DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Ezért rontotta el Sainz kerékcseréjét a Ferrari

A négyből csak három kerék volt idejében a helyén, így értékes másodperceket veszített Zandvoortban az első kiállása során a spanyol – most a Scuderia vezető stratégiája magyarázta el, mi történt.

A Formula-1-es Holland Nagydíj sem múlt el kínos Ferrari-malőr nélkül: ezúttal Carlos Sainz első bokszkiállását rontotta el csúnyán a csapat. Történt ugyanis, hogy az egyik kerék, konkrétan a bal hátsó csak késve érkezett meg az autóhoz. Ezzel értékes másodperceket veszített a spanyol, aki így a harmadikról a 11. pozícióba esett vissza, majd onnan kapaszkodott fel ötödiknek, hogy aztán a második bokszkiállása során kapott büntetéssel végül a nyolcadik helyen értékeljék.

Inaki Rueda, a Scuderia vezető stratégiája a maranellóiak videójában magyarázta el, hogyan járult hozzá a lassú cseréhez egy késői jelzés, a zandvoorti bokszutca kialakítása és az, hogy egymást kellett kerülgetniük a szerelőknek:

sainz-boksz-zandvoort-dppi-1



„Elég korán elindult a bokszkiállások első köre. A 10-14. kör környékén megkezdték a kerékcseréket, ez pedig megnyitott egy ablakot a mi kiállásunkhoz is. Carlosszal fenyegetés alatt álltunk, két Mercedes és egy Red Bull is potenciálisan elénk vághatott volna. Egy elévágás a verseny azon pontján azt jelentette volna, hogy Carlos pozíciót veszített volna velük szemben.”

„Carlos bokszkiállásáról a szokottnál később döntöttünk, mert Perez döntésére reagáltunk. Egy bokszkiállás általában két hívásból áll: egyrészt hívjuk a versenyzőt, másrészt meg a bokszutcai személyzetünket. A pilótának a megfelelő időben szóltunk, Carlosnak nem volt gondja, tudta, hogy bejön, volt elég ideje. A bokszszemélyzetnek általában 23-24 másodperccel előtte szólunk, viszont ez esetben később történt meg ez, mivel Perezre reagáltunk: csak 17 másodpercet adtunk a szerelőknek.”

„A bokszszemélyzetnek szüksége van erre az időre, hogy elfoglalják a helyüket és készen álljanak, mire megérkezik a versenyző. A kerékpisztolyos emberek és a kerekeket leszedő szerelők már kijönnek, a kereket feltevők viszont részben keresztezik a bokszkiállás területét.”

„Viszont most a teljes személyzet nem ért oda időben Sainz bal oldalára. A bal első kereket felrakó szerelőnek sikerült átpréselnie magát az első szárny és az emelő között, viszont a bal hátsóért felelős embernek ez nem sikerült. Hogy még rosszabb legyen a helyzet, Zandvoortban elég szűk a boksz, ezért a bal hátsó kereket felrakó szerelőnek a teljes személyzetet meg kellett kerülnie, hogy odaérjen a helyére. Ezért láthattuk azt, hogy a másik három kerékkel már végeztek, mire ő odaért” – fogalmazott Rueda.

A szakember arról is beszélt, hogy meglepte őket a Mercedes vártnál erősebb tempója, valamint az, hogy ezt egykiállásos taktika mellett is tartani tudták, így ők a két kiállással úgy terveztek, hogy a végén frissebb abroncsokon közeledjenek Lewis Hamiltonékra – csak ezt aztán természetesen felülírta a futam hajrájában a VSC- és a rendes biztonsági autós fázis.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: