DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

„Ez nem része a versenyzés DNS-ének” – pilóták a motorcserés rajtrácsbüntetésekről

Monzában hosszú órákig tartott, mire az időmérő után kiadták az előzetes rajtrácsot a rengeteg hátrasorolásnak köszönhetően: az F1-es mezőny tagjai szerint is túl bonyolulttá vált a rendszer.

A múlt hétvégi Olasz Nagydíjon ismét forró témát szolgáltattak a motorcserés rajtbüntetések: a versenyzők csaknem fele, szám szerint kilenc pilóta autójába szereltek be új erőforrás-komponsent, amely eltérő mértékű hátrasorolásokat eredményezett. Ez persze nem új jelenség, csaknem két évtizede léteznek a motorcsere miatti rajtrácsbüntetések a Formula-1-ben, igazán azonban a sokkal összetettebb hibrid turbómotorok megjelenésével harapództak el 2014 után.

Bár jelenleg a szankciók kiosztása és a rajtrács összeállítása egyszerűbb, mint néhány évvel ezelőtt, hiszen már nem veszik figyelembe az időrendi sorrendjét a büntetéseknek, s például egy öthelyes hátrasorolás tényleg öt rajthely visszalépést jelent (Monzában azért fordulhatott elő mégis, hogy néhányan nem töltötték le az összes pozíciót, mert egyszerűen túl sokan kaptak büntetést és nem volt elég rá a húszhelyes rajtrács), Olaszországban mégis hosszú órákba telt, mire az FIA közzétette az előzetes rajtfelállást.

f1-start-monza-back-2022-dppi



Ez azt eredményezte, hogy a rajongók órákkal az időmérő után sem tudták, milyen sorrendben fognak startolni másnap a pilóták – sőt, maguk a versenyzők sem voltak ezzel tisztában: noha Max Verstappen úgy fogalmazott, hogy „ha nem vagyok hülye, akkor hetedik helyről indulok”, Pierre Gasly például Twitteren érdeklődött arról, hogy valaki meg tudná-e mondani, honnan is fog másnap rajtolni.

Mindenesetre a kavar semmiképp sem festett jó képet az F1-ről, s ezzel maguk a versenyzők is egyetértettek. Esteban Ocon szerint például tényleg elszabadultak a büntetések, viszont javaslattal is előállt, hogyan lehetne legalább enyhíteni a problémákon: „Kissé nehéz megérteni. Talán ha mindenkinek eggyel több motorja lehetne, az jó lenne” – idézi az Alpine franciáját a RaceFans.net szaklap. „Egyetlen gyártó sem tudja ilyen kevés alkatrésszel teljesíteni az egész szezont. Túl sok versenyünk van, és ez egyszerűen már nem lehetséges. Talán ezt át kellene néznie az FIA-nak a következő szezonra, hogy esetleg megemeljék a számokat.”

Oconhoz hasonló gondolatokat fogalmazott meg George Russell is, aki szerint a Formula-1 fenntarthatósági törekvéseinek ugyan jót tesz, hogy három hajtáslánc engedélyezett egy szezonra, de mivel egyre több a futam a versenynaptárban, a motoroknak egyre több kilométert kellene teljesíteniük, így természetes, hogy adódnak meghibásodások és emiatt cserék. A Mercedes-pilóta csapatfőnöke, Toto Wolff is elismeri, hogy lenne mit csiszolni a rendszeren, ugyanakkor arra is rámutatott, hogy szükségesek a rajtrácsbüntetések, különben a motorokkal kapcsolatos fegyverkezési verseny szabadulna el:

„Ha nem lennének rajtbüntetések, akkor lennének kvalifikációs motorjaink, és nem öt, hanem húsz. A nagycsapatok annyit költenének erre, amennyit csak akarnak, hogy előnybe kerüljenek. Ezért kell lennie valaminek, ami korlátozza ezt” – vélekedett Wolff. „Hogy túl bonyolulttá vált-e? Egyértelmű. De így sem akarjuk, hogy fegyverkezési verseny váljon ebből, mert ha valamennyi szabadságot is adnak nekünk, akkor még inkább stratégiai megfontolásokkal fogjuk ezeket csinálni, hiszen csak öt vagy tíz helyről van szó. Minden versenyen kivégzünk egy motort, mivel az új háromszor gyorsabb lesz, mint az előző, szóval kell lennie egy bizonyos elrettentő erőnek.”

f1-gasly-monza-2022-dppi

A már említett Gasly is szót ejtett a büntetésekkel való taktikázásról, amit szerinte száműzni kellene valahogy a sportból: „Büntetéseket kapunk, és ezt taktikailag időzítjük attól függően, hogy a többiek mit csinálnak. Néhányan csak öt helyet mentek hátra, mert páran pedig a rajtrács végére, így volt értelme a dolognak. Egyszerűen úgy érzem, ez nem kellene része lennie a versenyzés DNS-ének. Végső soron az időmérő leggyorsabbjai szoktak az élről indulni vasárnap, és ennek így is kellene lennie” – fogalmazott az AlphaTauri versenyzője.

Az F1-es pilóták tehát nagyrészt ellenzik a rajtrácsbüntetéseket és főleg az azzal kapcsolatos kavarodásokat, de persze azért akad kivétel is. „Minden évben megkapjuk ugyanezt a kérdést” – mondta Lando Norris, amikor erről faggatták Monzában. A McLaren versenyzője szerint a hátrasorolások miatt megkevert rajtrács izgalmasabbá teszi a futamokat. Ebben kétségtelenül igaza lehet a britnek, a szurkolóknak – főleg a sportág új rajongóinak – azonban a mezőny szerint is nehéz elmagyarázni, miért is nem lehet még órákkal a kvalifikáció után tudni, hogy a kedvencük hányadik rajtpozícióból vághat majd neki a másnapi futamnak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: