DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

FIA: engedély kell a halóra tett tükrökhöz

Az FIA hivatalosan is állást foglalt a halóra szerelt F1-es tükrökkel kapcsolatban, miután a Ferrari szabálytalan megoldása vitát váltott ki a csapatok között.

Az FIA a Spanyol Nagydíj előtt hivatalosan engedélyezte, hogy a visszapillantó tükrök a halóhoz legyenek rögzítve. A Ferrari kis is fejlesztett egy nem túlzottan szemrevaló, ám annál eszesebb megoldást: az SF71H modelleken a visszapillantó nem az autó törzséhez, hanem a fejvédőelemhez lett rögzítve, ezen kívül pedig megjelent a halo két oldalán egy-egy toldalékszárny is, amelyek a tükrök külső végéhez is csatlakoztatva vannak, látszólag a rögzítés megerősítésének céljából. Végül a szövetség úgy döntött, Barcelona után el kell tüntetni az újítást, mert szabályellenes, így azokat már nem használhatják Monacóban.

ferrari halo-dppi



Az FIA – miután a Ferrari megoldása nagy vitát váltott ki a csapatok között – hivatalosan is állást foglalt a halóra szerelhető tükrökkel kapcsolatban. Az irányító testület úgy véli, hogy az így felszerelt visszapillantó tükrök nagyon minimálisan alakíthatják az autók aerodinamikai hatását, és azoknak a csapatoknak, akik ilyet felszerelnek a halóra, bizonyítaniuk kell, hogy azok az eszközök, melyek segítségével rögzítik a tükröket, kizárólag azok minél biztonságosabb felszerelésének nélkülözhetetlen részei. Az FIA azt kérte a csapatoktól, mielőtt ténylegesen elkészítenék és felszerelnék autóikra a tükröket, mindenképpen egyeztessék a testülettel azt még a tervezési fázisban. Az FIA bejelentette, az ajánlásait már a következő futamon, a Monacói Nagydíjon is betartatja már az istállókkal.

„Természetesen azt elfogadjuk, hogy a csapatok saját maguk akarják megtervezni ezeket a tükröket és a hozzájuk tartozó alkatrészeket, hogy ezek segítsék minimalizálni a negatív aerodinamikai hatásokat, ám úgy véljük, ezeknek a hatásoknak igenis minimálisnak kell lenniük. Ha egy ilyen tükör felszerelése jelentős szerkezeti változtatással jár, akkor az adott alkatrész szabályosságát egy teszten kell bebizonyítani. Ugyanakkor minden eszközt, ami a rögzítést segíti, a tükörház alsó és belső felületeire szabad csak felszerelni” – jelentette ki az autosport.comnak Nikolaz Tombazis, az FIA technikai vezetője.

A szakember elismerte, hogy az ajánlásaik ellenére maradtak „szürke területek” a halóra szerelt tükrök ügyében, éppen ezért felszólította a csapatokat, hogy működjenek együtt az FIA-val az ellenőrzések alkalmával.

"Jól tudjuk, hogy az általunk kiadott szerelési kritériumok nem teljesen objektívek, így azt kérjük a csapatoktól, hogy egy mindenki számára elfogadható szabályozást hozzunk létre ebben a kérdésben, mielőtt azokat kötelezően bevezetnénk, hogy ezzel is elkerülhetővé váljon a felesleges idő és pénzkidobás e kérdésben" – tette hozzá Tombazis, aki abban bízik, hogy minél hamarabb sikerül megalkotniuk a 2019-ben már mindenkire érvényes szabályokat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: