DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Nagy F1-es szezonértékelő – Az év bukása

Balesetet látni sosem kellemes, de idén nagy örömünkre mind szerencsés kimenetellel ért véget. Volt azért köztük ijesztő, nagy horderejű és néhány már-már vicces is. Megválasztottuk a leglátványosabbakat!

Hagyományainkhoz híven idén is egy nagy évértékelő sorozattal zárjuk a szezont, melyben egészen december 31-ig minden nap egy cikkben felidézzük a 2017-es idény legjeit a legjobb versenyzőktől a legnagyobb bukásokon és botrányokon át egészen az év poénjaiig. Ma a legnagyobb csatannásokon van a sor!

Balogh Tamás: A beugró Antonio Giovinazzi Melbourne-ben még remek teljesítményével hívta fel magára a figyelmet, Sanghajban viszont az év egyik legnagyobb balesetével: a kvalifikáció első szakaszában csapta falnak a Saubert. A szingapúri rajtbaleset alighanem a szezon egyik legemlékezetesebb képsora volt, már csak az érintettek miatt is helye is van egy ilyen listán. Romain Grosjean sepangi incidense a csatornafedéllel pedig hatalmas erejű becsapódást eredményezett.

1. Antonio Giovinazzi a Kínai Nagydíj időmérőjén
2. Sebastian Vettel, Max Verstappen és Kimi Raikkönen a Szingapúri Nagydíjon
3. Romain Grosjean a Malajziai Nagydíj szabadedzésén

Bognár Viktor: Az első helyre az év szerintem legnagyobb és legijesztőbb becsapódása került, amit az év során többet is bukó Grosjean könyvelhetett el, ezúttal önhibáján kívül: Malajziában egy felvált csatornafedéllel való találkozás küldte nagy tempóval a falba a Haast. A másik két helyre kevésbé fájdalmas, inkább különleges, már-már mulatságos (ha egy balesetre szabad valaha is ezt a szót használni) esetek kerültek: a levezető körben való balesetezés sajátos, máig rejtélyes módját mutatta be Vettel és Stroll Sepangban, Button pedig szürreális módon búcsúzott az F1-től, miután legutolsó megmozdulásaként nekitámasztotta Wehrlein Sauberjét a monacói korlátnak.

1. Grosjean a sepangi 2. edzésen
2. Vettel és Stroll a Malajziai Nagydíj leintése után
3. Wehrlein a falon Monacóban

Czinege Ádám: Azt hiszem, az év bukása kétségtelenül Szingapúrhoz kötődik. Az élről rajtoló három pilóta szenvedett versenybalesetet, Vettel befelé tartott jobbról, Raikkönen ugyanígy tett a másik oldalról, elkerülhetetlen lett az ütközés, ami mindhármuk sorsát megpecsételte. Kvjat a Brit Nagydíj első körében csúszott neki Sainznak, ami az orosz idei frusztrációját is jelezte. Giovinazzi Wehrlein helyetteseként Kínában az időmérőn ment a falnak, aminek köszönhetően a többiek már nem tudtak több mért kört futni.

1. Vettel, Verstappen és Raikkönen balesete Szingapúrban
2. Kvjat kiüti Sainzt Silverstone-ban
3. Giovinazzi balesete a kínai időmérőn

s2_1 



Gellérfi Gergő: Szerencsére igazán komoly következményekkel járó bukás idén sem történt az F1-ben, így három olyan esetre esett a választásom, melyek ilyen vagy olyan módon különlegesek voltak: Wehrleiné az autó landolási pozíciója, Sainzé és Massáé az incidens veszélyessége, míg Vettelé és Strollé a levezetőkörös autótörés miatt.

1. Wehrlein felborul Monacóban
2. Sainz és Massa a Kanadai GP első körében
3. Vettel és Stroll a Malajziai GP levezető körében

Gobodics Tamás: Szerencsére óriási balesetek nem voltak az idei szezonban, de azért kemény ütést kapott néhány pilóta – több hasonlóan nagy bukást is láthattunk szerintem, én ezt a hármat emeltem ki. A Vettel-Stroll ütközés mondjuk nem volt hétköznapi…

1. Lewis Hamilton Brazíliában
2. Carlos Sainz és Felipe Massa Montrealban
3. Sebastian Vettel és Lance Stroll Malajziában

Kovács Mariann: Elment a Ferrari éve! Vége Vettel bajnoki álmainak! Innen már csak elveszítheti Hamilton! Ezek variánsaitól zengett minden a Ferrarik és Max Verstappen szingapúri rajtbalesete után. Ahány nézőpont, annyi felelősét vélték felfedezni a létező összes szögből kielemzett karambolnak. Az egyetlen futamra visszatérő Jenson Button nem tartotta be az Indianapolisban kalandozó Fernando Alonsónak tett ígéretét: nem vigyázott az autójára, sőt, Pascal Wehrleinéra sem, akinek gépét szépen élével befordította a korlát mellé. Az év első két versenyén Antonio Giovinazzi helyettesítette a sérülésből gyógyuló Werhleint. Amilyen jól mutatkozott be, olyan csúfosan teljesített két héttel később, amikor a kínai versenyhétvége minden egyes napján összetörte a Saubert.

1. A szingapúri hármas ütközet
2. Jenson Button felborítja és falhoz keni Pascal Wehrleint Monacóban
3. Antonio Giovinazzi kínai hármasa

s4_1 

Strommer Benjamin: A szingapúrinál nem csupán nagyobb (összesen négy autó vesztét okozta), de emlékezetesebb baleset sem volt a szezon folyamán. Malajziában Romain Grosjean csak a szabadedzésen bukott, de annál nagyobbat csattant, ráadásul különleges okból, egy felnyílt csatornafedél miatt. Kanadában ugyancsak vissza kellett tartanunk a lélegzetünket, mert Carlos Sainz az első körben, a mezőny sűrűjében csúszott ki, és letarolta az útjában levő autót, Felipe Massáét.

1. Szingapúri rajtbaleset
2. Grosjean sepangi balesete
3. Kanadai első körös baleset (Sainz, Massa)

s3_1 

Vaszilykó Péter: Első helyezésnek mit is vehetnék, ha nem az F1 történetének egyik legdrámaibb rajtját? A második számomra Sainz és Massa találkozása volt a Kanadai Nagydíj első körében. A rajtot követő kavarodásban a spanyol összeért egy másik autóval, majd szinte lassulás nélkül száguldott az összetorlódott mezőny felé. Végül csak Massát ütötte ki a sorból, ami a helyzethez képest óriási szerencse volt – egy potenciális tömegbalesetet úszott meg a mezőny. A harmadik helyezett egy szabadedzéses bukás lett, mikor Malajziában Grosjeant egészen abszurd módon egy fellazult csatornafedél vette ki a játékból.

1. Vettel, Verstappen és Raikkönen katasztrófája Szingapúrban
2. Sainz kiüti Massát Montrealban
3. Grosjean autóját lenullázza egy csatornafedél Malajziában

A végeredmény: Változazos listák, üt különböző bukást tettünk az első helyre, de Szingapúrt nem lehetett megszorítani. A csattanás(ok) erejét illetően aligha ez az incidens volt az év legnagyobb balesete, de a szélesebb képet tekintve, az általa okozott dráma és a tévék előtti felhördülés tekintetében kétségtelenül ennek volt legnagyobb hatása és visszhangja. 

1. A szingapúri rajtbaleset 14 pont
2. Grosjean és a csatornafedél Sepangban 7 pont
3. Sainz elsodorja Massát Montrealban 7 pont
4. Wehrlein a falon Monacóban 6 pont
5. Giovinazzi a sanghaji időmérőn 5 pont
6. Vettel és Stroll Sepangban 4 pont
7. Hamilton az interlagosi időmérőn 3 pont
8. Kvjat kiüti Sainzt Silverstone-ban 2 pont

s1_1 

Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Sebastian Vettel, 3. Max Verstappen
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Force India, 3. Ferrari
Az év meglepetése: 1. Esteban Ocon, 2. Ferrari, 3. Force India
Az év csalódása: 1. McLaren-Honda, 2. Kimi Raikkönen, 3. Danyiil Kvjat
Az év újonca: 1. Lance Stroll, 2. Antonio Giovinazzi, 3. Brendon Hartley
Az év versenye: 1. Azerbajdzsáni Nagydíj, 2. Szingapúri Nagydíj, 3. USA Nagydíj
Az év előzése: 1. Ricciardo három autót Bakuban, 2. Vettel Ricciardót Sanghajban, 3. Hamilton Alonsót Mexikóvárosban

 

A sorozat eddigi részeit ide kattintva érheted el!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: