DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Visszatérhet az aktív felfüggesztés 2018-ban

Négy utat követhetnek a csapatok, hogy megoldódjon a Mercedes-féle felfüggesztés körülötti vita: ezek egyike, hogy 25 év után visszatér az F1-be az egykori csodafegyver, az aktív felfüggesztés.

Az aktív felfüggesztés, azaz az autó hasmagasságát szabályozó rendszer – amelynek fontos szerepe volt a Williams 1992-es és 1993-as dominanciájában – az 1994-es szezon óta tiltott eszköz a Formula-1-ben, mégis rendszeresen hallhatjuk a nevét. A leleményes csapatok ugyanis gyakran állnak elő olyan megoldásokkal, amelyekkel igyekeznek az aktív felfüggesztés működését reprodukálni: ezért tiltották be 2014-ben a FRIC rendszert, és ezért képezi vita tárgyát a Mercedes jelenlegi megoldása, melynek lényege egy harmadik, rejtett felfüggesztési elem.

Az Autosport szerint a vita úgy fejeződhet be, hogy 2018-tól újra engedélyezik az aktív felfüggesztést (ilyen mértékű változtatásra idén már nincs lehetőség) – a lap egy McLaren által megfogalmazott dokumentumra hivatkozik. Ebben négy út szerepel a felfüggesztés-ügy megoldásaként:

1. Az aktív felfüggesztés újbóli engedélyezése. A McLaren szerint ezzel „az F1 a 21. századba léphetne”. Jó kiindulási pont lehetne a Mercedes 2014-ben felvetett négycsatornás rendszere, a költségek elszabadulását pedig az aktuátorok egységesítésével lehetne megakadályozni.



2. A felfüggesztések még szigorúbb szabályozása. Ez betiltaná az aerodinamikára hatást gyakorló passzív rendszereket, azaz a Mercedes-féle felfüggesztés is biztosan illegálissá válna.

3. A felfüggesztés kivételt jelentene a főszabály alól. Azaz a passzív rendszerek, melyek befolyásolják az aerodinamikát, megengedetté válnának: így a Mercedes szabadon használhatná megoldását, a FRIC viszont nem térhetne vissza. Ez az út költségessége miatt jelenthet akadályt.

4. Minden marad a régiben, az FIA azonban fokozottabban ellenőrzi a felfüggesztést, a csapatoknak pedig alapos dokumentációban kell elmagyarázniuk saját megoldásuk működését.

Ez alapján a négy pont alapján haladnak tovább a folyamatban levő egyeztetések. Attól függően, melyik opciót választják a csapatok, fogják értelmezni a felfüggesztésre vonatkozó szabályokat idén, a megegyezés pedig még nagyobb hatást gyakorolhat a 2018-as szabályokra. Az Autoport szerint a csapatok többsége úgy véli, az aktív felfüggesztés visszatérése lenne a vita megoldásának legegyszerűbb módja.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: