Gyanítjuk, hogy olvasóink jelentős része nem arra tenné a tippjét, hogy legnagyobb tábora a Facebookon Keszthelyi Vivien hivatalos oldalának van. A mindössze 16 éves, első nemzetközi szezonját idén teljesítő versenyzőlány neve mellett álló 207 ezer lájk óriási mennyiség a lista többi szereplőjéhez viszonyítva. Aki azonban az elmúlt években szorosan szemmel követte a hazai autósportos sajtót, lelke mélyén számíthatott erre az eredményre: az Audi-akadémista Keszthelyi mögött profin felépített PR-gépezet áll, melynek egyik legfontosabb eszköze a dekoratív fiatal versenyző kétnyelvű Facebook-oldala.
Michelisz Norbert második helyét nem kell magyaráznia: a jelen legsikeresebb magyar autóversenyzőjének, aki Keszthelyinél is erősebb médiatámogatással rendelkezik – versenyzői blogját már az Indexen vezeti – magától értetődően a lista elején van a helye, meglepetést talán csak az okozhat, hogy nem a legelső pozícióban találjuk. 136 ezer rajongója részletes versenybeszámolóin kívül magánéletébe is bepillanthat posztjain keresztül.
Számunkra a legnagyobb meglepetést Ámon Olivér jelenti: annak ellenére, hogy a drift szakág kis súllyal van jelen az autósportos médiában, a fiatal versenyző Facebookja 101 ezer lájkkal rendelkezik, és ezzel a lista harmadik helyét érdemelte ki magának. Látványos videói mellett különleges neve is csábíthatja az érdeklődőket, oldalát a nemzetközi tábornak kedvezve kizárólag angol nyelven vezeti. Csak az elmúlt hetekben több ezer kedveléssel gyarapodott, egyértelműen nála tapasztalható a legnagyobb növekedés. Rajta kívül még két driftes, Kerényi Ádám és Szántó Nikolett is bekerült a 20-as rangsorba.
Az élcsoport mögött három oldal következik, amely 50 és 100 ezer közötti lájkkal rendelkezik. Szalay Balázs és Bunkoczi László ugyancsak masszív sajtójával főleg az év egy bizonyos szakaszában, a Dakar Rali/Africa Race alatt találkozhat a nagyközönség, ismertségük a Facebookon 76 ezer lájkban tükröződik. A különválaszthatatlan terepralis duót nem saját néven, hanem Opel Dakar Teamként találjuk meg a közösségi oldalon: főleg ralis körökben gyakori, hogy nem a versenyző, hanem csapata nevét viseli rajongói oldala. Így került be a listába a magyar bajnok Herczig Norbert vagy az említett Kerényi is.
Papírformának megfelelően két különösen eredményes versenyző, a kétszeres Európa-bajnok kamionos, Kiss Norbert, valamint a tíz éve 125-ös világbajnoki címet nyert, már nem aktív Talmácsi Gábor szerepel még az első hatban. Egy jelentős szakadék után Wéber Gáboré a hetedik legnagyobb rajongótábor 34 ezer fővel, köszönhetően annak, hogy hosszú évek óta ő a Formula-1-es közvetítések szakkommentátora. A számos bajnokságban eredményes, de hányatott sorsú Tim Gábornak is erős tábora van, megelőzi a ralikrossz-világbajnokság magyar szereplőjét, Lukács Kornélt, akit becenevén, Csucsuként találunk meg.
A lista első fele, a legnépszerűbb tíz versenyző sorrendje meglepetéssel zárul: átlépi a 20 ezer követőt Vaskó Dominik, a 15 éves ralikrosszversenyző oldala. Tóth Norbert 11. helyet érdemlő oldalára sem számítottunk: ő is a Zengő Motorsport színeiben szerepelt nemzetközi szériákban, de végül nem ért el olyan sikereket, mint a vele egy korosztályba tartozó, WTCC-ig jutó Ficza Ferenc és Nagy Dániel, valamint ETCC-ezüstérmes Nagy Norbert. 18 000 rajongóval viszont büszkélkedhet, míg a többiek csak 8-10 ezerrel.
Akadnak olyanok is azonban a rangsorban, akik kevesebb lájkkal rendelkeznek, mint amennyire ismertségük alapján számítottunk. Michelisz tehetsége, a TCR bajnoki címére esélyes Tassi Attila oldalát csak 16 ezren követik, és Kiss Pál Tamás is jóval szerényebb számú kedveléssel rendelkezik, mint Kiss Norbert vagy Michelisz, akik társaságában az F1-es közvetítések rendszeres szakértője. Figyelembe véve, mekkora biztatást kapott a magyar WTCC-versenyeken Nagy és Ficza, az ő 10 és 9 ezres táboruk is elmarad a várttól, a legújabb magyar világbajnoki résztvevő, Szabó Zsolt pedig csupán 2000 kedvelővel rendelkezik.
Nemzetközi szinten a Facebook mellett a Twitter és Instagram is hatalmas tömegeket mozgat meg: a közösségi média királya, Lewis Hamilton 14 millió követője közel egyforma mértékben tevődik össze mindhárom forrásból.
Nálunk azonban a Facebook továbbra is egyeduralkodó, a másik két közösségi oldal jelentősége elhanyagolható mellette: a 20-as listát vezető Keszthelyi Viviennek alig 1000 követője van Twitteren, de találkozhatunk százas nagyságrenddel is olyan pilóták profilján, akiket Facebookon több tízezren kedvelnek. Twitteren Michelisz 19 ezer követőjével kimagaslik a többiek közül. Az Instagramon viszont fordított a helyzet: itt a WTCC-sztár csak 4 ezer követőt tudhat magáénak, Keszthelyi Vivien viszont, aki könnyeben tud a képmegosztó felületre alkalmas tartalmat előállítani, 22 ezer rajongóval rendelkezik.
A 20 legtöbb Facebook-lájkkal rendelkező magyar versenyző:
1. Keszthelyi Vivien |
Audi Sport TT Cup |
207 000 |
2. Michelisz Norbert |
WTCC |
136 000 |
3. Ámon Olivér |
drift |
101 000 |
4. Szalay–Bunkoczi (Opel Dakar Team) |
tereprali |
76 000 |
5. Kiss Norbert |
kamion-Eb |
67 000 |
6. Talmácsi Gábor |
gyorsasági motor (nem aktív) |
64 000 |
7. Wéber Gábor |
túraautó (nem aktív) |
34 000 |
8. Tim Gábor |
gyorsasági/rali |
30 000 |
9. Lukács Kornél (Csucsu RX) |
ralikrossz-vb |
29 000 |
10. Vaskó Dominik |
ralikrossz |
23 000 |
11. Tóth Norbert |
túraautó |
18 000 |
12. Tassi Attila |
TCR |
16 000 |
13. Kerényi Ádám (Kerényi Drift Team) |
drift (nem aktív) |
16 000 |
14. Kiss Pál Tamás |
ralikrossz |
15 000 |
15. Besenyei Péter |
Red Bull Air Race (nem aktív) |
13 000 |
16. Szabó Krisztián |
ralikrossz-Eb |
12 000 |
17. Herczig Norbert (Skoda Rally Team Hungaria) |
rali |
12 000 |
18. Szántó Nikolett |
drift |
12 000 |
19. Nagy Dani |
WTCC |
10 000 |
20. Németh Kornél |
motokrossz |
10 000 |