Steward
Szikora Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. augusztus 11. csütörtök
F1

Aggódnak a csapatok az új direktíva betartatása miatt

Hogyan fogják ellenőrizni, hogy melyik autó függőleges pattogása felel meg az előírásoknak? A Mercedes szerint mindennek átláthatónak kell lennie – az FIA Kanadában még nem is fog büntetni.

Az FIA csütörtök este jelentette be, hogy a versenyzők panaszai hallatán azonnal közbeavatkozik a delfinezés miatt: új technikai direktívákkal szeretnék elérni, hogy megszűnjön a pattogás. Egyfelől alaposabb vizsgálatnak vetik alá mostantól a padlólemezeket (így ki tudják szűrni, ha egy autónál túl sokszor ütődik az aszfaltnak a versenygép alja), másfelől meghatároznak egy mérőszámot, amelynél nem lehet nagyobb az autó függőleges irányú gyorsulása a fel-le mozgás során.

A szabályozás pontos részletei egyelőre nem ismertek, az Auto Motor und Sport információi szerint mindenesetre az FIA szándéka, hogy a begyűjtött adatok alapján meghatározott értéknek nem megfelelő autók hasmagasságát kötelezően megemeltessék a renitens csapatokkal. Az AMuS korábban arról írt, hogy már a mostani Kanadai Nagydíjon szankcionálhatják mindezt az időmérőtől kezdődően a szabadedzéseken kinyert adatok alapján.

mercedes-montreal-f1-dppi



A The Race szaklap ugyanakkor arról számolt be, hogy az FIA inkább teljes egészében az adatgyűjtésre használja a montreali hétvégét, így ezen a fordulón még nem büntetnek. Ezt a Nemzetközi Automobil Szövetség egyik képviselője meg is erősítette a portálnak, hangsúlyozva, hogy a Montrealban a különböző autókról begyűjtött adatokat alaposan kielemzik, s ezt nem tudnák egyetlen éjszaka alatt igazán hatékonyan megtenni.

Az tehát biztos, hogy elkapkodni nem fogják a pontos előírások kidolgozását, de aggályok így is merültek fel a paddockban. A versenyzők megosztottak a kérdéskörben, s ugyanez elmondható a csapatfőnökök oldaláról is: bár abban nagyrészt egyetértés van, hogy jó a lépés, viszont azt is többen elmondták, hogy problémás lehet az ellenőrzés és a szankcionálás. A Mercedes vezető technikai igazgatója, James Allison például arra mutatott rá, hogy az FIA-nak elérhetővé kell tenni az adatokat, amelyek alapján számolnak és amelyek alapján eldöntik, hogy egy autó megfelel-e a szabályoknak:

„Azt kell mondanom, hogy az a hozzáállás, hogy azt mondják, hogy meghatároznak egy mérőszámot, s ha annak nem jó oldalán vagyunk, akkor bizonyos változtatásokra köteleznek, eléggé necces szerintünk” – idézi Allisont a RacingNews365.com szaklap. „Az a minimum, hogy az adatoknak, amelyekre ezt alapozzák, átláthatóan kell kommunikálniuk és elérhetőnek kell lenniük, folyamatosan élőben követhetőnek mindenki számára. Szerintem ennek kell lennie az egész előfeltételének, különben abban a borzalmas helyzetben találjuk magunkat, hogy nekünk azt mondják, csinálnunk kell valamit, aztán látunk egy másik autót, ami jobban pattog, és megkérdezhetjük, hogy velük mi van. De ha tudjuk a mért adataikat, akkor rendben van.”

wolff-2022-f1-dppi

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is megfogalmazott néhány aggályt: „Szerintem néha nem szabad túlbonyolítanunk a dolgokat. A frekvencia mérése vitás helyzetekhez vezethet. Kizárnának egy autót, ami túlságosan pattog, esetleg akár egy győzelmet is elvéve tőle? Kétlem. Szóval a csapatoknak össze kell dugniuk a fejüket az FIA-val, hogy megnézzük, mit tehetünk azért, hogy ezt kontrollálni tudjuk.”

Wolff arra is rámutatott, hogy a pattogás mértékét külső körülmények is meghatározhatják, ami még tovább bonyolíthatja a szankcionálást: a Mercedes csapatvezetője szerint például náluk már fordult elő olyan, hogy edzésen, alacsony üzemanyagszint mellett és a futam rajtjánál, teli tankkal más mértékben jelentkezett a delfinezés.

Hasonlóra világított rá a Red Bullt irányító Christian Horner is, aki szerint az olyan tényezők is hatással lehetnek minderre, mint például a szél – sőt, Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke úgy véli, még akár a pályakarakterisztikák is befolyásolhatják a pattogást, éppen ezért nehéz egzakt és állandó mérőszámot meghatározni. Azt ugyanakkor Horner kiemelte, hogy az FIA irányvonala még mindig sokkal jobb megoldás, mintha például kötelezően előírnának egy minimum hasmagasságot, mert egy ilyen évközi szabálymódosítással tényleg igazságtalanul szólhatnának bele a küzdelmekbe.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: