DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Óvott a Haas, Alonso bukta a pontjait

A Red Bull és az Alpine egy-egy autója ellen is óvást nyújtott be a Haas az F1-es USA Nagydíj után, s utóbbi esetben sikerrel is jártak, így a nagy ütközés után célba érő spanyol mégsem szerzett pontokat.

Néhány órával a Formula-1-es USA Nagydíj leintése után érkezett a hír, hogy a Haas két autó ellen is óvást nyújtott be. Az amerikai alakulat azt kifogásolta, hogy szerintük sem Sergio Perez Red Bullja, sem Fernando Alonso Alpine-ja nem volt biztonságos azt követően, hogy egy-egy kontakt után megsérült az autójuk: a mexikói a verseny legelején ért össze Valtteri Bottasszal, amely miatt lerepült egy darabka az első szárnyáról, míg a spanyol Lance Stroll-lal ütközve szenvedett látványos balesetet, aminek köszönhetően később elhagyta a jobb oldali visszapillantó tükrét.

A Haast mindezek azért frusztrálták, mert idén három alkalommal is fekete-narancs zászlóval a bokszba parancsolták a felügyelők Kevin Magnussent, amiért egy balesetben megsérült az első szárnya. Günther Steinerék többször is jelezték, hogy szerintük indokolatlanul rángatták ki a dánt az adott versenyeken szárnycserére, hiszen az autó a kisebb kár ellenére is biztonságosan vezethető volt.

alonso-dppi-austin-1



A felügyelők mindkét esetben úgy ítélték meg, hogy bár a Haas lekéste az óvások benyújtására szolgáló határidőt, azt ezekben az esetekben nem is lehetett volna betartani, így mindkét ügyben meghallgatták az érintett feleket.

Végeredményben azonban másként ítélték meg a két incidenst. Perez esetén a stewardok úgy látták, hogy biztonságosan vezethető maradt az RB18 a sérülés ellenére is. Jo Bauer, az FIA technikai delegáltja úgy indokolt, hogy miután leszakadt a szárnyelem Perez autójáról, a Red Bull részletes fotókat bocsátott a rendelkezésére, amely alapján ő és Nikolas Tombazis, az FIA technikai vezetője is biztonságosnak ítélte meg a versenygépet. Ezzel Perez megtarthatta az Austinban elért negyedik helyét.

Alonso esetében azonban más volt a helyzet. Hiába érvelt azzal az Alpine, hogy a visszapillantó tükör a spanyol önhibáján kívül, a Stroll-lal történt baleset révén sérült meg, majd repült le, valamint azzal, hogy a tükör elhagyása után csak egyszer érkezett pilóta a kétszeres világbajnok mögött, s róla is rendszeresen tájékoztatták csapatrádión, a felügyelők igazat adtak a Haasnak. Bár Alan Permane, a franciák sportigazgatója arra is rámutatott, hogy korábban a 2019-es Japán Nagydíjon Lewis Hamilton és Charles Leclerc is folytathatta a futamot a tükörrel kapcsolatos gondjaik ellenére, Bauer úgy ítélte meg, hogy mind a lifegő visszapillantó veszélyt jelentett a többi versenyzőre, majd később annak elhagyása is, mivel a technikai delegált szerint csak két tükörrel biztonságos az autók vezetése.

Emiatt a döntéshozók utólag egy stop&go büntetésnek megfelelő 30 másodpercet írtak hozzá Alonso eredményéhez, amivel a baleset után a bravúros hetedik helyen beérő versenyző egészen a 15. pozícióba csúszott hátra. Ennek köszönhetően Sebastian Vettel előrelépett a hetedik, Kevin Magnussen a nyolcadik, Yuki Tsunoda a kilencedik pozícióba, s még Alonso alpine-os csapattársa, Esteban Ocon is szerzett végül egy pontot.

FRISSÍTÉS: Ezzel azonban még nem biztos, hogy vége az ügynek, az Alpine ugyanis óvást nyújtott be az ítélet ellen arra hivatkozva, hogy 24 perccel később adta be a maga óvását a Haas. Kicsi azonban rá az esély, hogy sikerrel járnak a franciák, hiszen mint említettük, a stewardok az indoklásukban kiemelték, hogy annak ellenére adtak helyt az óvásnak, hogy tisztában voltak a késéssel, mivel a felügyelők szerint nem is volt lehetséges korábban benyújtani azt. Az Alpine a közleményében azt is kiemelte, hogy az FIA-nak joga van alkalmazni a fekete-narancs zászlót, ám miután megvizsgálták Alonso autóját, úgy ítélték meg a futam során, hogy nincs szükség erre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: