Ön az 1972-es Olasz Nagydíjon, itt, Monzában szerezte meg pályafutása első világbajnoki címét. Milyen érzésekkel tér vissza erre a kultikus helyre?
Egyszerűen imádom! Szerintem Monza minden versenyző számára roppant különleges. Itt mindenkire elképesztő nyomás nehezedik, aki autóba ül, a tifosi, a Ferrariért szorító olasz drukkerek szenzációs hangulatot teremtenek, tényleg csodálatos érzés itt lenni. Amikor ezen a pályán beülsz az autód pilótafülkéjébe, és elkezded az edzéseket, teljesen más érzések kavarognak benned, mint bárhol másutt a világon.
Hogyan emlékszik vissza arra a bizonyos vasárnapra, 1972. szeptember 10-ére, amikor világbajnok lett?
Fantasztikus nap volt, nagyon nehéz szavakba önteni. A versenyhétvége előtt rendkívül komoly problémával szembesültünk, de amikor a futam elrajtolt, minden simán ment, és a végén megszereztem az első vb-címemet. Ez semmi máshoz sem fogható érzés volt!
Az említett probléma az volt, hogy Monzába tartva karambolozott az Ön Lotusát szállító kamion…
És az még csak a kezdet volt, utána még komolyabb gondok jöttek! A verseny napján például kiderült, hogy az üzemanyagtank szivárog, így a kocsit nem sokkal a rajt előtt vissza kellett vinnünk a paddockba, ahol az utolsó pillanatban sikerült orvosolni a hibát. Utána visszamehettem a rajtrácsra, de csak utolsóként rajtolhattam. Nem volt egyszerű, elhiheti.
Milyennek találja a mostani Forma-1-et? Hasonlít az Ön korszakához?
A Forma-1 nagyon sokat fejlődött, sokkal professzionálisabb, hemzsegnek a szponzorok és a nagy cégek a sportágban, ami örvendetes. Jómagam nagyon élvezem a modern korszakot. Imádtam azt az érát is, amikor én versenyeztem, de a modern időszakért is rajongok, tetszenek az új autók, az új szabályok. Szerintem csodálatos, hogy új technológiák jelentek meg a Forma-1-ben, mert ez nagyon fontos a jövőre nézve.
Ezek szerint Ön nem ért egyet a főtribünre tegnap kihelyezett transzparenssel, amely azt hirdette: „idétlen pályák, idétlen autók, gagyi motorhang, az F1 halott”?
Egyáltalán nem! Elég csak azt nézni, hogy sokkal több az előzés, mint korábban. A pontos számokat nem ismerem, de úgy emlékszem, hogy nagyjából kétszer annyi manőver van az idén, mint a korábbi években, márpedig ez nagyon jó a közönség számára, mert a helyszínen szurkolók és a tévé előtt ülők számára is élvezetesebbek a futamok.
Megfigyelhető egy olyan trend is, hogy egyre fiatalabb a versenyzők kapnak lehetőséget a Forma-1-ben. Sokan háborognak amiatt, hogy Max Verstappen még csak jövőre lesz 17 éves, amikor debütál majd a Toro Rossónál. Ön, aki sokáig a legfiatalabb világbajnok volt, hogyan vélekedik erről?
Nincs ezzel semmi gond. Az én korszakomnak is megvolt a maga szenzációja, például Chris Amon, aki akkoriban talán 18 évesen lett a legfiatalabb Forma-1-es versenyző. Szerintem jó, hogy egyre fiatalabbak az új generáció tagjai. Nem is nagyon lehet ezen meglepődni, hiszen a srácok már egészen kicsi korukban, 3-4 évesen száguldoznak a számítógépes játékok segítségével. A szimulátorok egyre kifinomultabbak, a kocsikban egyre több az elektronika, így számukra ez mindenképpen előny. Ki kell mondani, hogy a mostaniak egyre fiatalabb korban válnak éretté.