DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Jön az egyszerűbb és olcsóbb F1?

Megkezdődött az FIA párizsi tanácskozása a 2020 utáni motorszabályokról. Az elképzelések szerint a versenyautók egyszerűbbek, olcsóbbak és kevésbé megbízhatók lennének.

Az elképzelések különbözőek arról, merre kellene folytatódnia a Formula-1 fejlődésének. Az egyik tábor szerint továbbra is a turbós, hibrid motoroké a jövő, a másik szerint azonban vissza kellene térni az egyszerűbb, de hangosabb erőforrásokhoz. Nem számíthatunk villámgyors eredményekre a tanácskozáson.

Az FIA nemcsak a jelenlegi F1-es gyártókat hívta meg Párizsba, hanem olyanokat is, akik jelenleg még nem részei a cirkusznak, hogy őket is meghallgassák, 2021-től milyen irányvonalat tartanának a legjobbnak. Az FIA elnöke, Jean Todt arra az álláspontra helyezkedik, hogy némi változtatás szükséges lenne a technológia terén, az automatikus, elektronikus vezérlések nagy részét egyszerűen kivennék az autókból, hogy ezzel is javítsanak a show értékén.

Folytatódik a turbókorszak, vagy visszatérnek a szívómotorok?


„Szerintem a mai Formula-1-es autók túlságosan kifinomultak, túlzottan magas szintű technológiával rendelkeznek, erre ennek a sportnak nincs szüksége. Ez elég érzékeny pont, ugyanis egyrészt a motorok rohamosan fejlődnek és nehéz lenne azt mondani a motorsport csúcskategóriájában, hogy nem követjük a motorfejlesztés új evolúcióit” – kezdte elemzését Jean Todt.

„Viszont nem gondolom, hogy arra lenne szükségünk, hogy az autók szinte önműködőek legyenek, túl sok az elektronika a versenyautókban. Véleményem szerint ez így túlságosan drága, túl bonyolult, ráadásul túlságosan is megbízható. A barcelonai teszt első napján is ezt láttam és nem örültem túlságosan. Emlékszem, a mi időnkben már fantasztikusnak számított az első napon, ha öt kört megtettünk egyhuzamban. Most pedig az autók simán 70-80 kört lehúztak egyben” – tette hozzá az FIA elnöke, aki korábban sokáig a Ferrari csapatfőnökeként dolgozott.

Todt megemlítette az elektromos autókat is, szerinte az utcai autózásban abszolút ez a jövő. Jelenleg még az limitálja ezek számát, hogy jó, ha 200 km-t meg tudnak tenni egyhuzamban, majd 6-8 órás töltési idő szükséges. Az üzemanyagcellákat kellene szerinte fejleszteni minél tökéletesebbre, ahol 600, vagy akár 1000 km-t is elmegy az autó, majd az újratöltés körül-belül három percnyi időt vesz igénybe. De az elektromos autóknak van külön együléses versenysorozata, az FE. Ugyan nem szeretne 10 évvel visszamenni az időben, de hagyományosabb motorokra vágyik a Formula-1-ben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: