A múlt héten hosszú hónapok várakozása után újra felbőgtek a MotoGP-motorok, megrendezték ugyanis az első kollektív tesztet, amelynek szokás szerint a sepangi aszfaltcsík adott otthont. Évről évre ez a néhány napos malajziai körözés nyújt először támpontot arról, vajon hogyan fognak alakulni az erőviszonyok az adott világbajnoki szezonban, így érdemes alaposabban is mögé néznünk az elért eredményeket.
A motorsportokban az egyik fő mérce az, ki tudja megfutni a leggyorsabb kört. Nos, ebben a tekintetben a múlt heti teszt eléggé egyértelmű képet festett le a 2015 eleji állapotokról, a három napból kettőn ugyanis Marc Marquez végzett az eredménylista élén. Ami különösen demoralizáló lehet a riválisok számára, hogy szerdán az utolsó pillanatokban volt képes az első helyre ugrani, míg pénteken egyedüliként jutott 1:59 alá. A regnáló világbajnok önbizalmát növelheti az a tény is, hogy a legközelebb épp csapattársa, Dani Pedrosa férkőzött hozzá: a másik spanyol volt az egyetlen, aki fél másodpercen belülre tudott kerülni az éllovashoz képest.
Az üldözőbolyban azért már találhatunk némi érdekességet, összességében ugyanis a ducatis Andrea Iannone érte el a harmadik legjobb köridőt, és ne feledjük: a bolognai gyártó majd csak a februári végi gyakorláson veti be a GP15-öt. Az olaszok tehát bizakodhatnak, egy körön ugyanis szemlátomást már felveszik a versenyt a Yamahákkal (igaz, ez esetenként 2014-ben is előfordult). A szatellitek közül a Tech3 spanyolja, Pol Espargaro, az Open kategóriások közül pedig a Forward Racing németje, Stefan Bradl emelkedett ki Malajziában, míg a visszatérő gyártók közül a Suzukinál bizakodásra adhat okot, hogy Aleix Espargaro kétszer is a top10-ben végzett – ellentétben az Apriliával, ahol Alvaro Bautista mindössze egy 21. helyezést tud felmutatni.
Az egykörös tempó tekintetében tehát egyértelműnek tűnik a Repsol Honda fölénye a gyári Yamahákkal és Ducatikkal szemben, ám a pontokat sosem a kvalifikáció, hanem a futamok után osztják, így érdemes lehet megvizsgálni a versenytempókat is. Az a szerencse ért minket, hogy a „nagy négyes” éppen nagyjából egyszerre, a péntek délutáni órákban teljesített egy-egy hosszabb etapot, vagyis tulajdonképpen egyforma körülmények között körözhettek, ami jó alapot ad az összehasonlításra. Lássuk tehát, milyen időket futott Marquez, Pedrosa, Rossi és Lorenzo (a ducatisok aznap nem teljesítettek 6-8 körnél hosszabb etapot, így őket kihagytam ebből a felsorolásból):
Ami elsőre is szembetűnő, hogy hárman közülük (Marquez, Pedrosa és Lorenzo) 19 kört futottak egyhuzamban, ami a sepangi versenytávtól csak egyetlen körrel marad el. Nyilván egyedül körözve nem lehet tökéletesen szimulálni egy futamot, a köridők változásai azonban így árulkodóak lehetnek. Az például egy szempont lehet, hogy ki hány kört tudott megtenni 2:01 alatt. Ebben a tekintetben kétségtelenül Pedrosa vitte a prímet, hiszen ő csak „féltáv” után, a 12. körben ment az említett határ fölé, míg Marqueznek és Lorenzónak ez már a 6. körében összejött. Rossi időit sokkal nehezebb kielemezni, az olasz ugyanis minden bizonnyal többször is belehibázott a menetébe, így jóval kiegyensúlyozatlanabb teljesítményt nyújtott társainál, ráadásul a körök száma is elmaradt a három spanyolétól.
Marquez, Pedrosa és Lorenzo produkcióját azonban érdemes lehet jobban összevetni: az alább látható táblázatban kigyűjtöttem, mennyivel volt lassabb vagy gyorsabb a yamaháshoz képest a két repsolos. Megállapítható, hogy Pedrosa az esetek többségében jobb volt egy körön belül, mint 2010 és 2012 királykategóriás vb-győztese, a címvédőről azonban ez már nem mondható el, sőt Marquez tulajdonképpen csak a versenyszimulációja elején volt meggyőzőbb Lorenzónál. Ez összhangban lehet azzal is, miszerint Marquez a tavalyi domináns szezonja során azért tartalékolt a versenyek végére, mert különben hamarabb elkoptak volna az abroncsai, mint ellenfeleinek, így viszont épp a futamok záró szakaszában tudott robbantani és ellépni üldözőitől.
Ha összeadjuk a Lorenzo és Pedrosa, valamint a Lorenzo és Marquez körei közötti differenciákat, megkapjuk, hogy milyen eltéréssel teljesítette a három pilóta a maga versenyét. Az adatok alapján a Sepangban rendre jó formát mutató Pedrosa lehet a legbizakodóbb, hiszen 2,282 másodperccel felülmúlta yamahás kollégáját, Marquez fölénye viszont azonnal megkérdőjelezhetővé válik, hiszen az utóbbi két év összetett elsője 1,221 másodperccel még Lorenzo összidejétől is elmaradt. Hangsúlyozzuk: egy ilyen hosszabb etap során sem lehet tökéletesen modellezni egy futamot, hiszen egy verseny során egymás ellen is harcolniuk kell a motorosoknak, amelyek alaposan felboríthatják a fenti tabellákból leszűrhető állapotokat.
Viszont összegzésképp annyit mindenképp megállapíthatunk, hogy a Repsol Honda optimistán várhatja a következő teszteket és a másfél hónap múlva esedékes szezonnyitót, hiszen egy körön az egyik, versenytávon pedig a másik versenyzőjük bizonyult a legjobbnak Malajziában. Hozzá kell azonban tenni, hogy a hosszabb etapok során a Yamaha lemaradása közel sem tűnik akkorának, mint időmérős körülmények között, ráadásul a Ducati kapcsán egyelőre még teljesen rejtély, mire lesz képes a Desmosedici GP15-ös, és az elmúlt bő egy év során az olaszoknál látott fejlődést figyelembe véve könnyen lehet, hogy ők is komoly tényezők lesznek az élmezőnyben.