Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. november 16. péntek
Retro

Hogyan nyerte meg az ötödiket Fangio és Schumacher?

Nagyon sok a hasonlóság a két legenda bajnokavató versenye között: mindketten egy hátraesés után megszerzett győzelemmel, jócskán az év vége előtt, még a nyár folyamán koronázták meg fölényes, rekordot jelentő évüket.

A Mexikói Nagydíjon nagy eséllyel Lewis Hamilton a sportág történetének csupán harmadik ötszörös világbajnokává válik. Megnéztük, hogy két elődje, Juan Manuel Fangio és Michael Schumacher milyen körülmények között szerezte ötödik elsőségét. Számos közös vonást találtunk: mindketten remekbe szabott futamgyőzelemmel, jelentősen a szezon vége előtt biztosították be a címet, domináns évet megkoronázva. Dióhéjban ez történt az F1 történetének eddigi két ötszörös bajnokot avató versenyén:

1957-es Német Nagydíj

Míg a Ferrarik megállás nélkül teljesítették végig a három és fél órás versenyt, Fangio a Maseratival úgy döntött, puhább gumival és félig töltött tankkal köröz a Nürburgringen, és egyszer kiállt a bokszba. 30 másodperc fölénnyel érkezett a szervizelésre, amely olyan katasztrofálisan sikerült (egy autó alá gurult anyát keresgéltek), hogy 48 másodperccel a második Peter Collins mögött ért célba.

A folytatásban Fangio kilencszer döntötte meg a Zöld Pokol körrekordját, volt olyan kör, amikor 15 másodpercet ledolgozva darálta be Collinst, majd az éllovas Mike Hawthornt. Pályafutása 24. elsőségét sokan élete egyik legjobb versenyének tartják, amelyen ötödik világbajnoki címét is elhódította. A bajnokságból még két verseny volt hátra (összesen nyolcból, melyek közé a megszokott versenyzők nélkül zajló Indianapolis 500 is beleszámított), az augusztus eleji versenyhétvége után Fangio 34 ponttal rendelkezett, míg a második Luigi Musso 16-tal. Ez volt az argentin utolsó Formula-1-es győzelme.

2002-es Francia Nagydíj

Michael Schumacher 11-ből 8. alkalommal győzött Magny-Cours-ban, de ő sem sima első hellyel döntötte el a szezon kimenetelét. A német biztosan vezetett, mikor a fehér vonal átlépése miatt bokszutca-áthajtásos büntetést kapott. Ő is a harmadik helyen kötött ki, igaz, a szerencse nagylelkűen pártfogásába vette. Először Juan Pablo Montoya morzsolódott le, majd Kimi Raikkönen csúszott meg az olajfolton, melyet Allan McNish Toyotája hagyott a pályán. Az ifjú finn sietősen visszatért a pályára, Schumacher azonban eléggé erőszakos volt ahhoz, hogy lecsapjon a lehetőségre és még befurakodjon a McLaren elé.

1,1 másodperccel nyert Raikkönen előtt, a győzelemmel pedig beállította Fangio rekordját. Még az argentinnál is pár héttel korábban lezárta a nyitott kérdéseket, mivel a francia versenyt július 21-én futották – a szezonból nem kevesebb, mint hat nagydíj még hátravolt. Rendkívül egyoldalú szezon, óriási pontkülönbség kellett, hogy ez megvalósuljon: 96 egysége volt, szemben Montoya 34 pontjával.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?