Volt időszak, mikor a túraautó-világbajnokság mezőnye tele volt gyári csapatokkal és versenyzőkkel, jelenleg azonban a széria hiánnyal küzd mind a gyártókat, mind a teljes létszámot illetően: a Honda és a Volvo mellett nem lesz több gyári alakulat 2017-ben, a Lada és Citroen kiszállása pedig rögtön öt autó veszteséget jelent.
Épp ezért döntött úgy a széria, hogy a TC1-es autók mellett létrehoz egy másodvonalat: kisebb teljesítményű, TCN2 specifikációjú (a TCR és ETCC szabályrendszere) autók is indulhatnak a versenyeken. Erre a lépésre szüksége volt a sorozatnak, mivel ha a létszám 16 induló alá csökken, törölni lehet az adott fordulót.
„Felismertük, milyen kihívás a versenyzőknek és csapatoknak, hogy összegyűjtsék az anyagiakat, melyek egy TC1-es autóval való versenyzéshez szükségesek a világbajnokságon” – mondta az Autosportnak a túraautó-vb első embere, Francois Ribeiro, aki úgy véli, hogy a fenti nehézségek ellenére a WTCC továbbra sem veszített presztízséből. „Míg a WTCC egyértelműen a túraautó-versenyzés csúcsa marad továbbra is, a WTCC-2 megfelelő platform lesz a jövő feltörekvő világbajnokai számára, hogy globális színtéren mutathassák meg tehetségüket, egy FIA bajnoki címért küzdhessenek, de csökkentett költség mellett, TCN2-es autókkal, melyeket megfizethető felkészíteni és karbantartani.”
A WTCC-2 bevezetése nem azt jelenti, hogy az ETCC elveszítené létjogosultságát, Ribeiro szerint ugyanis túl széles a szakadék az európai sorozatok és a világbajnokság között: „Egy olyan létrát alkotunk, amelyet megfizethetőbb végigjárni. Nem túlzás, hogy az ETCC és TC1 között nagy az ugrás, ezért a WTCC-2 létrehozásával elérhető lépcsőfokot teremtünk a karrierfókuszú versenyzők számára. Arra is emlékeznünk kell, hogy egyes versenyzők és csapatok az ETCC-ből nem rendelkeznek a kellő erőforrásokkal, sem idő, sem anyagiak terén, hogy komolyabb programot vállaljanak hat versenynél, amennyiből az a bajnokság jelenleg áll.”