Bár a legjelentősebb fejlesztési csomaggal egyértelműen a Haas érkezett a Formula-1-es Magyar Nagydíjra, némileg elvitte előlük a show-t az Aston Martin az új hátsó szárnyával. A 2022-es szabályok azt célozták, hogy eltűnjenek a klasszikus szárnyvéglapok az autókról, amelyek felkavarták a versenygépek mögött a levegőt, nehezebbé téve a követést. Az Aston Martinon azonban most megjelent egy véglapszerű elem, amely azonban annak görbülő kialakítása miatt megfelel a szabályok betűjének.
Ezt hangsúlyozta Mike Krack csapatvezető is, amikor a téma előkerült a szombati sajtótájékoztatón a Formula.hu jelenlétében: a szakember elmondta, hogy a tervezési és fejlesztési folyamat során végig konzultáltak az FIA-val.
„Ha egy szárnyat fejlesztünk vagy előállunk egy új ötlettel, nem várunk az utolsó pillanatig azzal, hogy megmutassuk az FIA-nak. Úgyhogy végig kapcsolatban voltunk az FIA-val, hogy elfogadják-e. Végül ez megtörtént, úgyhogy belevágtunk. Szerintem végső soron nincs benne semmi különleges. Ez a szabály egy értelmezése, annak megfelelően fejlesztettük a szárnyat, miközben tartottuk az FIA-val a kapcsolatot, ennyi.”
Krack attól sem tart, hogy esetleg egy szabálymódosítással betiltják a megoldásukat: „Ha változik a szabály vagy ez a dizájn már nem lesz megengedett, akkor azzal is megbirkózunk” – fogalmazott határozottan az Aston Martin vezetője. A csapat egyébként eddig erősebben szerepel a Hungaroringen, de Sebastian Vettel szerint nem a hátsó szárnynak köszönhető mindez.
De vajon mit szólnak a riválisok? Igazából eddig nem érkezett arról hír, hogy bárki is kifogásolta volna az Aston innovatív megoldását – sőt, Alan Permane, az Alpine sportigazgatója szerint a legtöbben máris tanulmányozzák azt, hogyan tudnák maguk is megvalósítani azt:
„Higgyetek nekem: most épp kilenc másik csapat vizsgálja ezt CFD-szimulációkkal. Ha gyorsabb, akkor arra számíthatunk, hogy még kilenc helyen megjelenik. Nem látom, miért ne történne meg, ha teljesen legális. Az FIA-n és az F1-en múlik, hogy kiderítsék, kijátszották-e a szándékot. Kétlem, hogy bármit lehetne vele csinálni erre az évre.”
Laurent Mekies sem lát kivetnivalót az ellenfél újításában: „Ha megkérdezték az FIA-t, és ők azt mondták, hogy szabályos, akkor mindenki ki fogja próbálni. Ha gyorsabb, meg fog jelenni a többi autón is” – mondta el a Ferrari sportigazgatója. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner sem panaszkodott, de azért finoman odaszúrt az Astonnak: „Ha megfelel a szabályoknak, akkor az a legfontosabb. Ez egy új utat nyit meg, ami érdekes. Talán most az egyszer mi fogunk lemásolni valamit az Aston Martinról, nem pedig fordítva, ki tudja?” – utalt a néhány hónappal ezelőtti kisebb botrányra, amikor lopással vádolták meg az Astont, miután Barcelonában az ő koncepciójukra emlékeztető újítással rukkoltak elő.