A jelenleg 23 éves pilóta 2010-ben a Brit Formula Renault-bajnokságban a 3. helyen végzett, 2011-ben már futamot nyert a GP3-ban (Barcelona), 2012-ben ugyanezen sorozat első monacói versenyén dobogóra állt, szerepelt a World Series by Renault 3,5 literes csúcskategóriájában, tavaly pedig 2. helyen végzett az AutoGP év végi összesítésében.
Éveken át egy cél űzte-hajtotta: közelebb és közelebb kerülni álmához, az F1-hez. Az FIA új pontrendszere, amellyel 2016-tól kezdődően az F1-es induláshoz szükséges szuperlicensz megszerzését kötik szigorúbb feltételekhez, néhány éve még őt is személyesen érintette volna, és talán útját is befolyásolta volna. Megkérdeztük, mit gondol az új szisztémáról.
- Mi a véleményed az FIA új pontrendszeréről, amihez az F1-es induláshoz szükséges szuperlicensz megszerzését kötik 2016-tól kezdődően?
- Ami számomra egyből nagyon szembetűnő volt, amikor először rápillantottam a táblázatra, hogy az FIA egyértelműen a saját versenysorozatait részesíti előnyben. A WSR-t például én egy abszolút világszínvonalú szériának tartom, amely rengeteg F1-es pilótát adott a közelmúltban is, ezért véleményem szerint ennek a sorozatnak mindenképp az első két hely valamelyikén kellene szerepelnie. Valahol a GP2-vel kellene egy szinten lennie, ehelyett a GP3-mal tették egy vonalba, ami mögött szerintem egyértelműen az áll indokként, hogy a WSR nem FIA versenysorozat. A másik véglet számomra a Formula-2, amely jelenleg ugye még nem is létezik, csak 2016-ban fog elindulni, ehhez képest a lista legtetejére került. Az az igazság, hogy én a jelenlegi gazdasági helyzetben, amikor csapatok szűnnek meg és a bajnokságok jó része is a fennmaradásért küzd, nem tudom elhinni, hogy van valós igény egy újabb versenysorozat elindítására, és valóban egy a GP2-nél és a WSR-nél nívósabb bajnokságot tudnak létrehozni. Ugyanígy rejtély számomra, hogy egy nemzeti F4-es bajnokságért hogyan járhat ugyanannyi pont, mint a nemzeti F3-as bajnokságban elért eredményekért, és közel annyi, mint a WSR-ért. Az én szememnek nagyon zavaró, hogy a WSR és a nemzeti F4 egyáltalán egymás közelébe kerülhetett ezen a listán, hiszen tudom, hogy sok szint és lépcső van a kettő között. Aztán ott van a DTM és az AutoGP, amiket például hiányolok a listáról. Nem mondom, hogy sok ponttal, de azért mégiscsak felkerülhetett volna ide az AutoGP is, mert meggyőződésem, hogy ez is az erős formulaautós bajnokságok közé tartozik. Szóval összességében az egész pontozási rendszer kicsit furcsának és igazságtalannak tűnik az én szememben, mert szerintem lerí róla, hogy az FIA a saját bajnokságait igyekszik előtérbe nyomni. Ami miatt mégis jó elgondolásnak tartom, az az, hogy ezzel talán egy kicsit több kedvet csinálnak a fiatal versenyzőknek, hogy elinduljanak az F1 felé vezető úton. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy az, hogy valaki eléri a megfelelő pontszámot, továbbra sem fogja azt jelenteni, hogy utána garantált helye lesz az F1-ben. A végső döntés ugyanúgy a csapatokra marad, mint eddig, csak talán szűkül a kör, akikből válogathatnak.
- A Te szempontodból jó lett volna, ha kicsit előbb vezetik be az új rendszert? Több esélyed lett volna bekerülni az F1-be?
- Őszintén szólva, ha az egyes futamok eredményeit is figyelembe vennék, akkor egészen jól állnék a listán, de mivel csak az év végi helyezéseket nézik, ez sajnos nem igazán kedvez nekem. Az AutoGP-hez hasonlóan a Brit Formula Renault sem szerepel a táblázatban, a GP3-ban volt ugye futamgyőzelmem és több dobogós helyezésem is, de az év végi összesítésben nem tudtam odaérni a legelejébe, így azért sem kaptam most pontot. Persze, ha a pályafutásom elején elém tesznek egy ilyen listát, akkor nyilván jobban láttam volna én is, hogy merre induljak el, és jó érzés lett volna látni, ahogyan szépen lépdelek előrefelé egy jól kézzelfogható pontrendszerben. Talán jobban látszódna, hogy nem rajtam múlt, és jobban rögzítve lettek volna azok a részsikerek, amiket elértem.
- Tegyük fel, hogy most lennél mondjuk fiatal 15-16 éves versenyző, aki a gokartos sikerek után gondol egy nagyot és célba veszi az F1-et. Az új pontrendszer ismeretében merre indulnál el, mit látsz jelenleg Magyarországról a leginkább járható útnak?
- Ez egy nehéz kérdés, mert biztos, kikövezett út sajnos most sincsen. Én először is várnék mindenképp 1-2 évet, mert jelenleg az egész formulaautós világ átalakulóban van. Amikor én elindultam ezen az úton, akkor az F3 és az F4 egyértelműen haldoklott, most viszont szemlátomást ezt szeretnék kicsit feljebb hozni. Az én időmben a GP3, majd utána a GP2 vagy a WSR tűnt a legideálisabb választásnak, de a Formula-2 megjelenésével most nyilván ez is borulni fog. Ha most kéne fiatal újoncként elindulnom az F1 felé vezető úton, akkor szerintem ezt választanám: Formula Renault 2.0, utána F3, majd végül WSR vagy GP2. Ha csak a pontrendszert nézzük, akkor az F4 is jó opció lenne, de azt is figyelembe kell venni, hogy melyik bajnokság mit nyújt egy fiatal pilóta fejlődése szempontjából, és az F4-es bajnokságok jelenleg nagyon gyerekcipőben járnak. Összességében azt kell, hogy mondjam, hogy sose könnyű a helyzet. Az én időmben sokkal több 20-30 fős, erős bajnokság volt, mint most, így akkor emiatt volt nagyon nehéz kimagasló eredményeket elérni. Most viszont olyan időket élünk, amikor nagyon hamar tönkre tud menni egy-egy bajnokság, ezért szerencse is kell ahhoz, hogy az ember jól válasszon, és a megfelelő sorozat mellett tegye le a voksát.
- Mit gondolsz: Magyarországról indulva, az itteni gazdasági helyzetet és lehetőségeket ismerve az új pontrendszernek köszönhetően nagyobb lesz az esélye egy-egy kiemelkedő tehetségű honfitársunknak eljutnia az F1-be, vagy netán épp ellenkezőleg: nehezebb?
- Úgy gondolom, hogy sok mindent nem befolyásol, mert szerintem jelenleg Magyarországról sajnos elérhetetlen az F1. Én ezért nem is erről az oldalról közelíteném meg a kérdést, inkább azt emelném ki, hogy ha a jövőben valaki nagyon magas szintre jut el a formulaautózásban – hasonlóan magas vagy még magasabb szintre, mint nekem sikerült –, ami még nem az F1, de már a legrangosabb együléses versenyszériák egyike, akkor annak a versenyzőnek a teljesítményét és az eredményeit talán jobban elismerik és jutalmazzák majd, mert lesz egy objektív mérce, amihez mérhetik. Most sajnos kicsit elmosódott minden, és például az AutoGP-ben elért eredményeimre is sokan rálegyintenek, mondván, hogy milyen kevesen indultunk stb. És hiába tudjuk mi, akik részt vettünk ebben, hogy ez valójában mennyire rangos és nehéz bajnokság volt, sajnos az emberek szubjektív elbírálására van bízva, hogy ők mit gondolnak. Ezért lesz jó ez a pontrendszer, mert adni fog a fiatal pilótáknak egy kézzel fogható mankót, amibe belekapaszkodhatnak, ami magáért beszél, és amit mindenki elismer, így pedig nyilván csapatot és szponzorokat is könnyebben találnak majd onnantól maguknak, illetve kedvezőbb feltételekkel tudnak tárgyalni.
- A Te példádból is tudjuk, hogy az alacsonyabb formulaautós szériákban (GP3, AutoGP stb.) is jelentős különbség van kis és nagy csapatok teljesítménye között, és egy szerényebb szponzori háttérrel rendelkező pilótának csak kis csapathoz van esélye bekerülni. Ha nagyon ügyes, akkor 1-2 futamon csodát tud tenni, és képes villantani 1-2 futamgyőzelmet, vagy dobogót, de arra, hogy az összetettben odakerüljön egy bajnokság élmezőnyébe, vajmi kevés esélye van. Nem gondolod azt, hogy azzal, hogy csak az év végi helyezéseket veszik figyelembe, megint csak a tehetősebb hátterű pilótákat részesítik előnyben?
- De, abszolút így látom én is. Szerintem ezért sokkal jobb és üdvözítőbb megoldás lenne, ha a futamgyőzelmeket, illetve a futamokon elért 2-3. helyeket is belevennék a pontszámításba, és az év végén is csak a top3 kapna pontot, nem a top10. Nem egy olyan pilótát ismerek, akik a legtehetségesebbek közé tartoztak saját korosztályukban, de soha nem volt lehetőségük top csapatban versenyezni, anélkül pedig bajnokságot nyerni nem lehet. Ha senki nem figyel oda az apróbb részsikerekre, amikor mondjuk egy mezőny végén kullogó autóval valaki elér egy bravúros dobogós helyezést stb., akkor ezek a tehetségek simán eltűnnek a süllyesztőben. Tehát mindenképp kellene a futamokon elért kiugró eredményeket is pontozni, és akkor 50 helyett nyilván 4-500 pontra emelhetnék a már szuperlicenszet érő szintet. Minél több pontos egy ilyen rendszer, annál letisztultabb képet ad véleményem szerint a pilóták közötti erősorrendről.
- Ezt a témát szerintem kiveséztük, térjünk át egy kicsit Rád. Tényleg felhagysz a nemzetközi formulaautós szerepléssel?
- Nagyon nagy valószínűséggel igen. Őszintén szólva kicsit kiábrándultam mindenből, és olyan dolgokban is csalódnom kellett, amikről eddig azt gondoltam, hogy azok legalább biztosak és lehet rájuk támaszkodni. Katasztrofális a helyzet, és igazából nem látom a fényt az alagút végén. A DTM-es lehetőség is meghiúsult, amiben több minden szerepet játszott. A formulaautózás hatalmas összegeket emészt fel, nagyon elszálltak az árak, váltani pedig nem egyszerű. Egy Porsche Szuperkupában vagy bárhol máshol nehéz hírnevet szerezni és kedvező ajánlatot kiharcolni addig, amíg ott nem bizonyítottál. Mindegy, hogy honnan jössz, és milyen eredményeket értél el eddig máshol, csak akkor fogják igazán elhinni, hogy jó vagy, ha azzal az autóval is jól mész. De hát ehhez meg ugye be kell előbb kerülni oda, az pedig mindig komoly anyagi vonzatokkal jár.
- Még egy év az AutoGP-ben?
- Nyilván ez lenne a legjobb opció, ráhúzni még egy évet, és megnyerni a bajnokságot. De hát azt látni kell, hogy a tavalyi évem is úgy állt össze, hogy épphogy fél lábbal sikerült bekerülnöm egy olyan csapatba, amely képes nyerni. Ez olyan szempontból jó volt, hogy magamnak is bizonyítottam, hogy ha megfelelő technika van alattam, akkor képes vagyok a győzelemért harcolni. De ez sajnos kevésszer adatott meg pályafutásom során, sokkal több csalódás ért. Pénzügyi okokból mindig kisebb csapatokhoz kerültem, és ahogy mondtad: ott már az is csoda, ha a dobogó közelébe odaér az ember. A Virtuosi egy top csapat, de ők is hiába látják bennem a tehetséget, egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy egész évben én versenyezzek náluk. Ahhoz, hogy ilyen szinten működjenek, muszáj tehetősebb hátterű pilótát keresniük. Sajnos mindenhol, a világ összes bajnokságában ez a helyzet, nemcsak az F1-ben. Nagyon nagyok a vágyak, és borzasztóan nehéz a megvalósítás, pénz nélkül sajnos nem megy. Egy helyben topogás az egész, minden évben ugyanaz a küzdelem, és nem érzem azt, hogy sokkal előbbre jutnék. Nem látom azt a biztos utat sem, hogy igen, ha oda és oda megyek, és ott jó eredményeket érek el, akkor 1-2 éven belül garantáltan feljebb léphetek. Nincs biztos jövőkép, és sajnos ez már rég nem arról szól, hogy ki milyen ügyes. Csak egy bizonyos szintig szól arról, utána, ha nincs elég pénz és nem eladható az ember, akkor nem kell. Előre leosztott, fix kártyákon és kapcsolatokon alapszik nagyon sok minden, és őszintén szólva az erőt én még érezném is magamban, de az értelmét nem látom már annak, hogy ezt így ebben a formában tovább folytassam. Amit Michelisz Norbiék csinálnak a WTCC-ben, igazából az a csoda, és én nagyon fel is nézek rájuk emiatt. De hát ott is hány év kellett ahhoz, hogy végre úgy igazán felfigyeljenek rá, és felfogják, hogy mennyire tehetséges?! Évek teltek el, mire elkezdték őt és a csapatát a helyén kezelni, és a formulaautózásban sajnos kevesebb ideje van rá az embernek, hogy felérjen a csúcsra.
- Te az utóbbi években a lehető legmagasabbra tetted magadnak a lécet, és egy olyan célt tűztél ki, amiért sokan el sem mertek volna indulni a helyedben, mondván: lehetetlen küldetés. Versenyezni viszont több okból lehet – pusztán kedvtelésből is. Ennek jöhet most el az ideje Nálad?
- Igen, és biztosan fogok még versenyezni itt-ott, főleg egy-két vendégszereplést tudok most elképzelni, például a Hungaroringen stb. De még a rali és a ralikrossz területén is nézelődtem és feltérképeztem a lehetőségeket. Lehet, hogy itthon fogok elindulni valamelyik bajnokságban a kettő közül, mert a nemzetközi vb-s és Eb-s szereplés itt is nagyon nagy összegeket emészt fel, és itt is nagyon nehéz előbbre jutni. Elválik, mi lesz, ha egyáltalán lesz valami, de az biztos, hogy nem akasztottam még szögre a bukósisakot.