai beugrása során –, illetve a visszatérő Nico Hülkenberg. Rajtuk kívül Lewis Hamilton, Carlos Sainz és Valtteri Bottas mondhatja el magáról, hogy nulla büntetőponttal rendelkezik jelen pillanatban.

Büntetőpontok állása a 2023-as szezon előtt:

Versenyző Büntetőpont Mikor veszít és mennyit?
Pierre Gasly 10 Május 22. (2 pont)
Daniel Ricciardo 8 Március 26. (1 pont)
Lance Stroll 8 Április 9. (2 pont)
Alex Albon 7 Március 27. (2 pont)
Fernando Alonso 6 Május 8. (3 pont)
Esteban Ocon 5 Március 20. (2 pont)
Nicholas Latifi 5 Június 12. (1 pont)
Zhou Guanyu 4 Március 27. (1 pont)
Yuki Tsunoda 4 Július 3. (2 pont)
George Russell 4 Július 10. (2 pont)
Kevin Magnussen 3 Május 8. (2 pont)
Lando Norris 3 Július 10. (1 pont)
Mick Schumacher 3 Október 23. (1 pont)
Sebastian Vettel 2 Július 10. (1 pont)
Sergio Perez 2 Október 2. (2 pont)
Max Verstappen 2 November 13. (2 pont)
Charles Leclerc 1 Október 9. (1 pont)

 

Reformokat sürgetnek az F1-es pilóták

Gasly esete kapcsán többen is jelezték, hogy át kellene gondolni a rendszert: a versenyzők szerint nem igazságos eltiltást kapni olyan vétségek után, amelyek nem számítanak veszélyes vezetésnek (például a francia is gyűjtött be büntetőpontot . George Russell szerint az FIA is nyitott a szisztéma újragondolására:

„Zajlottak egyeztetések, és szerintem egyértelmű, hogy az FIA felül fogja vizsgálni a büntetőpontok rendszerét. Ha bármely versenyző versenyeltiltást kap, annak valami roppant súlyos dolog miatt kell történnie, Pierre-t pedig nem sorolnám a veszélyes vagy felelőtlen pilóták kategóriájába. Több büntetőpontja is olyan kihágásból származik, ami nem veszélyes vezetéssel kapcsolatos, szóval sajnálatos lenne, ha egyfutamos eltiltást kapna. Még ha el is éri a 12 pontot, szerintem újra kell ezt gondolnunk.”

Az is felvetődött, hogy esetleg a ponthatárt kellene feljebb emelni. A rendszer 2014-es bevezetésekor 19 nagydíjból állt egy idény, míg az előttünk álló szezonban már 23 vagy 24 futamot fognak rendezni, így értelemszerűen gyorsabban össze lehet gyűjteni a 12 pontot. Otmar Szafnauer Alpine-csapatfőnök szerint például 14-re vagy 15-re lehetne emelni azt a korlátot, amelyet elérve automatikusan jár az eltiltás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: