DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 8. péntek
F1

Austin megmutatta, mi kell a jó futamokhoz?

A szezon talán legjobb és legváltozatosabb versenyét hozta vasárnap az F1-es USA Nagydíj, a Liberty Media sportért felelős vezetője pedig azt is tudni véli, mindez minek volt köszönhető.

A ferraris Kimi Raikkönen, a Red Bullban ülő Max Verstappen és a mercedeses Lewis Hamilton állhatott fel a dobogóra a Formula-1-es USA Nagydíjon, a három pilóta ráadásul a hajrában közvetlenül egymás mögött autózott – mindez a kiélezett helyzet pedig három különböző stratégiának volt köszönhető. Meglehetősen ritka az ilyen változatos és izgalmas csata az élmezőnyben, de nem először látjuk, hogy azok a futamok, amelyek előtt egy vagy több edzést elmos az eső – ahogy gyakorlatilag Austinban is ez volt a helyzet pénteken –, mozgalmasabb alakulnak az átlagnál. Ezt most már Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója is kiszúrta:

rai-ves-usa-dppi-2018-1



„A három dobogós három másodpercen belül ért célba egymáshoz képest. Mindhárom más gumistratégián volt: Raikkönen és Hamilton másképp választottak, Verstappen pedig szükségből volt más taktikán, mivel az utolsó előtti sorból indult” – idézi Brawn szavait a Motorsport.com. „Ez szokatlan a Formula-1-ben, ahol a szimulációk és a stratégiák kifinomultsága olyan magas szinten van, hogy ritkán van ilyen változatosság, főleg a három nagycsapat tekintetében. Ez talán annak köszönhető, hogy senki sem tudott száraz pályás gumikkal körözni pénteken, mert a teljes háromórás edzésidő alatt vizes volt a pálya.”

„Ez azt jelentette, hogy a csapatok kevesebb adattal rendelkeztek, amelyre alapozhatták a terveiket a versenyt illetően, így a hiba lehetősége is megnőtt. Szóval a kevesebb adat jobb show-t produkál? Egyértelműen kiszámíthatatlanabb a dolog és ez is egy témakör, amelyet megvizsgálunk akkor, amikor még izgalmasabb akarjuk tenni a sportot, hogy az elsőtől az utolsó körig jó legyen a verseny, mint amilyen volt Austinban.”

„Hogy a futballból hozzak egy metaforát: ha két csapat tökéletesen játszik, akkor a logikus végeredmény a null-nullás döntetlen. Ha a Formula-1-ben a legapróbb részletekig tökéletesen kidolgozott a szimuláció, akkor mindannyian ugyanúgy a lehető legjobb stratégia irányába mozdulnak el” – vélekedett Brawn, míg a Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff ugyancsak egyetértett a szakember következtésével, ugyanakkor hozzátette, amennyiben az F1 vezetői kevesebb edzésidőt tennének lehetővé a csapatok számára a versenyhétvégék programjának átalakításával, úgy az istállók még komolyabb összegeket fektetnének a számítógépes szimulációkba.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: