DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

A blama után változhat a rajtbüntetés módszere

Senki sem gondolt arra a buktatóra a szabályokban, amely nevetséges pillanatokat hozott az első szabadedzésen és különösen a Q2-ben. Charlie Whiting készen áll a megoldással.

A 2018-as szezonban apró változás történt a rajtbüntetések kiosztásának módjában, és ahogy az lenni szokott, csak a gyakorlatban derült ki ennek hátulütője. 2017-ig – a kicserélt komponensek számának megfelelően – irreálisan magas rajtbüntetéseket osztogattak: például 60 helyes hátrasorolást a 20 autóból álló rajtrácson. A megváltozott, leegyszerűsített szabály betűje szerint idén legfeljebb 15 hely büntetés osztható ki, efelett egyszerűen a mezőny végére küldik az autót.

Csakhogy ha egyszerre több autót száműznek leghátulra, közöttük is meg kell állapítani a sorrendet. Oroszországban az első szabadedzést megelőzően ötöt is megbüntettek. Ebben az esetben az számított, milyen sorrendben kezdték el használni az új erőforrást, azaz gyakorlatban az edzésen milyen sorrendben hagyták el a bokszutcát. Bizarr látvány volt, ahogy a megbüntetett autók már hosszú percekkel az edzés előtt felsorakoztak a lámpánál: ennek a versenynek a tétje volt, hogy a 16. vagy csak a 20. rajthelyről indulhatnak.



Ekkor még nem lehetett sejteni, hogy a csoportos büntetés az időmérőre is rányomja bélyegét. A büntetett versenyzők a Q3-ban még részt vettek, hárman tovább is jutottak. A Q2-ben azonban közülük senki sem hajtott ki, ráadásul a Renault sem tett meg kört: a 11. és 12. rajtkocka garantálva volt számukra, inkább a szabad gumiválasztás előnyével éltek a továbbjutás lehetősége helyett. A Q2-ben így mindössze 10 autó szerepelt, és mind továbbjutott a Q3-ba.

Az FIA változtatást tervez a szabály részleteiben, hogy az időmérős blama és a bokszutcai verseny a jövőben ne ismétlődhessen meg. Charlie Whiting versenyigazgató ötlete kézenfekvő:

„Azt hiszem, senki sem láthatta előre, hogy ez fog történni. Amikor öt versenyző kapja pontosan ugyanazt a büntetést, meg kell határozni közöttük a rajtsorrendet. Van más módja is, mint a jelenlegi, beszéltem is róla már pár csapattal. Ahelyett, hogy az autók a bokszutcában sorakoznak fel ilyen nevetséges módon, ami később csak rosszabbodna, az öt megbüntetett versenyzőt olyan sorrendben kellene besorolni a rajtrács végén, ahogyan az időmérőt zárták. Ez arra ösztönözné a versenyzőket, hogy menjenek és kvalifikáljanak elöl, amennyire tudnak” – adta elő Whiting az egyszerű, de nagyszerű ötletet. Hozzátette azért: alaposan át kell gondolni, nincsenek-e hiányosságok ebben az elképzelésben, amelyek első hallásra nem nyilvánvalók.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: