DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 19. kedd
Egyéb

A Red Bull magyar mérnöke tesztelt Tökölön

Kling Sándor pár éve még a BME Formula Student csapatának pilótája volt, tavaly óta azonban már a Red Bull Racing munkatársaként az F1-ben dolgozik. Nemrég hazalátogatott, és visszatért a gyökereihez.

FRT run



Fiatalon példakép

A műfajt globális járműgyártók és felsőfokú oktatási intézmények hozták létre: a Formula Student célja, hogy már az egyetemi évek alatt gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek a hallgatók, akiknek csapatai autóépítő cégként működnek, kivitelezési tervvel, főmérnökkel, maketingessel, PR-essel, éves költségvetéssel, amihez meg kell szerezni a forrásokat.

Főleg a globális járműiparból érkeznek a támogatások: van cég amelyik pénzzel, van amelyik alkatrészkészítéssel, van amelyik logisztikai háttérrel segíti a csapatokat, melyeknek száma már meghaladta a hatszázat.

Az első versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, a szabályzat szerint olyan szériaérett prototípust kell készíteni, melynek használó nem professzionális pilóták. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású autót.

A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók, akik ezért keresettek az ágazatban.

Jó példa erre a harmincéves Kling Sándor, aki szaktudását a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzete, miközben rengeteget tanult a Formula Racing Team műhelyben, ahol már a tizenegyedik versenyautót építik a mérnökhallgatók.

FRT 4

Klasszikus karrierépítés

Három éve még Kling Sándor volt a BME Formula Racing Team kapitánya és a 2013-ban, a gönyűi kikötőben rendezett magyarországi futam győztes csapatának egyik pilótája is. Már gyerekkorában is megcsapta a benzingőz, nem véletlenül, mert édesapja többször vitte raliversenyre. Látva autószeretetét nagypapája 11 évesen megtanította vezetni. Egyetemi tanulmányainak harmadik évében került a BME Formula Student csapatába, ahol gokartos rutinjának köszönhetően pilótáskodott, de aztán ennél is jobban érdekelte a versenyautó építés, és leginkább a szálerősítéses kompozitok világa.

Kling Sándor életében meghatározó volt a BME és az FRT: második formulás évében a csapat kompozit csoportvezetője lett, miközben a méretezési és gyártási technológiákat a lehetőségekhez képest a legmagasabb szintre fejlesztette. Czigány Tibor professzor ajánlatára választott kompozit kutatási témát, így doktorátusa megszerzéséig az egyetemen és a formula csapatban maradt.

Királykategóriában működik

Két éve a németországi Formula Student versenyen, Hockenheimben megismerkedett a főbíróval, aki munkaidőben a Red Bull Racing mérnöke és az ő ajánlásával interjúra mehetett Kling Sándor a csapat angliai központjába, ahová felvették és tavaly februártól már Milton Keynessben lakik. Munkahelye a Red Bull Racing structures analyst részlege, ahol a mérnökök feladata a váz, motor, futómű és aerodinamikai fém-, valamint kompozit-alkatrészek szilárdságtani és rugalmassági vizsgálata, valamint minél könnyebb elemek tervezése Forma1-es autókhoz.

Újra itthon és újra pilótaülésben

Ünnepekkor hazalátogat és tavaszi szabadsága alatt arra is időt szakított Kling Sándor, hogy találkozzon egykori csapattársaival, akik új autót építettek, immár a tizenegyediket, miközben tesztelnek is. A BME Formula Racing Team FRC-006-os utascellája is karbon-kompozitból készült és mind a négy kerekét villanymotorok hajtják.

A tököli reptér tesztpályáján jól vizsgázott a gép, ezt tükrözi Kling Sándor lelkesedése, miután kiszállt az autóból, mely „nagyon gyors és tényleg igazi vezetési élményt nyújt, és érezhetően komoly a teljesítménye, amit jól visz át a talajra négy kerékagyba épített villanymotor.”

FRT1

F1 és FS: azonosságok és különbségek

Arra a kérdésre, hogy mi a különbség és mi az azonosság jelenlegi munkahelye, a Red Bull Racing és egykori csapata, a BME Formula Racing Team között, Kling a következőt válaszolta: A lényeg ugyanaz, a Forma 1-ben is prototípust kell gyártani, ráadásul gyorsan, viszont jelentős az eltérés a költségkeretben... A Formula Studentben és az F1-ben is az a jó, hogy nem kerülnek polcra a tervek, hanem elkészülnek, ez pedig annak megy igazán, aki már korábban megismeri a teljes autóépítési folyamatot. A királykategóriában is elismerik és foglalkoztatják a formula studenteseket, nem véletlenül van a kollégák között több olasz, spanyol, német portugál és immár magyar mérnök is.

Plusz egy verseny

A tököli teszt után nem sokkal dőlt el, hogy új villanyautójával a BME Formula Racing Team a tervezett három helyett idén négy nemzetközi versenyfutamon is indul. Boriszov Dániel csapatkapitány: rajthoz állunk a németországi Neuemünsterben, az angliai Silverstone-ban és mindkét magyarországi futamon, melyet a Győr közeli Gönyű kikötőjében rendeznek.

FS

Minden Formula Student futamon a gépátvétellel egy időben ismertetik műszaki és pénzügyi terveiket a csapattagok angolul, aztán jön a gyorsulás és a fékpróba. A dinamikus versenyszámok csúcsa az endurance futam: az egy kilométeres versenypályán 22 kilométert kell megtenniük a versenyzőknek, itt a tüzelőanyag–takarékosság mellett az állóképességet is vizsgálják és természetesen az időt is mérik. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: