A Sauberrel megegyezett a Honda még tavasszal, hogy 2018-tól a japán vállalat lesz a motorszállító, szinte félgyári csapattá válnak a svájciak, hivatalos bejelentés is történt az oroszországi hétvégén. Aztán néhány hete Monisha Kaltenborn távozott a csapatfőnöki posztról, Frederic Vasseur pedig nagyon gyorsan felbontotta az egyezséget és a Ferrarival szerződött.
A Toro Rosso jött még képbe, magas szintű tárgyalásokat folytattak egymással a felek, ám végül a jelek szerint ez a lehetőség is kútba esik. A McLaren a következő hetekben hoz döntést a jövő évi motorszállítóról, bár a jelek egyértelműen arra mutatnak, hogy a Mercedes, a Ferrari és a Renault sem szeretné ellátni motorokkal a riválist, egyértelmű döntés még itt sem született.
A japánok az év eleji rendkívül arcpirító teljesítményhez képest sokat javultak, bár egyértelműen még mindig a négy közül a leggyengébb erőforrással ők rendelkeznek. Yusuke Hasegawa így is nagy csalódásként élte meg a Sauber-szerződés felbomlását. „Természetesen óriási csalódás, annak ellenére, hogy csak motorszállítói szerződés lett volna, így olyan nagy mértékben nem érinti eredeti programunkat. Igaz, arra számítottunk, hogy több motort futtathatunk, több adatot gyűjtünk, emiatt pedig az összehasonlítási alapok miatt gyorsabban fejlődhetnénk” – fogalmazott a japán szakember.
„A megállapodás megkötésekor nem voltam ott, Yamamoto úr volt jelen. Sem a Sauber technikai igazgatója (Jorg Zander), sem Yamamoto nem gondolta volna az utolsó pillanatig, hogy majd megszegik a szavukat” – tette hozzá Hasegawa, aki szerint sokkal jobban járt volna a Sauber, ha a Hondánál második, minthogy a Ferrarinál harmadik. Nem bánta meg döntését azonban Frederic Vasseur, a svájciak új csapatfőnöke.
„A megbeszélések már nyolc hónapja kezdődtek, azóta mindkét oldalon drasztikusan megváltozott a helyzet. Eljutottunk arra a pontra, hogy mindenkinek jobb inkább abbahagyni az egészet, szerintem elég fair módon közöltük ezt a Hondával még időben” – fogalmazott Vasseur. A Sauber azért tudott annyira könnyen elállni a dologtól, mert nem volt aláírt szerződés, mindössze egy szándéknyilatkozat.
Mindenesetre a Honda hónapok óta csábítgatja át magához a mérnököket a riválisoktól, plusz óriási mennyiségű pénzt öl a fejlesztésekbe, hogy felzárkózzon. Ez lehet a McLaren számára a fény az alagút végén, mivel motorszállítót cserélni nemigen fog tudni. De vajon szükséges lenne? A Spec-3 jobban sikerült erőforrás, a Spec-4-től még többet várnak a japánok. A Saubernek szinte biztosan nem jelentett volna visszaesést, sőt, a Honda vélhetően nem kezelte volna őket le, mivel minden adat rendkívül fontos a japánoknak. A Honda a tavalyi Ferrari-motor szintjét ugyanis már átlépte, év végére szerencsés esetben a Renault közelébe juthat, ha valóban beválnak a biztató(nak kikiáltott) fejlesztések. Itt az idő a Hondának, hogy bizonyítson.