DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Szabályváltozást sürget a spái fiaskó után a McLaren-vezér

Zak Brown szerint sem helyes, hogy versenynek titulálták a safety car mögött megtett néhány kört, ezért a szabály felülvizsgálatát szorgalmazza – ami a hírek szerint meg is történhet.

A közel négyórás várakozás után mindössze bő két kört tett meg a Formula-1-es mezőny a biztonsági autó mögött a szakadó esőben rendezett Belga Nagydíjon, ám ez is elegendő volt ahhoz, hogy érvényesnek nyilvánítsák a versenyt és fél pontokat osszanak érte. A pilóták gyakorlatilag egybehangzóan kritizálták ezt, „viccnek”, „komédiának” és „sokkolónak” nevezve a Spában látottakat.

f1-start-dppi-sc



Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója is egyetért ezekkel a véleményekkel: szerinte is szükség van a szabályok átgondolására, hogy ne lehessen két SC-s kört versenynek nevezni – minderről egy videóban beszélt a wokingi alakulat közösségi oldalain:

„Egyértelműen csalódáskeltő napon vagyunk túl. Versenyezni akartunk, a pilótáink versenyezni akartak, és természetesen tudjuk, hogy ti is versenyt akartatok látni, de végül nem azt láttatok. Mi sem abban vettünk részt. Nagyon nehéz helyzet volt, ami szerintem némi magyarázatra szorul. Úgy vélem, az FIA mindent megtett annak érdekében, hogy legyen futam. Nyilván nem tudják irányítani az időjárást. A pilóták biztonságát kell előtérbe helyezniük, a körülmények pedig nem voltak versenyre alkalmasak.”

„A szabályok kimondják, hogy néhány kör megtétele után már versenynek lehet hívni ezt. Szerintem ezt át kell gondolni. Nem hiszem, hogy bárki is vitába szállna azzal, hogy az időjárás nem volt biztonságos a versenyzéshez, de úgy vélem, jobb megoldást kell találnunk erre sportként. Amikor ilyen helyzet áll elő, nem az kellene, hogy történjen, hogy három biztonsági autó mögött megtett kört versenyként könyvelünk el.”

„Ezt mondják ki a szabályok, de szerintem ezt felül kell vizsgálnunk mindannyiunknak, és tanulnunk a maiakból, hogy ha ilyen szituációba kerülünk, mit kellene másképp csinálnunk, hogy mindenki versenyezhessen – legyen szó akár másnapról, akár egy későbbi visszatérésről ugyanoda. Nyilván nehéz ez a menetrend miatt, de nem gondolom, hogy bárki is helyesnek érezte, hogy a mait versenynek neveztük. Szóval dolgozni fogunk ezen, és reméljük, többször nem történik ilyesmi.”

Brown szavai meghallgatásra találhatnak, a Motorsport.com értesülései szerint ugyanis Stefano Domenicalinak sem tetszett, ahogy a vasárnap alakult – annak ellenére, hogy szerinte a versenyirányítás jól kezelte a történéseket. A lap úgy tudja, az F1 vezérigazgatója egyeztetéseket kezdeményez a sportág illetékeseivel arról, hogy változtassanak a szabályokon a jövőben: ez jelentheti azt, hogy előírják, hogy csak rendes versenykörök után lehessen hivatalosan versenyként elkönyvelni egy futamot, de akár azt is, hogy kidolgoznak egy procedúrát a futamok esetleges elhalasztására akár hétfőt, akár későbbi dátumra való áthelyezést illetően – ez ugyanis Domenicali és Michael Masi versenyigazgató szerint sem volt logisztikailag kivitelezhető most.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: