Talán egyetlen csapat sem csinált annyiszor bohócot magából az utóbbi években a kerékcseréknél, mint a Williams, ám az egykoron szebb napokat látott alakulat az idei évre felturbózta magát. Hol vannak már az olyan kiállások, mint például Valtteri Bottas tavalyi belgiumi kerékcseréje, amikor a csapat eltérő típusú jobb hátsó rakott fel az autóra, a pilóta pedig fújhatott egy potenciálisan előkelő helyezést? A grove-i csapat idén eddig hibátlan bokszmunkát végez: az összes eddigi futamon villámgyorsan dolgoztak, a DHL által adományozott „leggyorsabb kerékcsere” trófeát minden versenyen besöpörték, Bakuban pedig csúcsra járatták magukat.
Azerbajdzsánban Felipe Massa autóján 1,92 másodperc alatt cserélték le a papucsokat: ezzel beállították a Red Bull 1,923-as legjobbját, amelyet Mark Webber egyik kiállásánál produkáltak 2013-ban, Austinban, majd a gyárban, az adatok elemzése során arra a következtetésre jutottak, hogy a csere időtartama egészen pontosan 1,89 másodperc volt. Smedley az Osztrák Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján méltatta a csapat munkáját, kihangsúlyozva azt, hogy mindenki kivette a részét a bokszmunka színvonalának javításából.
„Kemény munka, sok kemény munka” – felelte a főmérnök, amikor arról kérdezték, hogy minek köszönhető a javulás. „Azt kell mondanom, hogy igazán jó az együttműködés a különféle részlegek, valamint a bokszkiállásaink összes érintettje között, így a részletek átfogó elemzésével kiderítettük, hogy mely területek a gyengéink. Alapvetően semmit nem változtattunk, de megvizsgáltuk az Achilles-sarkunkat a tavalyi évből és korábbról, hogy aztán a versenycsapat is igazán jó munkát végezhessen abban a tekintetben, ahogyan koordináljuk magunkat, amennyit gyakorlunk, ahogyan gyakorlunk, hogy azok relevánsak legyenek vasárnap délután is.”
Nem titok, hogy a Forma-1-es istállók nagy hangsúlyt fektetnek a kerékcseréket végző csapatok tréningezésére: a szezon rajtja előtt edzőtáborba vonulnak, ahol nemcsak a koreográfiát tökéletesítik, hanem az erőnlétre is nagy hangsúlyt helyeznek. A Williamsnél például néhány éve az olimpiai bajnok futó, Michael Johnson és a nevével fémjelzett edzőközpont is besegített a szakemberek felkészítésében. Smedley utalt arra, hogy az idei jó bokszteljesítményhez és a bakui rekordhoz az tett hozzá a legtöbbet, hogy az idei versenygép tervezése során jobban használható anyacsavarokat dolgoztak ki és hatékonyabb eszközöket - például emelőt – használnak.
„Ez nyilvánvaló és nem is titok” – felelte a főmérnökm, amikor arról kérdezték, hogy az Achilles-sarok alatt az anyacsavarokat és az emelőt érti-e. „A televízióban is látható, hogy miért voltunk annyira lassúak. Nem tudtuk elég gyorsan levenni a kerekeket. Nekünk ez másfélszer, kétszer annyi időbe telt, mint másoknak. A felfüggesztés tervezéséért felelős csoport például hihetetlenül komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy ez többé ne hátráltasson bennünket.”
Néhányszor előfordult az utóbbi évek során, különösen 2013-ban és 2014-ben, hogy a Williams lőtávolon belül volt a győzelemhez, de az a sokat emlegetett csipetnyi plusz mindig hiányzott ahhoz, hogy megtörténjen a nagy áttörés. Számos Williams-bíráló fogalmazta meg, hogy Sir Frank Williams együttesének újra meg kell tanulnia nyerni, ehhez pedig stratégiai tekintetben kell számottevő javulást elérniük. Smedley úgy véli, hogy a gyorsabb kerékcserék hozzájárulhatnak ahhoz is, hogy taktikai tekintetben kreatívabbak legyenek.
„Most, hogy ez már nem akadályoz bennünket, több stratégiai és taktikai lehetőség nyílik meg előttünk vasárnap délutánonként. Az előző két évben épp ezek nem voltak meg. Szerintem egyébként az emberek nem is sejtik, hogy az milyen hatalmas hatással van a stratégiára, ha akárcsak egyetlen másodpercet is veszítünk a bokszkiállásoknál” – fogalmazott a brit szakember.
Nem kérdéses, hogy a Williamsre ráférne a jó szereplés: a gárda versenyzői közül 52 pontjával Bottas a 7. helyen áll, míg a 38 pontos Massa a 9. pozíciót mondhatja magáénak. 90 egységével a csapat a konstruktőri tabellán a 4. helyet foglalja el a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull mögött: hátrányuk az előttük tanyázó energiaitalos alakulathoz képest 50 pontnyira rúg.