DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 20. hétfő
F1

Töményitalból született a csúcstesztpálya

A 2016 első F1-tesztjének otthont adó Le Castellet-i pálya árát alapítója töményitalok eladásából teremtette elő, ma ismert formáját pedig Bernie Ecclestone-nak köszönheti. Hol köröznek Raikkönenék?

A 2016-os év első F1-es tesztje a korábbiaktól eltérő módon nem az új versenygépek felavatását, hanem az esőgumik fejlesztését szolgálja. Az „új” eseményhez pedig „új” helyszín is társul, hiszen a tesztkorlátozások bevezetése óta a Formula-1 egyik kedvenc tesztpályája, a Paul Ricard Circuit kikerült a pikszisből, most viszont – még ha csak két napra is – ismét királykategóriás gépek vették birtokba a Le Castellet-i aszfaltcsíkot.

Az egyik legnépszerűbb francia versenypályát közel fél évszázada, 1969-ben adták át, a névadó pedig nem egy a versenyzéshez kapcsolódó személyiség, hanem egy (motor)sportbarát italmágnás, aki először a Tour de France-on népszerűsítette termékeit – a verseny első szponzoraként –, majd ezt követően fordult a motorsport felé.

gamme_ricard



Ricard az ánizsalapú, pastis nevű italból tett szert óriási vagyonára, melyből többek közt szigeteket vásárolt, az egyik első francia színes film producereként belekóstolt a filmiparba, és többek közt egy repülőteret is felhúzott pályája mellé. Ricard igazi polihisztor volt, visszavonulása után festegetett is, s közel nyolcvan esztendős koráig ő volt a Paul Ricard Circuit közelében található Signes polgármestere.

A Le Castellet-i pálya természetesen mindenekelőtt a Francia Nagydíj otthonaként ismert, hiszen 1971 és 1990 között összesen tizennégy versenyhétvégén látta vendégül a királykategória mezőnyét. Működésének első időszakában a pálya legfontosabb jellegzetessége az 1,8 kilométer hosszú Mistral-egyenes volt, 1986-tól kezdve viszont a rövidebb vonalvezetést használták, miután Elio de Angelis végzetes tesztbalesete komoly biztonsági aggályokat vetett fel.

Paul Ricard 1999-es halála után a pálya Bernie Ecclestone érdekeltségi körébe került, aki komoly átépítési munkálatokba fogott, hogy megszülethessen a mai formájában ismert Paul Ricard HTTT, azaz High Tech Test Track. A széles bukóterekkel s kiváló biztonsági felszereltséggel ellátott aszfaltcsík néhány év szünet után 2016-ban visszakerült az F1 vérkeringésébe, s ha hinni lehet a szóbeszédnek, rövidesen talán már nemcsak teszteken láthatja vendégül a királykategória mezőnyét.

R3E - Paul Ricard Circuit

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: