DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Szigorodik a rádiós szabály: Kötelező kiállás

Válaszul a Mercedes szabályszegésére az FIA tovább szigorít az eddigi rádiós korlátozáson. A csapatok mostantól háromszor is meg fogják gondolni, mit mondanak versenyzőjüknek…

Nico Rosberg egy váltóhiba miatt lassult le ideiglenesen a Brit Nagydíjon: a csapat rádión közölte vele, hogy milyen beállításokon módosítson. Ezzel a bevezetése óta először történt meg, hogy egy csapat megszegte a rádiós korlátozást: ezért utólagosan Rosberg idejéhez 10 másodperc büntetést írtak hozzá, amivel második helyett harmadik lett a silverstone-i futam végeredményében.

Ez azt jelentette, hogy van precedens, a csapatok pedig legközelebb már tisztában lesznek vele, mire számíthatnak, ha megszegik a szabályokat. A Magyar Nagydíjtól fogva azonban minden borul, az FIA ugyanis ismét változtatott a rádiózás szabályain, hogy azokat is elrettentse, akiket egy 10 másodperces büntetés nem riasztana el.



A Hungaroringtől fogva ugyanis a következőképp változott az előírás: ha a csapatok az autó problémájára akarják figyelmeztetni a versenyzőt, kötelező lesz egyúttal arra is utasítaniuk, hogy a pilóta álljon ki ellenőrzésre a bokszba. „Az autó problémájának jelzésére irányuló bármely üzenetnek tartalmaznia kell egy visszavonhatatlan utasítást a bokszutcába való belépésre a probléma azonosítása, vagy végleges kiállás céljából.” Egy plusz kiállás olyan komoly hátrány jelentene minden versenyző számára, hogy végképp elveszi a csapatok kedvét a szabály megszegésétől.

További változás, hogy ezentúl a csapatokra hárul annak bizonyítása: amennyiben egy kritikus probléma elhárításával kapcsolatban adnak ki utasítást (ezt is csak a bokszkiállásra vonatkozó felszólítással együtt lehet megtenni), a változtatások nem javítanak az autó teljesítményén. Az autók károsodására vonatkozó információátadás is korlátozottabb, csupán a karosszéria sérüléseiről lehet beszámolni, más alkatrészekéről nem.

Az viszont pozitív előjelű változás, hogy a korlátozások mostantól csak azután lesznek érvényben, hogy a versenyző elhagyta a bokszutcát: korábban már a garázs elhagyásától észben kellett tartani őket. Elméletben ez azt jelenti, hogy a kiállás során bokszon áthaladó versenyző utasításokat kaphat – szinte biztos, hogy ebben a módosításban kiskapukat fognak találni a csapatok.

Egy másik változás az elmúlt versenyek egy másik sarkalatos kérdésére, a pályaelhagyásra vonatkozik. A Hungaroring több kanyarjába új rázókövek kerültek: a 6-7-es kanyarba 50 mm magas, „Abu Dhabi-stílusú” acél szegélyek, míg a 4-es és 11-es fordulókba dupla rázók. Ez utóbbiak az érdekesebbek: mivel itt a bukótér azonos magasságú, mint a rázókövek, nincsen fizikai elrettentő akadálya a pályaelhagyásnak. Ezért elektronikus érzékelőt telepítettek az aszfalt szélétől 1,6 méterre, ami jelez, ha ebben a két kanyarban négykerekes pályaelhagyás történt, megkönnyítve a stewardok dolgát. Nem nehéz elképzelni, hogy ezt a jövőben más helyszínek is átveszik, és az elektronikus érzékelés előbb-utóbb normává válik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: