DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Már a McLarennek is van - Hódít az S-csatorna

Az idei szezon egyik népszerű technikai megoldása az úgynevezett S-csatorna lehet. Már korábban is használták néhányan, ám most egyre több autón jelenik meg a levegőt elvezető nyílás.

Sepangba a McLaren új aerodinamikai csomaggal érkezett, amelynek részét képezi ez az autó orrészén vágott nyílás is. Az S-csatorna azt a célt szolgálja, hogy az orrkúpon alul és felül vágott lyukakon, illetve az azokat összekötő résen keresztül alternatív útvonalat adjon az autó alá érkező levegő számára. Ennek használata azért indokolt, mert az autó alatti légáramlatok sohasem teljes egészében jótékony hatást végeznek - egy kis részük úgymond beszorul, és ahelyett, hogy segítene a leszorítóerő előállításában, megbontja az egyensúlyt.

CBCAM2ZWcAEZK_o



Ezen „felesleges” levegő elvezetésére szolgál az S-csatorna, ami az orrkúpban vágott nyílás alakjáról kapra a nevét. A levegő mozgása az autó körül ezáltal simábbá válik, ami nagyobb leszorítóerőt eredményez. És bár mértéke csekély, de az autó egyébként tömör szerkezetébe vágott rés által a súly csökkentését is segíti.

Persze az S-csatornák is eltérnek egymástól pontos helyüket és formájukat illetően. A McLaren mellett a Force India is rendelkezik egy hasonló megoldással, míg az ezt az elgondolást már tavaly is használó Red Bull módosított a kialakításán.

CBCFc4XWYAAgor2

Red-Bull-S-Schacht-2015-fotoshowImage-392a200c-853077

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: