DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 3. péntek
F1

Métereken ment el a Mercedes futamgyőzelme

Eddig csak gyanakodott, most már biztosan tudja a Mercedes F1-es csapata, hogy szoftverhibán ment el a hétvégi győzelme. Vettel gyorsabb volt a bokszbejáraton, mint amire számítottak.

Tovább nyomozott a Mercedes F1-es istállója azzal kapcsolatban, mi okozhatta az Ausztrál Nagydíjon történt váratlan helycserét az elöl haladó Lewis Hamilton és a mögötte érkező Sebastian Vettel között. Hamilton ideális ütemben, a huszadik körben ejtette meg versenye egyetlen kerékcseréjét, miközben Vettel körökön keresztül kivárásra játszott. A közöttük lévő különbségek alapján a britnek állt a zászló, ám a német óriási szerencséjére a huszonhatodik körben virtuális safety car lépett érvénybe, amit kihasználva azonnal a bokszba viharzott. Kiállása végeztével a vezetést is átvette, ezt pedig menet közben még maga a Mercedes is értetlenül fogadott. 

vettel-hamilton-action-ausztralia



A versenyt követő vizsgálatokból a címvédő hamar arra a következtetésre jutott, hogy valamilyen szoftverhiba adott számukra hamis biztonságérzetet, ám a további nyomozás még tisztábbá tette a képet. A Pure Pitwall legutóbbi epizódjából kiderült, mi történt pontosan.

„Valójában nem a versenystratégiára használt programmal volt a probléma” – nyilatkozta Andrew Shovlin főmérnök. „Egy offline eszköz okozta a galibát, amivel a delta köridőket (tehát a köridők közötti különbségeket) kalkuláljuk. Ebben volt egy programhiba, ami miatt a szoftver hibás számokat produkált. Körülbelül 15 másodperccel számoltunk, ezért is éreztük magunkat biztonságban. A valóságban az érték közelebb volt a 13-hoz, ez jelentette az eltérést, aminek mindenki láthatta az eredményét. Hátraestünk, és az előzési nehézségek miatt vissza sem tudtuk venni a pozíciót.”

ausztralia-rajt-2018_1

Amit konkrétan elhibázott a Mercedes szoftvere, az a bokszutca bejáratára kalkulált időeltérés volt. Virtuális safety car alatt a pályán köröző és a bokszban sebességlimiten autózó pilóták sebessége kiszámítható, ám a bokszba bevezető szakaszon teljesen versenyzőfüggő, ki milyen agresszivitással – és ebből fakadóan tempóval – teszi meg ezt a rövid távot. A programhibát a Mercedes – hasonlóan a megbízhatósági problémákhoz – nagyon komolyan veszi, így a jövőben hasonló esetekben még nagyobb előny kiépítésére fog törekedni. „Be akarjuk biztosítani magunkat arra az esetre, ha Vettel a kiállása előtt egy hihetetlen jó kört megy, esetleg a bokszkiállása sikerül őrülten gyorsra” – tette hozzá Shovlin. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: