Idén sem marad el a Formula.hu szokásos F1-es évértékelő sorozata, amelyben minden kategóriában felállítottuk a saját top 3-as rangsorunkat, majd ezeket pontozva – az első helyezettek 3, a másodikak 2, a harmadikak 1 egységet kaptak – összeállt a szerkesztőség listája. Most jöjjenek azok a versenyzők és csapatok, amelyek teljesítménye a legnagyobb pozitív meglepetést okozta számunkra.
Balogh Boglárka: Első helyen Carlos Sainz, nem gondoltam volna, hogy a négyszeresvilágbajnok-verő Charles Leclerc nem lesz nagy falat neki. Mögé Fernando Alonsót raknám, aki szerintem a legjobb döntést hozta azzal, hogy visszatért, mert megmutatta, igenis van még itt keresnivalója. A harmadik meglepetés számomra Pierre Gasly kiegyensúlyozottsága, elképesztő, mennyire magára talált a Red Bulltól való menesztése után.
1. Carlos Sainz
2. Fernando Alonso
3. Pierre Gasly
Balogh Tamás: Noha eddig is sokra tartottam Carlos Sainzt és jó fogásnak tartottam a Ferrari részéről, de azt még én sem gondoltam, hogy rögtön az első közös évükben legyőzi majd Charles Leclerc-t, a monacóinál jóval több dobogót szerezve. Esteban Ocon számomra váratlanul jól helytállt Fernando Alonso ellen, s még a legfőbb babérokat is ő aratta le az Alpine-nál a hungaroringi győzelmével. Emellett pedig nem tudok szó nélkül elmenni a Ferrari formajavulása mellett sem: a tavalyi történelmi mélypont után nem számítottam konstruktőri vb-bronzra tőlük.
1. Carlos Sainz
2. Esteban Ocon
3. Ferrari
Gellérfi Gergő: Dolgok, amikre nem számítottam. Nem hittem volna, bármilyen tehetségesnek tartottam Sainzot eddig is, hogy első közös évükben rögtön elveri a csapatba mélyen beágyazott Leclerc-t. A tavalyi gyalázat után eszemben sem volt, hogy a Ferrari legyőzheti az évet parádésan kezdő, Mercedes-motoros McLarent. Ahogy arra sem számítottam, hogy sokévi fogadkozás után a Red Bull ezúttal partiban lesz a Mercedesszel, sőt a szezon jó részében a fejükre is nőnek.
1. Carlos Sainz
2. Ferrari
3. Red Bull
Gobodics Tamás: Nálam az utolsó futammal ezt elvitte Sainz, én egyáltalán nem számítottam arra, hogy első ferraris szezonjában megelőzi a házi „kiskedvencet”, Leclerc-t – több dobogója is lett és az egykörös tempója sem volt messze a szélvészgyors monacóitól, ennél nagyobb különbséget vártam. Betettem még Verstappent azért, mert engem meglepett, hogy ilyen higgadtan és könyörtelenül vitte végig minden idők legszorosabb vb-párharcát, illetve Esteban Ocont, aki egy-két bravúr mellett gyakorlatilag az egész év során tartotta Fernando Alonso tempóját, ami a tavalyi szezon után nálam nem volt túl valószínű forgatókönyv.
1. Carlos Sainz
2. Max Verstappen
3. Esteban Ocon
Héjas Szilárd: Nálam ez egyértelműen Carlos Sainz! Míg a többi csapatot váltó pilótának hosszú hónapokra volt szüksége, hogy megszokják új versenygépüket, a spanyol az első pillanattól otthon érezte magát a Scuderiánál, a vb-pontversenyben pedig Leclerc előtt végzett. Nem számítottam a Williams feltámadására, ahogyan arra sem, hogy Ocon így helytáll majd Alonso oldalán.
1. Carlos Sainz
2. Williams
3. Esteban Ocon
Mészáros Sándor: Sainz az előzetes várakozások ellenére nemhogy nem kényszerült alárendelt szerepbe Leclerc mellett, hanem egyenesen felülmúlta. A Williams csak alkalomadtán villantott, de amilyen mélyről jöttek, ez is komoly fegyverténynek számított. A McLaren a hihetetlenül simán levezényelt motorszállító-váltás miatt szerepel a dobogón.
1. Carlos Sainz
2. Williams
3. McLaren
Strommer Benjamin: Az abszolút váratlan teljesítmény képviselője Carlos Sainz: én is azok közé tartoztam, akik biztosra vették, a spanyol csak Leclerc vízhordója lesz a Ferrarinál, ehhez képest az első közös évben négyszer annyi dobogót szerezve (!) megelőzte a bajnokságban, ráadásul közvetlenül a „nagyok” mögött végzett a tabellán. Az év elején szürke Alpine-tól sem számítottam ennyi kiugró eredményre: a magyar és katari futamokkal bizonyították, nem csak a szín változott ennél a csapatnál. Talán sokan meglepődnek rajta, de én Nicholas Latifinek adom a dobogó legalsó fokát, aki Mazepin érkezéséig fizetős pilótaként a mezőny megbélyegzett tagja volt, ehhez képest a szupertehetségnek kikiáltott Russellt többször is megelőzte.
1. Carlos Sainz
2. Alpine
3. Nicholas Latifi
Szikora Tamás: Nálam ezt a kategóriát egyértelműen a négyszeres világbajnok nyerte. Vettel már 2019-ben sem igazán találta a helyét a Ferrarinál, de akkor még úgy tűnt, lesz visszaút a számára, a tavalyi év viszont nagyon pocsékul sikerült. A németre rá sem lehetett ismerni és az idei Aston Martinnal való próbálkozás is kockázatos volt, de Monaco óta úgy néz ki, megvan a jó irány, így még talán lehet ebből valami. Mögötte Russell került a második helyre a Williamsszel, a csapattól nem lehetett túl sokat várni, ám valamennyivel jobb lett az autó, mint azt várták, Russell pedig bebizonyította, hogy miért is akarta őt annyira a Mercedes. Nem hagyhattam ki Ricciardót sem az olaszországi sikere miatt, az ausztrál kezdett beleszürkülni a mezőnybe, ám a Monzában aratott győzelem visszaadta az önbizalmát.
1. Sebastian Vettel
2. George Russell
3. Daniel Ricciardo
Végeredmény: A jelek szerint a legtöbben arra számítottunk a legkevésbé, hogy Carlos Sainz ennyire gyorsan beilleszkedik a Ferrarihoz, mi több még Charles Leclerc-t is legyőzi az év végére. Az Alpine a versenyzőivel és a csapattal is képviseltette magát listáinkon, s ugyanez igaz a Williamsre és George Russellre is, de kapott egy első helyet az Aston Martinhoz átigazoló Sebastian Vettel is.
1. Carlos Sainz 21 pont
2-3. Esteban Ocon és Williams 4-4 pont
4-5. Ferrari és Sebastian Vettel 3-3 pont
6-9. Max Verstappen, Fernando Alonso, George Russell és Alpine 2-2 pont
10-14. Pierre Gasly, Red Bull, McLaren, Nicholas Latifi és Daniel Ricciardo 1-1 pont
Korábbi ranglistáink:
Az év pilótája: 1. Max Verstappen, 2. Lewis Hamilton, 3. Lando Norris
Az év csapata: 1. Red Bull, 2. Mercedes, 3. Ferrari