Hiányoznak a hagyományos, független tehetségfigyelő és segítő programok az autóversenyzésben. Ha valakire nem figyel fel éppen az egyik nagy gyártó tehetséggondozó projektje, akkor csak irdatlanul hatalmas pénzösszeggel van esélye egyáltalán a száguldó cirkusz közelébe kerülni.
Ha viszont szinte elapadhatatlan financiális forrással büszkélkedhet egy versenyző, akkor közepes tehetséggel is sokáig juthat, miközben az esetlegesen jóval tehetségesebb, de semmilyen szponzori háttérrel nem rendelkező pilóták, döntő többségében már az F1 előszobáiba sem kerülhetnek fel.
Az egyik legjobb példa erre Lance Stroll, a kanadai ifjonc támogatói háttere milliárdos édesapja miatt gyakorlatilag korlátlan. Kevés eredménnyel is helyet kapott a Williamsnél, ahol szintén nem váltotta meg a világot, az édesapa pedig elégedetlen az alulteljesítő grove-i csapattal, ezért gyakorlatilag vett egy másikat, a csőd szélén álló Force Indiát vásárolta fel a nyáron. Emiatt a jövő évben (bár hivatalos bejelentés még nem történt) Stroll jóval erősebb istállónál ülhet volán mögé, miközben az eddig látottak alapján sokkal tehetségesebb Esteban Ocon pedig partvonalra szorul, legalábbis ideiglenesen.
„Komoly pénzügyi háttér nélkül elérni a Formula-1-ig nagyon nagyon nehéz ma. A versenyzők karrierje rettentő korán kezdődik, négyévesen beültetik a gokartba, majd elkezdik végigjárni a juniorszériákat, ami már hatalmas financiális ráfordítást igényel” – ecsetelte véleményét Alain Prost a L’Equipe című lapnak.
„A korábbi versenyzői programok, mint például az Elfé, már nem léteznek. A pilóták gazdag családok sarjai, ami óriási előnyt jelent számukra. Amikor csapatfőnök voltam (1997 és 2001 között), nekem is szembesülnöm kellett azzal a nehézséggel, hogy a tehetséges és a pénzes pilóta között válasszak. Ha a tehetséges mellett döntök, a pénzügyi ellehetetlenülést kockáztatom” – ismerte el a négyszeres világbajnok francia.
„Egy juniorprogram feladata, hogy megpróbálja eljuttatni a felkarolt versenyzőt a csúcskategóriáig. De ha nincs jó időben jó helyen, akkor a rendszer saját maga generálja a bukását. Gondoljunk arra, hogy Toto Wolff kritizálta a Renault-t Esteban Ocon miatt. De kérdezem én, ha annyira fontos számukra juniorpilótájuk, miért nem helyettesítik Oconnal Valtteri Bottast?” – tette fel a költői kérdést Prost.