Mint bizonyára mindenki tudja, 2014-ben köszöntött be a legújabb éra az F1-ben azzal, hogy az addig használt 2,4 literes V8-as motorokat az új szabályok értelmében 1,6 literes V6 turbókra cserélték. A váltás eleinte az összes motorgyártót rendkívül komoly kihívás elé állította, azóta azonban már eltelt egy év, így a mostani jerezi tesztre már jóval felkészültebben, jóval több tudással és tapasztalattal a birtokukban érkeztek meg a csapatok, illetve motorpartnereik.
Ez alól kivételt egyedül a McLaren-Honda kettőse jelentett, hiszen ők idén 22 év után egyesültek újra, a japán motorgyártó ennyi idő után tért vissza az F1-be. Értelemszerűen az ő 1,6 literes V6 turbó erőforrásuk még teljesen szűz, és Jerezben került sor a legelső bejáratására. Ezt tudva nem kérdés, hogy őket jelen pillanatban korai és értelmetlen lenne még a többi csapat aktuális formájához mérni, hiszen egész egyszerűen nem ugyanabban a fázisban tartanak saját útjukon, a többieknek kereken egyéves fórjuk van velük szemben.
Igen ám, de vajon mi történik akkor, ha összehasonlítjuk a McLaren-Honda idei jerezi teszten elért köridőit és körszámait a többi csapat tavalyi ugyanitteni teszten elért hasonló adataival? Tavaly is éppen Jerezben rendezték ugyanis az első kollektív szezon előtti tesztet, és az időszak is nagyjából stimmel, hiszen 2014. január 28-31., illetve 2015. február 1-4. között szinte teljesen pontosan egy év telt el.
Innentől kezdve pedig adja magát ez a fajta összehasonlítás, amely valamelyest már objektívebb és megfoghatóbb képet ad arról, milyennek is kell értékelnünk valójában a McLaren-Honda idei kezdését. Nos, lássuk: valóban olyan tragikus a helyzet, mint amilyennek tűnik?
Kezdjük a körszámokkal! Ha egymás mellé tesszük a tavalyi és az idei jerezi teszt összesített adatait, akkor azt látjuk, hogy a McLaren-Honda által az elmúlt négy napban teljesített 79 kör bizony tavaly is csak a 7. helyre lett volna elég a rangsorban. A Mercedes gyári csapata például rögtön 309, míg a Ferrari 251 kört tudott felmutatni akkor frissen bejáratott vadonatúj V6-os erőforrásával. Ennél is árulkodóbb adat, hogy maga a McLaren 245 kört teljesített tavaly ugyanilyenkor Jerezben, pedig a helyzet az ő nézőpontjukból gyakorlatilag akkor is megegyezett a mostanival: vadonatúj autóval és vadonatúj erőforrással köröztek a pályán, annyi különbséggel, hogy akkor épp a Mercedes új V6-osát járatták be, míg most a Hondáét. 245:79 a 2014-es Mercedes-motor javára – ez hatalmas különbség!
A 2014-es, illetve a 2015-ös jerezi teszt összesített körszámai - csapatok | |||||
2014 | 2015 | ||||
1. | Mercedes | 309 | 516 | Mercedes | 1. |
2. | Ferrari | 251 | 382 | Sauber-Ferrari | 2. |
3. | McLaren-Mercedes | 245 | 353 | Toro Rosso-Renault | 3. |
4. | Williams-Mercedes | 175 | 349 | Ferrari | 4. |
5. | Sauber-Ferrari | 163 | 278 | Williams-Mercedes | 5. |
6. | Force India-Mercedes | 146 | 190 | Lotus-Mercedes | 6. |
7. | Caterham-Renault | 76 | 166 | Red Bull-Renault | 7. |
8. | Toro Rosso-Renault | 54 | 79 | McLaren-Honda | 8. |
9. | Marussia-Ferrari | 30 | 9. | ||
10. | Red Bull-Renault | 21 | 10. |
Még tragikusabb a helyzet, ha az egyes erőforrások által megtett köröket vesszük alapul. Ebből a statisztikai összevetésből ugyanis az derül ki, hogy a Mercedes erőforrásai a legelső, 2014-es jerezi teszten összesen 875 kört tettek meg a pályán, míg idén a Honda ugyebár 79 körig jutott csak. Ez kevesebb mint a tizede a Mercedes-motorok egy évvel ezelőtt produkált értékeinek, de még az akkor igencsak „köhögő” Renault-motorok is majd kétszer annyi kört futottak első tesztjükön, mint most a Hondák.
A 2014-es, illetve a 2015-ös jerezi teszt összesített körszámai - motorok | |||||
2014 | 2015 | ||||
1. | Mercedes | 875 | 984 | Mercedes | 1. |
2. | Ferrari | 444 | 731 | Ferrari | 2. |
3. | Renault | 151 | 519 | Renault | 3. |
79 | Honda | 4. |
Amikor tehát Jenson Button azt nyilatkozza, hogy „Nézzük meg, hogy hol tartott a Red Bull a tavalyi tesztek során, még az utolsó bahreinin is, aztán mégis a második helyen végeztek az első versenyen - noha utólag kizárták őket”, vagy épp a McLaren-Honda másik világbajnoka, Fernando Alonso igyekszik azzal nyugtatni magát és szurkolóit, hogy „Nyilván ez egy lassú kezdés volt, de tudtuk is, hogy az lesz. Láttuk, hogy tavaly milyen nehézséget okozott mindegyik csapatnak, hogy köröket tegyenek meg a pályán, főleg az első néhány napban. Még a Red Bull is összesen csupán 10 kört futott akkor egész télen”, akkor egyrészről részben igazuk van, másrészről, ha megnézzük a konkrét számadatokat, akkor azt látjuk, hogy valójában nagyon nincs igazuk!
A Red Bull számára tényleg nagyon döcögősen indult tavaly a tesztszezon, hiszen Jerezben Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo összesen 21 kört tudtak megtenni az RB10-essel (kb. negyed annyit, mint most Alonsóék az MP4-30-assal), és köridők tekintetében is jócskán, súlyos másodpercekkel elmaradtak még a McLaren-Hondák mostani minősíthetetlen eredményeitől is. De!
De ami nagyon nagy különbség, hogy a Renault a Red Bull mellett akkor a Toro Rosso, a Caterham és a Lotus visszajelzéseire és adataira is támaszkodhatott az új erőforrás megbízhatóbbá és versenyképesebbé tétele kapcsán (habár a Lotus a jerezi tesztről még hiányzott), míg most a Honda ugyebár csak a McLarennel dolgozik együtt. És igaz ugyan, hogy a Red Bull tavaly még annál is gyengébben kezdte a tesztidényt, mint most a McLaren, de a Renault-motorok így is kb. kétszer annyi kört tettek meg akkor a pályán, mint most a Honda erőforrásai. Az út elején hatványozottan nagy hátrány tehát az, hogy a Hondának nincsenek más partnercsapatai, mivel így nyilvánvalóan lassabban halad a fejlesztés. Más kérdés, hogy ha egyszer beindul a szekér, akkor utána ugyanez hatalmas előnnyé fordulhat át, hiszen a McLaren és a Honda közötti együttműködés szorosabb és bensőségesebb lehet a többi versenyistálló-motorpartner kapcsolatnál.
Végül tegyük egymás mellé a tavalyi és az idei jerezi teszt köridőit – ezek sem festenek túl pozitív képet a wokingi istálló pillanatnyi helyzetéről. Tudniillik, Button és Alonso legjobb körideje nemcsak a mostani mezőnyben számít halovány produkciónak, de bizony a tavalyi teszten is csupán a 10. és 16. helyet szerezték volna meg vele. Azóta a többi csapat másodperceket gyorsult (a Mercedes 2-3, de a Ferrari pl. 4-5 mp-et!), míg ők egyelőre még magukhoz képest is visszaléptek egy jó nagyot!
A tavalyi első tesztet ugyanis éppen az ő autójuk zárta az abszolút legjobb idővel, Kevin Magnussennel a volánjánál, de Button is ott volt akkor a 4. helyen, 1:24.165-ös idővel, míg most egy 1:27.660-ra futotta az erejéből. Ez három és fél másodperc visszaesés, pedig ugyanúgy a szezon első tesztjénél járunk, ugyanúgy egy frissen bemutatkozó V6-os erőforrással, csak épp most nem a Mercedestől, hanem a Hondától. Nos, hát ezért aggódhatnak csak igazán Alonsóék mostanság!
A 2014-es, illetve a 2015-ös jerezi teszt végeredménye: | |||||||
2014 | 2015 | ||||||
1. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | 1:23.276 | 1:20.841 | Ferrari | Kimi Raikkönen | 1. |
2. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 1:23.700 | 1:20.984 | Ferrari | Sebastian Vettel | 2. |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:23.952 | 1:21.545 | Sauber-Ferrari | Felipe Nasr | 3. |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:24.165 | 1:21.982 | Mercedes | Nico Rosberg | 4. |
5. | Kimi Raikkönen | Ferrari | 1:24.812 | 1:22.019 | Sauber-Ferrari | Marcus Ericsson | 5. |
6. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 1:25.344 | 1:22.172 | Mercedes | Lewis Hamilton | 6. |
7. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:25.495 | 1:22.276 | Williams-Mercedes | Felipe Massa | 7. |
8. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:25.588 | 1:22.319 | Williams-Mercedes | Valtteri Bottas | 8. |
9. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | 1:26.096 | 1:22.553 | Toro Rosso-Renault | Max Verstappen | 9. |
10. | Sergio Perez | Force India-Mercedes | 1:28.376 | 1:22.713 | Lotus-Mercedes | Pastor Maldonado | 10. |
11. | Daniel Juncadella | Force India-Mercedes | 1:29.457 | 1:23.187 | Toro Rosso-Renault | Carlos Sainz | 11. |
12. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Renault | 1:29.915 | 1:23.338 | Red Bull-Renault | Daniel Ricciardo | 12. |
13. | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari | 1:30.161 | 1:23.802 | Lotus-Mercedes | Romain Grosjean | 13. |
14. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | 1:32.222 | 1:23.975 | Red Bull-Renault | Danyiil Kvjat | 14. |
15. | Esteban Gutierrez | Sauber-Ferrari | 1:33.270 | 1:27.660 | McLaren-Honda | Jenson Button | 15. |
16. | Marcus Ericsson | Caterham-Renault | 1:37.975 | 1:35.553 | McLaren-Honda | Fernando Alonso | 16. |
17. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:38.320 | ||||
18. | Kamui Kobayashi | Caterham-Renault | 1:43.193 | ||||
19. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Renault | 1:44.016 | ||||
20. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 1:45.374 | ||||
21. | Robin Frijns | Caterham-Renault | idő nélkül | ||||
22. | Max Chilton | Marussia-Ferrari | idő nélkül |
Persze az éremnek mindig két oldala van. Az, hogy tavaly Magnussen zárta az élen az első szezon előtti tesztet, az is éppen azt mutatja, hogy ezekből a korai részeredményekből azért nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni a versenyszezon későbbi alakulására vonatkozóan. Tavaly Jerezben Kimi Raikkönen (Ferrari), Jenson Button (McLaren), Kevin Magnussen (McLaren) és Felipe Massa (Williams) zárták az élen a tesztnapokat, négy olyan pilóta, akik később a szezon folyamán egyetlen versenyt sem nyertek. Ezzel szemben a később három nagydíjelsőséget is begyűjtő Daniel Ricciardo a szerény 20. helyen zárta akkor a tesztet, még Fernando Alonso mostani 1:35.553-as idejétől is 10 másodperccel elmaradva!
Ugyanígy kiemelhetnénk azt is, hogy a mostani jerezi teszthez hasonlóan a tavalyin sem zárt egyetlen napot sem az élen a Mercedes gyári kettőse, Lewis Hamilton és Nico Rosberg, utána a versenyszezon mégis kettőjük dominanciáját hozta. Ezek mind óva intenek minket attól, hogy sziklaszilárd következtetéseket vonjunk le a mostani teszt eredményeiből, de bizonyos tendenciák azért mégis kirajzolódnak. Tavaly a négyből három tesztnapot azért mégiscsak Mercedes erőforrással hajtott autók zártak az élen, míg idén négyből négyet Ferrari-motoros technikák. Ez már mindenképp egy olyan adatnak tekinthető, ami valamit mindenesetre jelez: a Ferrari új erőforrásában van potenciál.
A McLaren-Honda pedig még nagyon-nagyon az út elején jár, és mint a statisztikákból látjuk, jelenleg az élmezőnnyel szemben még egynél is több év a lemaradásuk. Alonso és Button pedig hiába a mezőny legrutinosabb pilótapárosa, egy folyton a bokszban álló autót ők sem tudhatnak hatékonyan fejleszteni, ezt talán még tőlük se várja el senki. Ha mégis, hát akkor van csak igazán nagy baj a wokingiaknál!