DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

Villeneuve, Villeneuve, Stroll - bakui statisztikák

Ricciardo továbbra is csak az első három rajthelyen kívülről tud nyerni, Stroll majdnem elvette Verstappen rekordját, a dobogó meg olyan volt, mint ebben az évtizedben még csak kétszer. Megjöttek az Azerbajdzsáni Nagydíj statisztikái.

Az azerbajdzsáni verseny zűrzavarának végén Daniel Ricciardo F1-es karrierjének 5. futamgyőzelmét szerezte. Igazi specialitásának számít, hogy lecsap a lehetőségre, amikor a leggyorsabb autókkal történik valami, és különleges előretörési rekordját is tovább javította: eddigi öt győzelmének mindegyike úgy született, hogy a 4. helyről vagy hátrébbról rajtolt. Egyre elképesztőbb a kontraszt Sebastian Vettellel, aki viszont eddigi 45 sikerét mindig az első három hely valamelyikéről indulva aratta.

stroll-ricciardo



Ricciardo persze most a tőle megszokotthoz képest is sokat javított, hiszen a 10. rajthelyről lépett előre. Legutóbb öt évvel ezelőtt láthattunk győzelmet ilyen messzeségekből, akkor Fernando Alonso 11.-ként indulva diadalmaskodott a valenciai Európa Nagydíjon. A legutóbbi 10. helyről szerzett győzelem pedig Kimi Raikkönen nevéhez fűződik, aki a 2004-es Belga Nagydíjon egerészte magát előre.

A Red Bull idén először állt az élen a versenyen, sikerük pedig azt is jelentette, hogy 2013 óta először három különböző csapat is képes volt futamot nyerni egy szezonban. Ricciardo számára pedig egyéni rekord a zsinórban negyedik dobogója.

Botladozó bemutatkozása után senki sem beszélt arról, hogy Lance Stroll idén akár meg is dönthette volna a legfiatalabban szerzett dobogó rekordját, bakimentes bakui produkciójával viszont majdnem mégis sikerült, csupán egy árnyalattal, 12 nappal, vagyis egyetlen versennyel késett le róla. Max Verstappen tavaly Barcelonában élete 6802. napján állt először a pódiumra, Strollnak ez most 6814. napján sikerült.

Stroll harmadik helye más szempontból is különleges, a kanadai zászlót ugyanis már 16 éve nem láthattuk a dobogók felett. Legutóbb Jacques Villeneuve tiszteletére vonták fel, amikor a 2001-es, szintén piros zászlóval tarkított Német Nagydíjon a harmadik helyen végzett a BAR-Hondával. Stroll ráadásul az egyetlen kanadai dobogós, akit nem Villeneuve-nek hívnak, hiszen őt megelőzően csak Gilles (13 dobogó) és Jacques (23) jutottak fel oda.

A pódiumon képviselt nemzetek, Ausztrália, Finnország és Kanada is különös tarkaságot mutattak. Egy finn és egy kanadai versenyző legutóbb az 1998-as Német Nagydíjon osztozott a dobogón, egy ausztrál és egy kanadai pedig legutóbb az 1981-es Monacói Nagydíjon.

dobogó-baku

Arról nem is beszélve, hogy egészen ritka módon sem brit, sem német versenyző nem végzett az első három között, ami ebben az évtizedben (sőt, 2009-től kezdve) csak kétszer fordult elő korábban: a 2012-es és a 2013-as Spanyol Nagydíjon.

Bár a futam fő témájával ellentétbe a statisztikai összegzés ezúttal nem Sebastian Vettelről és Lewis Hamiltonról szól, néhány apróságot azért velük kapcsolatban is meg lehet említeni:

Hamilton Bakuban is pole-t szerzett, ezzel rekordját továbbnyújtva immár 25 különböző helyszínen indult az élről, a jelenlegi naptár versenypályái közül pedig már csak Suzukában nem tudott még soha rajtelsőséget szerezni. Összességében viszont már a 66.-nál tart, és ha a nyár hátralévő részében is ellenállhatatlan lesz szombatonként, akkor éppen a Magyar Nagydíjon ragadhatja magához a mindenkori pole-rekordot.

Ez volt a 84. verseny, amin Sebastian Vettel az élen állt, vagyis most pont ugyanannyi vezetett futamnál tart, mint Alain Prost és Fernando Alonso.

Nick Heidfeld viszont megnyugodhat, már ha érdekelte egyáltalán az F1-es rekordja. No nem a győzelem nélküli dobogós helyezések száma, mert az egy ideig még nincs veszélyben, hanem a másik, amely az értékelt pozícióban egyhuzamban befejezett versenyek száma szerint rangsorolja a pilótákat. Heidfeldnek volt egy 41 futamon át tartó sorozata 2007 és 2009 között, amihez vészes közelségbe került már Sergio Perez, aki Baku előtt 37-nél járt. A mexikói azonban csapatának minden törekvése ellenére kénytelen volt feladni az Azerbajdzsáni Nagydíjat még a táv 90%-ának elérése előtt, így elkönyvelte első hivatalos kiesését a 2015-ös Magyar Nagydíj óta.

perez

Perezt éppen a vele ütköző csapattársa, Esteban Ocon fosztotta meg a célba éréstől, és most a francia rendelkezik a mezőnyben a leghosszabb kiesés nélküli sorozattal. Ami azt illeti, Ocon eddig még mind a 17 F1-es futamán meglátta a kockás zászlót.

Max Verstappen nem a legkellemesebb napjait éli jelenleg a Red Bullnál, hiszen az elmúlt hat futamból négyen sem jutott el a célig. Tíz évvel kell visszamennünk, egészen a 2007-es szezon elejéig, hogy hasonlóan rossz sorozatot találjunk a Red Bull egy pilótájánál: akkor David Coulthard kezdett ilyen rémes kiesési mutatóval.

Kilenc csapat is pontot szerzett az Azerbajdzsáni Nagydíjon, azaz csak egy istálló, a Mercedes végzett a legjobb tízben mindkét autójával, és csak egyikük, a Renault távozott üres kézzel. Ez a negyedik alkalom a 2010-ben bevezetett értékelési rendszer óta, hogy kilenc alakulat is pontszerző lett.

Kevin Magnussen a tavalyi Orosz Nagydíj óta legjobb eredményt érte el a hetedik hellyel, a Haas pedig zsinórban negyedik futamáról távozott pontokkal, ami az eddigi legjobb soroztuk rövid fennállásuk során.

Végezetül pedig meg kell említenünk Fernando Alonsót, aki 9. helyével megszerezte önmaga és a McLaren számára a szezon első pontjait, bár ez a tény egyiküket sem dobta fel különösebben, hiszen a csapat továbbra is utolsó helyen áll a konstruktőri tabellán.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: