1991-ben kezdte karrierjét Mika Hakkinen, akinek az első időben nem sok babér termett, igaz, az első két évet a nem túlzottan versenyképes Lotus istállónál töltötte. Hét év kellett az első győzelemig, utána azonban meg sem állt két világbajnoki címig és a harmadikhoz sem hiányzott sok. 2001 sikertelen év lett, először csak pihenőre vonult, mert úgy érezte, kissé kiégett, ám végül a pihenés véglegesnek bizonyult és sosem tért vissza. De ez nem volt ilyen egyértelmű!
A most 48 éves pilóta 2006 végén nagyon erősen fontolgatta a visszatérését, sőt, ekkorra már készült is rá mind fizikailag, mind fejben. Amikor 2001 végén a húsz futamgyőzelemmel és két világbajnoki címmel rendelkező pilóta szabadságra ment, úgy érezte, kicsit belefáradt a négy évnyi óriási küzdelembe Michael Schumacherrel és pihenőre van szüksége. Akkor még csak alig 33 éves volt, bőven lett volna ideje visszatérni.
Néhány év múlva úgy is érezte a finn versenyző, hogy mind fizikailag, mind fejben kicserélődött és újra készen áll a kihívásra. „Elkezdtem nagyon komolyan edzeni. Angliába repültem és naphosszat a McLaren szimulátorával gyakoroltam. Ez 2004 vagy 2005 lehetett. Kész voltam a visszatérésre” – kezdte visszaemlékezését a népszerű finn pilóta.
„A McLaren nem az egyedüli istálló volt, amelyik hívott, a Williamsnél is szóba kerültem, de végül ott több különböző probléma is fellépett, amik zavartak, így azt a vonalat nem annyira követtem már” – fogalmazott Hakkinen, aki végül 2006-ban, a novemberi barcelonai teszten érezte elérkezettnek az időt kipróbálni magát. A McLaren istálló ugyanis második embert keresett a már szerződéssel rendelkező Fernando Alonso mellé.
A GP2 bajnoka, Lewis Hamilton akkor már számításba jött, de még nem volt kőbe vésve, hogy valóban meg is kapja az ülést. „A McLaren és Ron Dennis a 2002-es pihenőidőm során azt mondta, hogy ha bármikor vissza szeretnék térni, mindig lesz számomra egy versenyautó” – idézte fel a McLaren csapatfőnökének ígéretét a finn.
„A pályán minden kavicsot kívülről ismertem, a McLaren-szerelők többségét is. Egy nappal a tesztelésem előtt Lewis ült autóba, de a nap végére az elektronikus motorvezérlés teljesen tönkrement. Ez nagyon fontos elem volt, mert visszaváltáskor megakadályozza, hogy a kerekek blokkoljanak alacsonyabb fokozatban, mivel az elektronika vezérli ekkor a gázadást. A csapat kénytelen volt egy régebbi elektronikát beépíteni, ami viszont egyáltalán nem fért össze az új motorral. Nem voltak szinkronban, amint a fékpedálra léptem, azonnal blokkoltak a kerekek. Kértem a fiúkat, hogy hozzák rendbe, inkább másnap még egyszer kimegyek. De sajnos másnapra sem sikerült megjavítani a hibát, szinte minden komoly fékezéskor blokkoltak a kerekek” – mutatott rá a problémára Hakkinen.
„Még így is végigfutottam a teljes tesztnapot, de a gond folyamatosan fennállt. Egyértelmű volt, hogy kell az új alkatrész, az viszont még nem állt rendelkezésre, repülőn kellett odahozni. Ekkor azonban végiggondoltam, hogy kell nekem ez a hajcihő? Hét évet vártam az első futamgyőzelmemre, nem szeretnék újra éveket várni, kétszeres világbajnok vagyok, ennyi elég” – tette hozzá a finn.
A többi már történelem, Lewis Hamilton villámrajtot vett a Formula-1-ben 2007-ben, de olyan hosszasan harcoltak egymás ellen Fernando Alonsóval, hogy a nevető harmadik, Kimi Raikkönen köszönte szépen és megnyerte a világbajnoki címet. Furcsa belegondolni, ha akkor jól sikerül Hakkinen tesztje, jó eséllyel ő kapta volna a második ülést, és nem Hamilton.