DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek
F1

Légzsák az F1-ben? Majdnem megtörtént!

Roland Ratzenberger és Ayrton Senna halálos balesetének fényében biztonsági módosítások tengere jelent meg az F1-ben - több elhamarkodott megoldás is napvilágot látott, és majdnem így történt az a légzsák esetében is.

Az osztrák és brazil pilóta is erős, fejre mért ütés következtében veszítette életét az 1994-es San Marinói Nagydíj hétvégéjén, melynek következtében korábban nem látott biztonsági forradalom vette kezdetét. Bár a lépések között voltak igencsak elhamarkodottak és mai szemmel nézve furcsák is (például sikánok sebtében történő kialakítása egyes pályákon), a legtöbb módosítás meghozta a várt eredményt, és Jules Bianchi 2014-es, suzukai tragédiájáig nem hunyt el pilóta F1-es autóban elszenvedett baleset miatt.

Kevesen tudják, de a Nemzetközi Automobil Szövetség akkortájt eljátszott a légzsák beszerelésének gondolatával is, melynek el is kezdte fejlesztését. A kutatások akkor kapcsoltak nagyobb sebességbe, amikor Mika Hakkinen 1995-ben Adelaide-ben lefejelte autója kormányát, megzúzva koponyáját: a szövetség egy hatvan literes légzsákot próbálgatott, ám hatékonysága nem volt túlságosan meggyőző. „Akkoriban igencsak harcoltunk a nyak sérülései ellen, és fontolgattuk a légzsák bevezetését” – idézte a Motorsport.com Laurent Mekiest, az FIA biztonsági igazgatóját. „Aztán jött a HANS, amely egy csapásra megoldotta a problémát, így a légzsák kérdése lekerült a napirendről.”



A fej- és nyakvédő szerkezetet a 2000-es San Marinói Nagydíj hétvégéjén mutatták be, kötelező bevezetésére pedig 2003-tól került sor. Dr. Robert Hubbard nyolcvanas években kiötlött eszköze megakadályozta, hogy nagysebességű becsapódásnál a pilóták feje előrebukjon, elkerülve az ún. ostorcsapás-sérülést – többek között ez mentette meg Luciano Burti életét is a 2001-es Belga Nagydíjon.

Nem mindenki volt azonban elragadtatva a HANS-tól: közéjük tartozott Jacques Villeneuve is, aki 2002-ben, Suzukában szenvedett balesetet. „Nagyon örülök neki, hogy nem volt rajtam a bukás idején” – mondta a kanadai. „A testem előremozdult volna, a HANS viszont visszatartotta volna a fejemet, és eltörhetett volna a gerincem is. Vannak olyan esetek, amikor a HANS akár sérülést is okozhat.” Rubens Barrichello a következő év nyitófutamán, Melbourne-ben, már a hatodik körben kiesett, melyet követően az eszközt hibáztatta: „Nem tudtam a pályára koncentrálni, mert a HANS veszettül nyomta a kulcscsontomat.”

A következő nagydíjon, Malajziában Justin Wilson volt kénytelen kiállni amiatt, mert a nyakvédő elnyomott egy ideget a vállában, de a kezdeti panaszok lassan elhalkultak, és a HANS azóta versenyzők tucatjainak vált hasznára az F1-től kezdve az IndyCar-on keresztül a NASCAR-ig.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: