Bár az új szabályoknak és a DRS-nek köszönhetően könnyebbé váltak az előzések a Formula-1-ben, nem beszélve arról, hogy eltérő stratégiával is előre lehet törni a futamokon, azért az első körös helyezkedéseknek és pozícióváltozásoknak továbbra is kiemelt jelentősége van a végeredmény szempontjából. Az Auto Motor und Sport szaklap összesítette a statisztikákat, hogy ki hány helyezést javított vagy éppenséggel rontott a 2022-es versenyek első körei során.
Értelemszerűen a rossz rajtpozícióból indulók könnyebben tudnak felmutatni jó számokat ilyen tekintetben, de csapatszinten így is kiemelkedő, amit az Aston Martintól láthattunk. Lance Stroll a 22 nagydíjból 16 alkalommal tudott pozíciót javítani a startok után, s mindössze kétszer veszített helyezést, míg Sebastian Vettelnél 13–3 ez az arány. A kanadai az előretörései során 39 pozíciót fogott, míg a hátraesései alkalmával 12-t veszített, így összességében 22 pozíciót nyert, míg a németnél 31, 16 és 15 ez a három érték – azaz az astonosok már az első körökben rendre megalapozták a szombathoz képest rendre erősebb vasárnapi szereplésüket.
A legtöbb pozíciót azonban összességében nem Stroll nyerte a rajtok után, hanem Esteban Ocon: a francia 15 futamon 29 helyezést javított, míg mindössze egyetlen alkalommal rontott, s akkor is csak egy helyet, így abszolút értékben 28 pozíciót lépett előre az első körökben, ezzel eggyel megelőzte a kanadait. Az alpine-os csapattárs, Fernando Alonso is remekelt, hiszen kilencszer jött előre, s összességében 13 pozíciót nyert (20 javított, 7 rontott helyezéssel).
Kiemelkedő számokat láthatunk még Yuki Tsunodánál és Alexander Albonnál, akik a rendre gyengébb időmérős szereplés után tudtak összességében 19 és 16 pozíciót javítani. Még náluk is jobban szerepelt Kevin Magnussen, aki 33 pozíciót lépett előre és 11-t hátra az első körök során, azaz a mérlege 22 nyert helyezés a Haasszal. Az élmezőnyből Lewis Hamilton produkálta a legjobb számokat: a futamok felén előrefelé mozgott a mezőnyben a rajthelyéhez képest, s összesen kilenc helynyi pluszban zárta az első köröket. Érdekesség, hogy ez utóbbi érték Max Verstappennél is ugyanennyi, hiába indult sokszor az élről vagy az első sorból – igaz, ez jórészt a spái motorcserés büntetése utáni felzárkózásának köszönhető.
Mindenkit alulmúlt az Alfa Romeo
Eddig a javítókról beszéltünk, de kik szerepeltek pocsékul a startokat követő helyezkedések során? A lenti táblázatból is kiderül, hogy messze kiemelkedett ilyen tekintetben az Alfa Romeo, s különösen Valtteri Bottas, s ez csak részben köszönhetően az olykor előkelő rajthelyeknek. A finn mindössze kétszer tudott előrelépni az első körökben, viszont 14-szer is hátraesett, ráadásul nem kevesebb mint 39 pozíciót rontott a versenyek legelején, ami döbbenetes szám. A csapattárs Guanyu Zhou a második helyezett 20 bukott helyezéssel – az Alfák borzalmas szereplésében nyilván kulcsszerepet játszottak a különösen az évad elején őket gyötrő kuplungproblémák.
Az élcsapatok pilótái közül Carlos Sainz és Sergio Perez az, akinek a neve mellett negatív számot látunk, bár a mexikóinál ez például főként az Osztrák Nagydíj első körében George Russell-lel történt koccanásnak és sóderágylátogatásnak tudható be.
Íme, az AMuS által készített táblázat – az első két oszlopban az látszik, ki hány futamon javított vagy rontott a helyezésén, feltüntették az első körös kiesések számát is, majd pedig a nyert és rontott pozíciókat, végül pedig ezek összegét:
Javítás | Rontás | Kiesés | Javított poz. | Rontott poz. | Összes poz. vált. | |
Max Verstappen | 6 | 2 | 0 | 14 | 5 | 9 |
Sergio Perez | 10 | 5 | 0 | 14 | 21 | -7 |
Charles Leclerc | 5 | 4 | 0 | 10 | 5 | 5 |
Carlos Sainz | 4 | 5 | 3 | 5 | 10 | -5 |
Lewis Hamilton | 11 | 3 | 2 | 14 | 5 | 9 |
George Russell | 8 | 4 | 1 | 14 | 7 | 7 |
Fernando Alonso | 9 | 6 | 0 | 20 | 7 | 13 |
Esteban Ocon | 15 | 1 | 0 | 29 | 1 | 28 |
Lando Norris | 8 | 7 | 0 | 10 | 16 | -6 |
Daniel Ricciardo | 10 | 6 | 1 | 18 | 22 | -4 |
Valtteri Bottas | 2 | 14 | 0 | 4 | 43 | -39 |
Guanyu Zhou | 4 | 9 | 1 | 8 | 28 | -20 |
Sebastian Vettel | 13 | 3 | 0 | 31 | 16 | 15 |
Lance Stroll | 16 | 2 | 0 | 39 | 12 | 27 |
Kevin Magnussen | 12 | 4 | 2 | 33 | 11 | 22 |
Mick Schumacher | 10 | 8 | 0 | 26 | 18 | 8 |
Pierre Gasly | 9 | 7 | 1 | 16 | 19 | -3 |
Yuki Tsunoda | 14 | 4 | 0 | 35 | 16 | 19 |
Alexander Albon | 11 | 5 | 2 | 22 | 6 | 16 |
Nicholas Latifi | 12 | 5 | 0 | 15 | 14 | 1 |
Nico Hulkenberg | 2 | 0 | 0 | 3 | 0 | 3 |
Nyck de Vries | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |