Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. március 28. kedd
F1

Mi kell a tökéletes bokszkiálláshoz?

A rekord 1,9 másodperc, de az F1-es csapatok ennél is gyorsabban végezhetnének. A kerékcsere azon kevés területek egyike, ahol nem az adott csapat pénztárcája a legfontosabb.

A nézők számára egy Formula-1-es futam legtöbbször versenyzők küzdelmét jelenti egymással: az egyedüli szembetűnő kivétel, amely emlékezetet rá, hogy csapatsportról van szó, a bokszkiállás pillanata. Ilyenkor minden teher átkerül a pilóták válláról a szerelőstábéra: elég egy kis hiba, és elúszhat a győzelem.

A bokszkiállás során 20 csapattag dolgozik egyszerre tökélyre vitt szinkronban: az autó négy sarkában álló szerelők egymás tükörképeként emelik le a használt gumikat és helyezik fel a frisseket, emellett idő jut az első szárny, esetleg sisak megtisztítására. Mindezt pillanatok alatt: egy jó bokszkiállás két-három másodperc közötti, ha pedig tényleg összeáll minden, sikerül a tartomány alá menni. A rekord 1,92 másodperc: 2013-ban a Red Bull, 2016-ben pedig a Williams jegyzett egy ilyen kiállást.

„Minden a következetességről szól” – magyarázta a formula1.com-nak a tökéletes kiállás titkát Graham Watson, a Toro Rosso csapatmenedzsere. „Ha a fiúk sietni akarnak, akkor kapkodni kezdenek, és olyankor rontanak. A hiba után a magabiztosság is esni kezd, és mikor itt a következő kiállás, azon fognak rágódni, mit rontottak el előtte. Ezért meg kell próbálni kicsit visszatartani őket a maximális gyorsaságtól.”

„A folyamat egészen egyszerű, ami viszont nehéz, az a négy sarok összehangolása. Talán mindegyik kereket meg lehet csinálni két másodperc alatt – de ha nem egységként dolgoznak mind a négynél, haszontalan. Ha a kerekek nem egyszerre jönnek le, az autó inogni, dülöngélni kezd, és ez még több gondhoz vezet. Épp ezért a cél az, hogy csapatként dolgozzanak, és ne versengésként tekintsenek rá” – magyarázta Watson.

A bokszkiállás azon kevés területek közé tartozik az F1-ben, ahol nem az a legfontosabb tényező, melyik csapat mennyit költ a fejlesztésekre. Természetesen mindenbe pénzt lehet ölni az emelő tökéletesítésétől a csavarfej kialakításáig, valójában azonban a ráfordított összeg nem arányos a vele elért időjavulással. Ezért lehet, hogy a bokszkiállásokban a kisebb csapatok is felvehetik a versenyt a nagyokkal: a kerékcserék királya 2016-ban a Williams volt. „Elértünk a csökkenő hozadék pontjához. Elkölthetünk rengeteg pénzt arra, hogy öt századot találjunk, de egyszer ki kell mondanunk, hogy eljutottunk arra a szintre, ahol egyelőre jól megvagyunk” – magyarázta Jonathan Wheatley, a Red Bull csapatmenedzsere.

A csapatok képviselői egyetértenek abban, hogy a jelenlegi technológia mellett még pár tized lefaragható az eddigi csúcsból: úgy becsülik, 1,7 vagy 1,8 másodperces kiállások elérhetők lennének. A bokszutcában azonban, habár a rekord kétségtelenül jól mutat egy csapat neve mellett, mégsem az foglalkoztatja az érintetteket, hogy még gyorsabbak legyenek – ki más szájából hangozhat ez hitelesebben, mint a williamses Pat Symondséból: „A kiegyensúlyozottság fontosabb, mint a sebesség. Inkább legyen az összes kiállás 2,4 másodperc, mint egy 2,1, a többi pedig 3,5. A kezdeti célunk tavaly az volt, hogy mindegyik három másodperc alá menjen. Ezen finomíthatunk kicsit 2,7-2,8-ra” – mondta a technikai igazgató.

Olvastad már?