Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. február 23. vasárnap
F1

Újoncokat megrémisztő autókat akar az ex-F1-es

Mikor kipróbálta a 2004-es Williamst, úgy érezte, az autó meg akarja ölni – ezt hiányolja a mai, „tökéletes” versenygépekből az egykori pilóta, ma tévés Karun Chandhok.

Az indiai Karun Chandhok aktív Formula-1-es versenyzőként nem jutott tovább a HRT és egy verseny erejéig a Tony Fernandes-féle Lotus vezetésénél, az azóta eltelt években viszont televíziós szakértőként lehetőséget kapott, hogy a királykategória számos versenygépét vezethesse. Kipróbálta a 2019-es világbajnok Mercedes W10-et, de a 2004-es Williams FW26-ot is, amely 14 éven át tartotta a leggyorsabb monzai kör – egyben a leggyorsabb átlagsebességű F1-es kör – rekordját.

„Ez áll a legközelebb a tökéletes autóhoz saját tapasztalataim alapján” – idézi a Crash.net a Mercedesről beszélő Chandhokot, a folytatásban azonban szerepelt a „de” szó: „De elgondolkodtató, vajon ez jó a Formula-1-nek? Emlékszem, mikor Juan Pablo Montoya 2004-es autóját vezettem, amiről sok tekintetben még mindig úgy gondolom, hogy az F1-es teljesítmény csúcsát képviselte. Minden egyes kanyarban megrémisztett. Ahányszor a kormányon fordítottam vagy a gázra léptem, arra gondoltam, hogy meg fog ölni!”

Juan Pablo Montoya 2004-ben Monzában


„És igazából, ha makroszinten nézünk a Formula-1-re, úgy gondolom, erről kellene szólnia. Rémisztőnek, félelmetesnek kellene lennie, annak a kategóriának, ahol a világ legjobb versenyzői és a Formula-2-ből, Formula-3-ból érkező újoncok azt gondolják, váó, ez ijesztő.”

Pedig a mostani versenygépek ugyanolyan gyorsak egy körre vetítve, mint a 2004-esek voltak – csakhogy ez a sebesség más jellemzőikből fakad: „A maiak nagyon nehezek, 743 kg-ot nyomhatnak. A 2004-es autó 605 kg volt. 138 kiló tömegkülönbségről beszélünk, ami öt-hat másodperc köridőt jelent. Ezt érezni is lehet, az autó lustább a kanyarokban, érezhető, hogy lassabban reagál. A köridőt azzal kompenzálták, hogy több leszorítóerőt alkalmaztak és nagyobb gumikat használnak. Tehát könnyebb a versenyzőknek.”

„Nézzük a Szingapúri Nagydíjat, a versenyzők annyira izzadnak, amennyire mi. Ha kiszállnak az autóból, nem tűnnek kimerültnek, összetörtnek” – mondta az indiai, aki abban bízik, az új szabályok változást hoznak ezen a téren: „Kíváncsi vagyok, mi lesz 2021-ben. Az egyik cél a versenyezhetőség, azaz hogy könnyebb legyen versenyezni, de úgy vélem, a pilóták dolgát is nehezíteniük kellene.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?