DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

FIA: Ezért a halo a legjobb megoldás

Közfelhördülés fogadta, hogy a csapatok támogatása nélkül a szabályhozók kötelezővé tették 2018-ra a fejvédő halót. Az FIA szombaton egy hosszas magyarázatot adott ki, miért döntött így.

„A biztonság a motorsportban kimagasló kérdés az FIA számára, és bár óriás lépések történtek a motorizált sport számos területén, a fejvédelem kérdése az együléses versenykategóriákban évek óta aggályos ügy. A motorizált sport természeténél fogva kockázattal jár, de az FIA küldetése, a sport irányító testületeként, hogy szüntelenül küzdjön a kockázat minimalizálásáért” – áll az fia.com-on megjelent írásban. Ezen cikk fontosabb pontjait idézzük szó szerint vagy tartalmilag a későbbiekben.

Az FIA utal az elmúlt évtizedben történt súlyos balesetre – illetve a hajszál híján megúszott tragédiákra –, melyek elemzése során arra jutott, hogy a legnagyobb veszélynek a pilótafülke területe van kitéve frontális ütközés esetén. A szervezet feladata, hogy megoldást találjon erre a gyenge pontra (a szövegben ezt vastag betűvel emelik ki). Megemlítik, hogy a versenyzők szövetsége, a GPDA Jean Todt elnököt 2016 júliusában felkérte, a lehető leggyorsabban találjanak megoldást a veszélyforrásra.



„Egy hónappal később, az F1-es Stratégiai Csoport és F1 Bizottság találkozóit követően a Bizottság megerősítette elkötelezettségét ’a pilótafülke-védelem valamely formájának bevezetése mellett a 2017-es szezontól fogva’, biztosítva afelől, hogy ’minden érdekelt együtt dolgozik, hogy megvalósítsa ezt. A jelenleg preferált lehetőség a halo koncepció” – áll az FIA közleményében. Nem véletlen az idézőjelek használata: ezzel hangsúlyozzák, hogy a csapatok akkor még teljes vállszélességgel a halo mellett álltak, melyet már 2017-ben be akartak vezetni.

Ekkor már javában folyt a fejvédelem tesztüzeme: a halo és az aeroscreen is járt a pályán – az FIA indoklása szerint utóbbi „eszköz hatékonyságával kapcsolatban a további tesztek aggályokat vetettek fel”, „ezzel ellentétben viszont a halo tesztjei továbbra is sikeresnek bizonyultak”. Emlékezhetünk rá, a 2016-os év második felében szabadedzéseken a komplett mezőnyre felkerült a fejvédő.

Az FIA három területen vizsgálta szimulációval a halo hatékonyságát: az autó-autó ütközéseknél a szerkezet a jármű tömege 15-szörösének statikus terhelését bírta ki. Az autó-környezet ütközéseknél (gondoljunk gumifalra vagy egyes pályákon betonra) a halo számos alkalommal megakadályozta a sisak nekicsapódását a tereptárgyaknak – korábbi balesetek vizsgálata alapján jutottak erre a következtetésre. Végül a külső, repülő tárgyakkal való ütközés esetén a halo kivédte a nagyobb tárgyakat, és a kisebb törmelék elleni védelem szintjét is megemelte. A pályán végzett tesztek alapján megállapították, hogy a halo nem akadályozza a kilátást, középső tartóeleme sem jelent problémát, továbbá az autó elhagyása vészhelyzet esetén sem korlátozódik.

„A sikerek ellenére 2016 júliusában az F1-es Stratégiai Csoport a pilótafülke-védelmi rendszer bevezetésének elhalasztása mellett határozott, hogy több időt biztosítson a pályatesztelés elvégzésére a halóval, és felderítse a felmerülő alternatív megoldásokat. Az elhalasztás ellenére azonban a Stratégiai Csoport megerősítette elkötelezettségét a védelmi rendszer bevezetése mellett azzal az állítással, hogy ’egyöntetűen egyetértettünk abban, hogy 2018-ban bevezetésre kerül a Formula-1-es autók frontális pilótafülke-védelme, hogy számottevően megerősítse a versenyzők biztonságát’. A preferált opció a halo maradt.”

Időközben az új megoldások egyikeként tűnt fel a pajzs, áprilisban pedig az F1-es Stratégiai Csoport és Bizottság úgy döntött, ennek fejlesztését priorizálja, hogy 2018-ban (a korábbi megegyezés alapján) bevethető legyen. Az első pályateszt Sebastian Vettellel azonban „felvetett bizonyos aggályokat az ilyen jellegű rendszert illetően.”

„Ennek fényében és a halo sikeres becsapódás-tesztjeinek, valamint a különböző versenyzőkkel és csapatokkal 2016 második felében elvégzett sikeres pályatesztek tudatában, illetve a kívánt 2018-as határidő közelsége miatt, a halo képviseli a jelenleg létező legjobb megoldást a frontális pilótafülke-védelem kérdésére. A halo legfrissebb változatát tovább tökéletesítjük 2018-as bevezetése előtt, közös műveletként a csapatok, versenyzők és FIA között.”

Összegzésként tehát: A csapatok tavaly rábólintottak arra, hogy egyéves halasztás után 2018-ban bevezessék a fejvédelem valamilyen formáját, ezért az FIA jogosan tette, hogy az istállók nem szavazata ellenére is forszírozta a halót – azért ezt a megoldást, mert jóval előrehaladtabb fázisban tart a pajzsnál. Úgy tűnik, a pajzsot teljesen félretették, és az is valószínű, hogy a szezon későbbi részében a halo feltűnik a versenygépeken szabadedzéseken.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: