A hétszeres világbajnok, német legenda ugyan felhagyott a Formula-1-es versenyzéssel 2006 végén (igen emlékezetes zárófutamot produkálva), de a Scuderia kötelékében maradt tanácsadóként, sőt, nem egyszer tesztelte is a vörös autót. Ezeknél a körözéseknél nem volt ritka, hogy gyorsabb volt pilótatársainál, látszott, hogy továbbra is versenyképes lenne.
Versenyzőként egyáltalán nem akart visszatérni. De 2009 júliusában, Felipe Massa nagyon súlyos fejsérülést szenvedett a Hungaroringen, amikor egy, Rubens Barrichello autójáról leszakadó alkatrész nagy sebességgel fejen találta. Szerencsére a brazil túlélte a komoly balesetet, de egyértelmű volt, hogy hosszú kihagyásra számíthat.
Szükség volt egy helyettesre, Luca di Montezemolo, a Ferrari akkori elnöke pedig megpróbálta visszacsábítani Michael Schumachert. Elsőre úgy tűnt, teljesen reménytelen vállalkozás a német pilótát győzködni. „Nagyon szomorú voltam, amikor láttam Felipe szörnyű balesetét Budapesten, így megkértem Michaelt, jöjjön be az irodámba” – emlékezett vissza a Ferrari akkori első embere.
„Azt mondtam neki, figyelj ide Michael, értem és a Ferrariért meg kell tenned, vissza kell térned. Fél óra múlva sem tudtam meggyőzni. Aztán egy órával később egyszer csak azt mondta: oké, erre nem tudok nemet mondani” – fogalmazott Montezemolo.
A csapatnak csak négy hete volt a Valenciában rendezett Európa Nagydíj előtt, hogy felkészítse Michael Schumachert. Egy két évvel korábbi, F2007-essel megkezdődtek az előkészületek. „Tele volt lelkesedéssel, mint egy kisgyerek, vagy egy fiatal pilóta. Majd elment Mugellóba és egy kitűnő tesztet teljesített a régi autóval.”
A terv azonban váratlanul dugába dőlt. A korábbi hónapokban ugyanis Schumacher balesetet szenvedett egy motorversenyen és az itt szerzett sérülés rendkívül erős nyaki fájdalmakat okozott a német pilótánál. Ez pedig végül megakadályozta ferraris visszatérését.
„Sajnos az orvos is egyértelműen eltiltotta attól, hogy akkor visszatérjen a versenypályára. Michael nem állt készen, ami mindannyiunkat rosszul érintette akkor” – tette hozzá Montezemolo. Végül a tesztpilótát, Luca Badoert hívták helyettesnek, de két nagydíjhétvégén is annyira pocsékul teljesített, hogy a maradék időszakra inkább Giancarlo Fisichellát csábították el a Force Indiától.