Már nemcsak a csapatok, hanem a Formula-1 szakmai stábja is virtuális térben teszteli a jövő megoldásait. Pat Symondstól megtudtuk, hogy a Liberty Media mesterséges intelligenciát alkalmazva igyekszik kideríteni, hogy melyik rajtrácselrendezés eredményezi a legizgalmasabb F1-es indításokat. „Az évek során a nyolc méter széles, egymáshoz képest eltolt pozíciójú rajtrácsok terjedtek el, de felmerült bennünk a kérdés, hogy mi lenne, ha ismét közelebb és egymás mellett helyezkednének el az autók. Talán nem négyesével vagy hármasával, mint régen, hanem kettesével” - magyarázta Symonds.
A szakember visszautalt a Liberty Media előtti időkre, amikor Az F1-tulajdonos Bernie Ecclestone és csapata gyakran próba-szerencse módon igyekezett megoldani a felmerült problémákat. Ebbe a hibába Symondsék nem esnének bele, nekik tényekre és eredményekre van szükségük, ezért is hozták létre a világ első előzésszimulátorát.
„Mi bizonyítékokra támaszkodva akarunk döntéseket hozni. Ha egy ilyen helyzetet akarunk szimulálni, de a kérdésre fizikai problémaként tekintünk, akkor triviális választ kapunk: az egymáshoz közelebb elhelyezkedő, egyformán rajtoló autók szorosabban érkeznek meg az első kanyarhoz. Mi nem erre vagyunk kíváncsiak, hanem arra, hogy pontosan mi fog történni, ezért egy olyan, mesterséges intelligenciával működő szimulációt építettünk, amelybe egy ember is beülhet.”
Azt gondolhatnánk, hogy erre a feladatra tökéletesen megfelel az e-sportra is használt, hivatalos F1-es játék, ám Symonds felhívta rá a figyelmet, az a program messze nem olyan mélységű szimuláció, mint amire a sorozat jövőjén dolgozó szakembereknek szüksége van, a szélárnyék hatása például közel sem elég kifinomult az ilyen szintű kísérletekhez.
A szakemberek akár több szezonnyi szituációt is képesek rövid időn belül kielemezni, így értékes tanulságokra tesznek szert bármilyen "valódi" teszt nélkül. „Minden egyes autó pozícióját statisztikailag kielemezzük, így olyan megállapításokat tehetünk, mint például ’amikor így változtattunk a rajtrácson, akkor 3%-kal több baleset, 5%-kal több előzés és 20%-kal több fej-fej melletti helyzet alakult ki’. Magunk mögött akarjuk hagyni azokat a régi, rossz időket, és sokkal tudományosabban akarunk dolgozni” – tette hozzá.