DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Büntessék a pályaelhagyást, vagy ne?

Romain Grosjean, a Haas F1-es pilótája örömmel konstatálta, hogy a Német Nagydíjra részben feloldották a szabályozást, de úgy véli, vannak olyan kanyarok, ahol mindenképp monitorozni kell a pályaelhagyást.

Miután a Magyar Nagydíj többek között a pálya pontos határainak megvitatásáról szólt, az FIA a Német Nagydíjon enyhített a szabályokon, és már nem büntette azokat, akik négy kerékkel kisodródnak az ebből a szempontból kulcsfontosságú, egyes kanyarban. A kedélyek lenyugodásával nem is kellett senkit sem büntetni Hockenheimben, a Belga Nagydíjon viszont ismét előfordul néhány olyan része a pályának, ahol bizony lehetne előnyt szerezni a pálya elhagyásával. A téma biztosan közszájon fog forogni a nyári szünetben is, Romain Grosjean pedig már most tett róla, hogy melegen tartsa azt.



„Szeretem, hogy szabad szélesen fordulnunk” - idézte a franciát az F1.com. „Szerintem jól néz ki, ha átszáguldunk a rázóköveken. Sonomában megnéztem a NASCAR-versenyt, ahol a pálya határai… hogy is mondjam, nem értem, miért festik fel egyáltalán a fehér vonalakat! De nagyszerű volt látni, ráadásul mindenki ugyanazt csinálja. Sőt, néha még kockázatos is, hiszen ha ráfutsz a kerékvetőre, az már kevésbé simább. Én mindenesetre amellett vagyok, hogy hagyjuk az autókat szélesen fordulni.”

A francia pilóta azonban hozzátette, hogy néhol kötelező vizsgálni a pályaelhagyást, például a soron következő futam helyszínén, Spa-Francorchamps-ban. „A Radillion ebből a szempontból más, hiszen ha kiegyenesíted, nem lehet többé kanyarnak nevezni. Az olyan helyeken, mint az Eau Rouge, mindenképp vizsgálni kell, ha elektronikusan, ha nem, hiszen e nélkül elveszíti az élvezeti értékét. A silverstone-i kilences kanyar is trükkös, hiszen bár nem akarod az egész autót rátenni a kerékvetőre, ha csata közben rajta vagyunk a rázókövön és a műfüvön, az remek móka.”

Grosjean kitért Hockenheimre is - a francia szerint a szabályozás nélkül az egyes kanyar padlógázzal is bevezető lenne. A pálya 2002-es átalakításakor nem csak az erdei szakaszt szüntették meg, de ez a rész is átesett egy minimális módosításon: a célegyenes végét kicsit „megtörték” balra, hogy élesebb legyen az egyes forduló, de a bukótér leaszfaltozásával különösen a rajt után láthattunk itt ugyanúgy elszáguldó autókat, mint előtte. „Ez komoly tökösséget igényelne - talán jövőre, a 4-6 hat másodperces autókkal. Az biztos, hogy az egyes kanyar nagyon trükkös. Szélesen akarsz fordulni, de ott a rázókő, és ha ráhajtasz, megsérülhet az autó, ráadásul a DRS-zóna is ott kezdődik. Persze nem kell teljesen lemenni a pályáról, csak egy kicsit akarod érinteni a rázókövet, hogy szikrázzon” - tette hozzá a Haas-pilóta.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: