DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 17. vasárnap
F1

Jövőre keményebb csaták jöhetnek az F1-be

Néhány 2019-re meghonosított szabályváltozás abba az irányba hat, hogy az autók könnyebben tudják követni egymást, ezzel növelve az előzések esélyét. A Pirellinél sem akarnak ennek útjába állni a túl lágy abroncsokkal.

A Pirelli abban a szerencsés helyzetben van, hogy a Formula-1 kizárólagos gumiszállítójaként saját termékeinek minőségével, tulajdonságaival is képes befolyásolni a versenyek képét és a pilótákra váró kihívások milyenségét. Ám a sportban töltött nyolc évük során néha úgy tűnt, hogy maguk sem tudják, mit kezdjenek ezzel a helyzettel, hiszen – általában kéréseknek eleget téve – többször is megváltoztatták már filozófiájukat azt illetően, hogy gyorsan kopó és sok bokszkiállásra sarkalló, vagy tartósabb abroncsokkal lássák-e el a mezőnyt.

A 2017-es új technikai szabályok idején a biztonságra játszva keményítettek a keverékeken, idén azonban a másik irányba indultak el, így nekünk is a vártnál többször kellett leírnunk a „hiper”, „ultra” és „szuper” szavakat a lágy keverékek jelzőjeként. A Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola azonban az év végeztével úgy értékel, a lépésük nem hozta el a várt hatást a 2018-as versenyekbe, a csapatok minden eszközzel próbálták elkerülni a többszöri kerékcserét, így érzése szerint 2019-re újra a tartósabb abroncsok felé kellene elindulniuk.

vet-ric



„Be akarom vonni a versenyzőket és a csapatokat is a kiválasztásba, mert egyelőre nem tiszta, hogy milyen irányba kell elmennünk, de esélyes, hogy konzervatívabbá fogunk válni” – idézi Isolát a crash.net.

„Az idei évben a versenyek többsége egy bokszkiállással zajlott. Pedig folyamatosan lágyabb és lágyabb keverékeket választottunk, de erre válaszul a csapatok csak jobban és jobban kontrollálták a versenytempót. Felmerül a kérdés, hogy helyes-e folytatnunk ezt az irányt, vagy inkább csak fogadjuk el, hogy egykiállásos versenyeink vannak, és adjunk keményebb gumikat a versenyzőknek, hogy legalább jobban tudják nyomni. Az én véleményem szerint jobban járunk, ha ezen utóbbi irányt követjük.”

Az idén létező hét helyett jövőre a Pirelli ismét öt különféle keménységű gumival operál majd, amelyeket az egyszerűség kedvéért átneveztek, és bár a keverékek összetételében is történtek kisebb változások, ezek most nem olyan jelentősek, mint a korábbi években. Viszont egyes 2019-es szabályok, mint a leegyszerűsített szárnyak és a 110 kg-ra növelt cipelhető benzinmennyiség azt a célt szolgálják majd, hogy a pilóták agresszívabban támadhassanak a versenyeken, Isola szerint pedig nem mutatna jól, ha a Pirelli ezzel szembemenve továbbra is túl gyorsan elhasználódó abroncsokat szállítana az egyes pályákra.

„Jövőre új aerodinamikai csomag is jön, és még nem tudni, hogy ennek mekkora hatása lesz, egyelőre csak gyűjtjük a visszajelzéseket. Viszont a versenyzőknek öt kilogrammal több üzemanyag áll majd rendelkezésükre, így jobban be tudják majd azt osztani. Tudjuk, hogy egyes versenyeken extrém méreteket öltött a spórolás, mert máskülönben nem maradt volna elég üzemanyaguk a célba éréshez” – mutatott rá az olasz szakember.

„A teljes egységet figyelembe kell vennünk a döntésünk meghozatalakor, de tudva, hogy a több benzin révén jobban odatehetik magukat a pilóták, valószínűleg bölcsebb, ha ezt felerősítendő mi is tartósabb gumikkal látjuk el őket, hogy a pályán vívhassák meg a harcaikat, ahelyett hogy elévágásról és a bokszutcai trükkökről kellene beszélnünk. A bokszkiállás is a verseny része, de azt hiszem, mindenki szívesebben látja, ha valaki a pályán előzi meg az ellenfelét, nem pedig a bokszban.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: