DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

Tíz dolog, amit a második F1-es tesztből tanultunk

A Ferrari esélyeitől a Honda szenvedéséig, a Mercedes tempójától az új gumik elhasználódásáig - íme a legfontosabb tanulságok az előszezon második barcelonai gyakorlásáról.

A Ferrari még gyorsabb, mint hittük

A Scuderia az első héten még meglepetést okozott, a második gyakorláson viszont már egyértelmű jeleket adtak arra, hogy ki lehet a Mercedes első számú kihívója 2017-ben. Kimi Raikkönen egyedüliként tudott becsúszni az 1:19-es köridő alá, Sebastian Vettel pedig úgy futotta meg a teszt második legjobb idejét, hogy az utolsó sikánból kigyorsítva visszavett kissé. Igazán meggyőző az abroncsokkal kalkulált időkülönbség volt, hiszen a Ferrarik sokszor eggyel keményebb keveréken is hozni tudták a Mercedes szintjét – Raikkönen szuperlágyon autózta 1:18-634-es körét. Az SF70-es nagyon megbízható konstrukció lett, egyetlen komolyabb meghibásodásuk péntek délután történt, amikor Raikkönen megállt a pályán versenyszimulációjuk közben.

A McLaren nagy bajban van

Egyelőre úgy tűnik, hogy az első héten tapasztalt olajtartály-problémák megoldódtak, minden más azonban kezd széthullani a csapatnál. A motor vibrációja tönkreteszi a MCL32-es elektromos rendszerét, és hiába a Honda erőfeszítése, a csapat nem tudott egy problémamentes napot összerakni Barcelonában. A megbízhatósági problémák mellett a japánok erőforrása teljesítményhátrányban is van a riválisokhoz képest, ráadásul hírek szerint a McLaren konstrukciója sem épp kezesbárány Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne kezei között – mintha már valahol láttuk volna ezt, nem igaz?



Alonso egyre türelmetlenebb

A folytonos leállás, és a problémákra adott rossz válaszok kezdenek a spanyol pilótai idegeire menni, aki talán harmadik évét kezdheti meg úgy, hogy semmi esélye nem lesz a dobogó közelébe érni. A kétszeres bajnok mindössze 89 kört tett meg két napja alatt, a megbízhatatlanság pedig nem csak a McLaren és a Honda közötti kapcsolat rovására, de kezd Alonso idegeire is menni. A pletykagép természetesen beindult, és azonnal a távozásáról szólnak a hírek, s mivel zsinórban harmadik évben ugyanaz a fáma, könnyen lehet, a spanyolnak valóban a búcsú körül forognak a gondolatai.

Még van tartalék a Mercedesben

A brackley-i alakulat jobban teljesített, mint az első héten, a második gyakorlás végére azonban rosszabb helyzetben tűntek fel, mint amelyben valójában lehetnek. A Ferrari tempója miatt Lewis Hamilton már nem saját csapatát említi legnagyobb esélyesként, de Niki Lauda és Valtteri Bottas is aláhúzta, hogy nem minden a tervek szerint alakult az elmúlt három év világbajnokánál. Az első héthez hasonlóan egy-két műszaki gikszer itt is megakasztotta a gárda lendületét, a fejlesztések azonban kijavították a turbó és a kompresszor hibáit. Ha igazak a hírek, és a Mercedes valóban kevesebb üzemanyaggal futott, akkor valóban ők lehetnek a legerősebb tényezők a szezon elején, szereplésükkel pedig könnyen lehet, hogy csak a károgók hangját szeretnék elhallgattatni.

A Red Bull ismét szenved a Renault-val

A 2017-es szabályváltozásoktól mindenki azt várta, hogy a Red Bull végre odaér a Mercedes szintjére, erre pedig a hagyományosan erős Milton Keynes-i karosszériatervezés mellett a Renault folyamatos fejlődése is garancia volt. Nos, nyolc nap után minden elmondható az energiaitalosokról, csak az nem, hogy első számú esélyesek, ugyanis a franciák erőforrása a „régi szép időket” idézi meghibásodásaival. Nem véletlenül nyilatkozták azt a héten a Renault-nál, hogy a Honda problémái eltakarják, mekkora bajban van a francia gyártó. Akárcsak a japánoknál, a Viry-Chatillionban készült erőforrások is letekert üzemmódban működtek a héten, megelőzve a műszaki hibákat. Max Verstappen utolsó napon futott 1:19.438-as, szuperlágyakon futott köre azonban bíztató lehet – ha a Renault-nak sikerül javulnia, akkor a Red Bull is harcban lehet a dobogóért Melbourne-ben.

A Pirelli abroncsai elhasználódnak

Az olaszok új termékeivel kapcsolatban általános félelem, hogy a tartósabb gumikkal egycserés futamokat láthatunk majd, ergo csökken a versenyek izgalmi faktora. Jacques Villeneuve szerint éppen a kevésbé kopó abroncsok fognak nagyobb élvezetet nyújtani, hiszen a pilóták bátrabban nyomhatják neki, de így is érdekes volt, hogy a harmadik legtartósabb keverék, a lágy már egy egész versenytávot kibírt Barcelonában. A Pirelli terve az volt, hogy a gumik tíz kör alatt két másodpercet veszítsenek teljesítményükből, jelen állás szerint 1,5 másodperces időveszteségnél tartanak.

A Williams ott van az élcsapatok között

A tesztek előtt senki egy lyukas garast nem adott volna arra, hogy egy Red Bull-pilóta tartani fog a Williams tempójától, Daniel Ricciardót mégis aggasztja, amit Felipe Massa és Lance Stroll mutatott Barcelonában. Az első héten a kevés pályán töltött idő még eltakarta az FW40-es teljesítményét, ám a mögöttünk hagyott négy nap során a grove-iak jelentősen odatették magukat. Massa első lett a hétfői napon, szerdai legjobb köre pedig az összetett ötödik helyére volt elég, mindössze hét századdal elmaradva Lewis Hamilton leggyorsabb körétől. Rob Smedley szerint a brazil pilóta nagyon élvezi a vezetést, kollégája, Stroll pedig pénteki nap legtermékenyebbjének bizonyult, így talán maga mögött hagyta az első héten ráaggatott ’új Pastor Maldonado’-jelzőt.

Nehezebb rajtok várhatóak idén

A csapatok nem csak a minél nagyobb körszámot tartották szem előtt Barcelonában: nagy hangsúlyt fektettek a rajtgyakorlatokra is. Az FIA ugyanis ismét változtatott a kuplungműködtetési szabályokon, Kevin Magnussen pedig úgy véli, lesznek, akit sokat nyerhetnek a startoknál, mások viszont sokat veszíthetnek majd.

Szoros az élmezőny

A Williams, a Toro Rosso, a Renault, a Force India és a Haas legjobb ideje között mindössze egy másodperc volt a differencia – egyelőre a grove-iak megbízhatóság és gyorsaság terén is kimagaslanak, Melbourne-ben azonban így is hatalmas lehet a csata a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull mögötti helyekért.

A pilóták boldogabbak, mint eddig

A 2017-es szabályváltozások nem csak a rajongók, de részben a pilóták kedvéért is történtek, hiszen gyorsabb, nehezebben vezethető autókat akartak, olyan abroncsokkal, melyeket hosszabb ideig lehet nyüstölni. Barcelonában mindenki kivétel nélkül dicsérte a változásokat, még az a Fernando Alonso is, aki a megbízhatósági problémák miatt sokkal több ideig nézhette garázsban az autót, mint vezethette azt a pályán. A legsokatmondóbb összegzés azonban Nico Hülkenbergtől érkezett: „Ha gyorsabb vagy, az mindig látványosabb. Padlógázzal végihajtani a hármas kanyaron pokolian jó érzés. Kib*szottul menő.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: