DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Egyéb

Exkluzív: Fenegyerekek száguldozása a gróf hátsó udvarában

A motorsport világ szeme ezen a hétvégén az angol West Sussex tartományban meghúzódó Goodwoodra vetődött, ahol Lord March kúriáján csillagászati értékű járművek és legendás versenyzők armadája vert tanyát a „Padlógázzal, rettentethetetlenül: Versenyzés a limiten” mottó jegyében megrendezett Sebességfesztiválon.

A gróf háza előtti gyepre épített motorsport témájú szoborcsoport idén a Mazdát állította középpontba a 40 méter magas, 120 tonnájú mesterművel. Gerry Judah kreációja az 1991-ben Le Mans győztes 787B-t (amelyet akkor az F1-ben szereplő Johnny Herbert és Bertrand Gachot is vezették) helyezte az LM55 Vision Gran Turismo koncepcióautó társaságába a Goodwoodban eddig valaha látott legmagasabb állványra. 

 

Az elmúlt évekhez viszonyítva érezhető a fejlődés, változás. Változtattak a paddock elrendezésén és a jelenlegi Formula-1-es csapatok számára külön „boxutca” készült. Nem is baj, mert így könnyebben megtalálható ízlés és érdeklődési terület szerint a kedvenc motorsport korszak, versenygép és pilóta. Az esemény hivatalos poszterét is új művész készítette: Klaus Wagger vette át a kezdetektől Peter Hearsey által betöltött felelősségteljes állást. Első kreációja pontosan tükrözi a 2015-ös esemény jellegét, Gilles Villeneuve-öt ábrázolva, amint 1979-beli Ferrari 312 T4-esét csúsztatja. Villeneuve 312 T4-es és T5-ös (1980-as) vörös torpedói mellett az 1981-ben használt 126 CK Turbo modellje, Michele Alboreto 1984-beli 126 C4/M2-ese és Alain Prost 1990-ben futott 641-ese képviselték Maranello retró Formula-1-es felhozatalát. Sajnos a kanadai fenegyerek nincs már közöttünk, hogy René Arnoux-val felevenítse a dijoni harcot, ám a francia Renault RS10-esét és a vörös 312 T4-est pontosan olyan pozícióba helyezték, ahogy az a legendás párbajon történt. Arnoux az Alpine-Renault 60 éves fennállását azzal ünnepelte, hogy az 1978-as Alpine-Renault A442B Le Mans győztes szörnyeteggel vágott neki a kúria domboldalán felfutó aszfaltcsíknak. 

A motorsport nem szenvedett hiányt fenegyerekekben, amelyek előtt minden alkalommal látványosan tiszteleg a goodwoodi Sebességfesztivál. Ezúttal Bernd Rosemeyer (Auto Unionnal harmincas években bravúrozó német pilóta), Colin McRae (skót ralisztár), Pedro Rodriguez (mexikói F1 és Sportscar pilóta), Henri Toivonen (WRC legenda), Stefan Bellof (aki 1984-ben Tyerrellel harmadik lett azon a bizonyos monacói F1 futamon és még több sikert ért el a Porschevel) és Gilles Villeneuve (Ferrari F1 legenda) álltak az esemény középpontjában, hiszen ők mindig padlógázzal, rendületlenül versenyeztek a limiten. Ennek megfelelően a szervezők elhozták azokat a versenygépeket is, amelyekkel hírnevüket szerezték ezek a legendák. 

 

Manapság is gyönyörködhetünk hasonló teljesítményekben, hiszen Valentino Rossi és Casey Stoner lélegzetellállító harca legendává avatta őket a Moto GP berkeiben. Mindketten részt vettek a Sebességfesztiválon, Rossi egyenesen Assenből érkezve a holland nagydíj friss győzteseként. Míg Rossi az idei YZR-M1 Yamahával, Stoner a rivális 2015-ös RC213V Hondával szórakoztatta a közönséget. Giacomo Agostini, Kenny Roberts és John Surtees gazdagították a Moto GP mezőnyt, amely ugyanabban a kategóriában futott, mint a korabeli F1 autók. Ezek közül kétségtelenül Kimi Räikkönen keltette a legnagyobb érdeklődést, a finn világbajnok pénteken a Ferrari 2010-es F10 modelljét kormányozta. A többi napon Marc Gené vezette a Ferrarit, éppúgy mint Anthony Davidson a Mercedes AMG F1 W04-est Nico Rosberg hiányában. Jenson Button az 1991-ben Ayrton Sennával világbajnoki címet szerzett McLaren MP4/6 Hondával szórakoztatta a nagyérdeműt, míg Felipe Massa is abba a korszakba lépett vissza: az 1990-ben Hungaroringen is diadalmaskodó Williams FW13B-Renault V10-essel száguldott. A Formula 1 azon korszaka mindig is kedves lesz számomra, főleg mert kis csapatok Dávidként legyőzhették a motorsport Góliátját. Ilyen „Dávid” volt a kis olasz Minardi csapat is, amely 1989-ben Pierluigi Martinival 5-ik helyen végzett Silverstoneban és Estorilban. Az olasz pilóta a Minardi M189-Cosworth-ot vezethette Goodwoodban. „Akkoriban sokat számított a pilóta tehetsége és ha az autó jól működött, csodákat lehetett tenni.” – mondta az olasz pilóta az Autósport és Formulának – „Ez a Minardi volt a legjobb Formula 1 autóm és nagyon élveztem vezetni. Követem jelenleg is a Formula 1-et, de a mostani versenyek nem tetszenek. A DRS és a hybrid turbó motorokat nem kedvelem, túlságosan mesterségesek a futamok, az előzések, nem a pilóták képességén múlik az eredmény. Ha valaki 17 évesen ülést kap az F1-ben, akkot nem lehet valami nehéz vezetni ezeket az autókat...” 

David Brabham, az 1994-es Simtek-Ford pilóta egy Nissan Sportscart vezetett és lapunknak bevallotta, arra számított, hogy egykori F1 autóját vezetheti ezen a hétvégén, az viszont nem bukkant fel... A Sportscars és Le Mans kategóriákat kedvelők jogosan hihették, eljött Karácsony este: a két hete a Le Mans 24 órás versenyen diadalmaskodó Porsche 919 Hybridet abban az állapotban vezette Brendon Hartley, ahogy Nico Hülkenberg átszelte vele a célvonalat. André Lotterer az ugyancsak harci sebeket viselő Audi R18 E-Tron Quattrót kormányozta és látható volt a Toyota TS040 Hybrid is. A legendák sorát Derek Bell által híressé tett autók (többek között a Porsche 908/3, 917 és 962, Mirage-Cosworth, Surtees-Ford, BMW Batmobile) gazdagították, de jelen volt az a Porsche 935-ös is, amellyel Paul Newman/Rolf Stommelen/Dick Barbour második helyet értek el 1979-ben Le Mansban. Ha már olyan személyiségeknél tartunk, akik kívülállóként csatlakoztak a motorsporthoz, Nagy-Britannia egyik legsikeresebb olimpikonja, a kerékpáros Sir Chris Hoy, is rátette kezét egy Ginetta Nissan LMP3-asra... 

 

A Mercedes-Benz Mille Miglián elért győzelmének 60. évfordulója alkalmából a 300 SLR armadát Sir Stirling Moss vezette, nyomában olyan egyéniségekkel, mint a Le Mans győztes Klaus Ludwig, Hans Herrmann és a Williams-Mercedes egyik tartalékpilótája, Susie Wolff. Sir Jackie Stewart is beült a Mercedes-Benz W196 Streamlinerbe, amikor Moss a „nyílt kerekű” W196-ossal vágtázott a hegyre. A célvonal áthaladta után Stewart gesztikulálva magyarázta Mossnak, soha nem töltötték el bizalommal az autó karosszériáján belül elhelyezett fékek, nem értette, hogy nem okozott ez gondot Mossnak és Juan Manuel Fangiónak. A legendáknál maradva, Damon Hill édesapja, Graham, 1967-ben sikeres Lotus 49-esébe ült, ám azzal viccelődött, azért nem hozta ki belőle a maximumot, mert úgy az autó, mint őmaga „ eléggé értékes” ahhoz, hogy bántódásuk essen. 

Évről évre növekszik az amerikai sztárok listája Goodwoodban. A „Király” Richard Petty és az 1970-es 7 literes V8-as motorral ellátott Plymouth Superbird vezette a NASCAR küldöttséget, ám a 2000-es bajnok Bobby Labonte és a NASCAR Truck kategóriában sikeres Mike Skinner is tiszteletüket tették. Az amúgy békés angol vidéki életet olyan hangos fenevad is megzavarta, mint a Gymkhana sztár Ken Block 854 lóerős, 6,7 literes V8-as, 1965-ös évjáratú „Hoonicorn” Ford Mustangja. AWRC-ben is megforduló Block elhozta driftelős barátait is, ami egyáltalán nem ajánlott a gyenge idegzetűeknek.  Mint ahogy az sem, amint az egykori Indycar és jelenleg Dakar pilóta Robby Gordon a 9 literes Stadium Super Truckkal, BJ Baldwin pedig a Chevy Custom 850 lóerős Baja Truckkal  hozták a frászt a gyanútlan nézőkre.  

Versenykategóriától függetlenül minden egyes résztvevő szereplése megfelelt az idei mottónak, hiszen padlógázzal, rettenthetetlenül száguldoztak a gróf hátsó udvarában. Három, zajos, eseményekben gazdag nap után visszaáll az angol vidéki csend, ám nem kétséges, hogy jövőre is hasonlóan érdekes és zajos Sebességfesztiválra számíthatunk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: