Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. június 29. szerda
F1

Leclerc mattot adhatott volna Verstappennek az újraindításnál

A holland megcsúszásakor a monacói úgy döntött, nem előzi meg a Red Bullt – pedig ha így tesz, a későbbi győztes jó eséllyel ugyanarra a sorsra juthatott volna Imolában, mint Raikkönen.

Max Verstappen magabiztos győzelmet aratott az Emilia-Romagna-i Nagydíjon: a rajt után az élre állt, s onnantól nem is engedte ki a kezéből a vezetést. Volt azonban egy pillanat, amikor kis híján bajba került a Red Bull-os: a piros zászlós megszakítást követő újraindítás előtti pillanatokban a holland megcsúszott a még helyenként nedves aszfalton, s a pályát is elhagyta.

Mivel a biztonsági autó vezette fel a mezőnyt a gördülőrajt előtt, alapesetben tilos lett volna az előzés – de természetesen abban az esetben, ha valaki lelassul vagy elhagyja a pályát, akkor el lehet menni mellette. Ezért merülhetett fel, hogy vajon az akkor második helyen autózó Charles Leclerc miért nem előzte meg Verstappent a hibája alkalmával. A ferraris a leintés után elismerte, hogy átvillant az agyán a gondolat, de végül jobbnak látta nem megkockáztatni egy esetleges büntetést:

leclerc-verstappen-dppi



„Megfordult a fejemben, hogy megelőzzem, de szinte rögtön amellett döntöttem inkább, hogy mögötte maradok, mivel az egyik kereke még mindig a pályán volt. Visszanézve az esetet azt gondolom, hogy ez volt a megfelelő döntés. Igazából nem pördült meg teljesen, és mire átgondoltam volna, hogy mi legyen, már újból előttem is volt” – mondta el Leclerc a Formula.hu jelenlétében zajlott sajtótájékoztatón.

A Leclerc mögött haladó, s a monacóit az újraindítás utáni pillanatokban megelőző Lando Norrist meglepte, hogy ellenfele nem előzte meg Verstappent: „Jól láttam az eseményeket, igazából eléggé vicces volt” – idézi a McLaren versenyzőjét a RaceFans.net szakoldal. „Véleményem szerint Charles előzhetett volna. Abban a pillanatban Max kezéből kicsúszott az irányítás és balra csúszott, Charles pedig rálépett a fékre és majdnem megállt. Egy ponton megelőzhette volna Maxet, hiszen a korlát felé tartott. Meg kellene kérdezni az illetékest, mi a pontos szabály a pálya elhagyására vonatkozóan, de ráadásul Max igen lassan is haladt. Szerintem ha én álltam volna a második helyen, én rámentem volna az előzésre, mert akkor ott lett volna az esély a győzelemre. Megéri a kockázatot.”

Leclerc valóban egy esetleges büntetést kockáztatott volna az előzéssel, hiszen különösen az utóbbi időben láthattuk, hogy mennyire képlékeny, mi is számít pályaelhagyásnak, és kétséges lett volna, hogy a felügyelők miként ítélik meg a helyzetet, hogy a manőver pillanatában legálisan mehetett-e volna el a holland mellett – annak ellenére, hogy a felvételek alapján nem egyértelmű, hogy valóban végig legalább az egy kereke érintette a pályát. Mindazonáltal Verstappen szempontjából is volt jelentősége annak, hogy a Ferrari nem került elé, azzal ugyanis könnyedén elbukhatta volna a győzelmet is.

Természetesen nem arról van szó, hogy ne előzhette volna vissza Leclerc-t a jóval erősebb Red Bull-lal – ilyen szempontból valóban értelmetlennek tűnt volna a monacói rizikózása, hiszen nyilván nem számíthatott volna rá, hogy maga mögött is tudta tartani ellenfelét. Viszont Verstappen ugyanúgy járhatott volna, mint Kimi Raikkönen, aki szintén az újraindítás előtt, csak néhány kanyarral korábban, a Tamburellónál forgott ki. Mint ismeretes: csapata arra utasította a finnt, hogy ne vegye vissza a Lewis Hamiltonnal és Yuki Tsunodával szemben így elveszített helyezéseit, emiatt viszont utólag egy stop&gónak megfelelő 30 másodperces időbüntetést akasztottak a nyakába.

Bár a biztonsági autó mögött nem lehet visszavenni a pozíciókat – Sergio Perez emiatt kapott büntetést a futam korábbi szakaszában –, csakhogy ezúttal nem egy szimpla safety car-periódusról volt szó, hanem egy verseny-újraindításról, amely a repülőrajt ellenére is gyakorlatilag pontosan ugyanolyan elbírálás alá esik, mint egy felvezető kör. A szabály kimondja, hogy mindenkinek a megfelelő pozíciót kell elfoglalnia az újraindításnál, ha pedig valaki nem jó helyen áll – például egy megforgás miatt –, akkor a bokszutca bejáratát nem sokkal megelőző első safety car-vonalig vissza kell vennie a saját pozícióját. Raikkönen ezt mulasztotta el megtenni, márpedig a szabályok értelmében így a bokszba kellett volna hajtania, s mivel ez nem történt meg, megkapta az automatikusan kiosztandó stop&go büntetést.

Mivel Verstappen megcsúszása már a pálya utolsó szektorában történt, Leclerc egy előzéssel igen nehéz helyzetbe hozta volna a hollandot: függetlenül attól, hogy a monacói szabályosan ment-e el mellette, az SC1-es vonalig kötelessége lett volna visszavennie a vezető pozíciót – márpedig már nem sok volt hátra addig, így hacsak nem reagált volna extrémgyorsan a holland, akkor vagy a boksz felé vehette volna az irányt, vagy utólag kapta volna meg a stop&gót, amellyel biztosan bukta volna a győzelmet. Ez pedig a világbajnoki küzdelemre is komoly hatással lehetett volna, hiszen mint később láthattuk, a sóderágyat is megjáró Hamilton végül egészen a második helyig kapaszkodott előre, azaz Verstappen büntetésével a futamot is megnyerhette volna…

A Formula Podcast legutóbbi versenyértékelő adásában is szót ejtettünk a fent taglalt eseménysorról és eshetőségről: a stáb szerint Verstappen legalább egy sörrel jön Leclerc-nek ezek után – a vonatkozó részt 10:01-től hallgathatjátok:

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: