Varga Martin gokartversenyzőről 2022-ben írtunk legutóbb évkönyvünkben, amikor a Rotax Max Junior kategóriába lépett, miután a megelőző évben, 2021ben az eddigi legnagyobb sikerét elérve harmadikként végzett a CEE Rotax Max Challenge Minimax kategóriájában. Martin azóta is folyamatosan menetel előre: a jelenleg 17 éves gokartos az elmúlt két évben leginkább nemzetközi mezőnyben erősödött a Senior géposztályban. Szinte minden évben részt tudott venni a Rotax Euro Trophy egy-két fordulóján, az Európa legjobbjai között gyűjtött rutint pedig a Közép-kelet-európai bajnokságban (CEE) igyekezett kamatoztatni.

A tavalyi év végén több csapat is felfigyelt Martin fejlődésére, számos megkeresést kapott 2025-re gokart mellett formulaautót és túraautót illetően is. Ezzel párhuzamosan a HMM – Hoffer Motorsport Management is szárnyai alá vette, és döntéseiket a jövőre nézve már közösen hozták meg. A remélt sikerek felé vezető úton, az anyagi lehetőségek figyelembevételével a legeredményesebb gokartcsapattal, az osztrák KSB Racinggel kezdte el a felkészülést.
Télen nem volt lehetőség komoly tesztelésre, ezért a bajnokság kezdete előtt néhány héttel tudott csak megismerkedni a számára új OTK technikával, mivel a csapatváltás gokarttípus-változást is hozott. A gokartos edzések hiánya sem jelentett azonban pihenőt, hiszen a rengeteg szimulátorozás mellett fizikailag is formában kellett maradnia. Ebben Borka János nyolcszoros magyar válogatott, hatszoros magyar bajnok, Európa-bajnoki harmadik helyezett és futamgyőztes motokrosszos segített neki.
A fizikai felkészülés tökéletesen sikerült, és a gokarttal is viszonylag gyorsan sikerült összebarátkoznia Martinnak. 2025re a már ismert, és Olaszországban, Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában és Magyarországon zajló CEE-t választották, ahol a nem titkolt cél a Senior kategória év végi összetett dobogós helyezése volt.
Martin már az első fordulókon az élmezőnyben találta magát úgy, hogy erős és több mint 80 fős mezőny gyűlt össze Európa szinte minden országából, köztük számos magyar versenyzővel. A második fordulón, Szlovákiában az összetett második helyén végzett, amellyel az első dobogóját is megszerezte.
A CEE sorozat további állomásait is eredményesen teljesítette, és stabil pontokat szerezve érkezett az utolsó versenyre, ahol hazai pályán, Kecskeméten újabb második helyezéssel biztosította be a CEE Rotax Max Challenge év végi összetett harmadik helyét – ezzel 2021 után újra felállhat a Rotax kelet-közép-európai bajnokságának dobogójára, legjobb magyarként a mezőnyben.
Akár a bajnoki cím is elérhető lehetett volna, de néha a balszerencse közbeszólt – de tekintettel a mezőny erősségére és a mindössze nyolc idei teljesített versenyre, az eredmény maximális büszkeségre ad okot Martinnak, a KSB Racingnek, a menedzsmentnek és természetesen a szülőknek is.
Mindeközben ismét részt vehetett a Rotax Európa-bajnokság két fordulóján is Németországban és Belgiumban. Mindkét versenyen a döntőbe jutott több mint 100 induló közül, értékes pontokat gyűjtve magának és Magyarországnak.
Hogy mit hoz a jövő Martin számára? Ez még nem egyértelmű. Az eredmények kiélvezése és a pihenés után kezdődik a 2026-os szezon tervezése, bízva abban, hogy sikerül támogatókat találni a folytatáshoz. Természetesen Martin más szakágak felé is nyitott: már túl van az első két tesztjén a Suzuki Swift Cup Europe-ban, amely egy egészen más kihívás, hiszen karosszériás autót kell vezetnie, és bár még jogosítványa sincs, az már most látszik, hogy a tempóval ott sem lesz gond.
Az Autósport évkönyv 2025 több mint 50 nemzetközi és hazai sorozat összefoglalójával, valamint a Száguldás és cirkusz 2025 című F1-es szezonösszefoglaló kiadvány kedvezményes áron megrendelhető a Formula.hu webshopjából!