DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 9. szombat
WTCC

Michelisz: Ezért nem volt jogos a büntetés

Versenyzői blogja legújabb bejegyzésében Michelisz Norbi Argentínában begyűjtött büntetését elemezte – szerinte nem volt jogos, de nem csak mondja, hanem meg is indokolja ezt.

Az időmérős balszerencse után rendkívül pozitív hétvégét zártunk Argentínában a hatodik és hetedik hellyel. Ugyanakkor a második futamon való ütközésem Ma Csing-huával és az ezért kapott egy helyes büntetésem megosztotta a nézőket, ezért kielemeztem, mi is történt a kínai versenyző és köztem a pályán!

Videó: 0mp-tól 11mp-ig
A 7-es kanyar bejáratánál belső íven haladok, hogy védekezzek egy esetleges támadás ellen. Emiatt hátrányos helyzetbe kerülök a kanyar kijáratánál. Ma Csing-hua látva a helyzetet a belső, ideális íven gyorsít ki, és a kanyar kijáratánál már mellém ér, próbál az út bal oldalán tartani, hogy a következő, 9-es balkanyart minél hátrányosabb helyzetből kezdjem meg. Ezzel az a célja, hogy a 9-es kanyarból kigyorsítva ismét mögöttem keresztezze az ívet, és ugyanolyan szituációba kerüljön a 11-es kanyar előtt, mint a 7-es kijáratánál volt. Ebben az esetben nyert helyzetben lett volna, ugyanis így a 11-es, szintén bal kanyart már ő kezdhette volna belső íven.

A videó 10. másodperce:
Nekem természetesen az a célom, hogy a 9-es kanyar előtt minél inkább az út jobb oldalára irányítsam az autót, hogy a lehető legnagyobb sugarú íven, és ezáltal nagyobb sebességgel teljesíthessem a 9-es kanyart. Ennek az ellentétes mozgásnak a következtében ütközünk össze először. Miután összekoccantunk, elhatároztam, hogy korábban és jobban megfékezem az autót, hogy a kisebb sugarú íven is blokkolni tudjam a kanyar kijáratánál „mellém vágó" próbálkozását. A telemetria-adatokból látszik (a piros vonal az esetet megelőző kör 9-es kanyarja, a fehér vonal az ütközés körének 9-es kanyarja), hogy a szokásosnál korábban csökken az autóm sebessége (fehér vonal a kép felső részén; megjegyzés: ha a vonalak emelkednek, akkor a kerekek sebessége növekszik, ha csökkennek akkor pedig a kerekek sebessége is csökken).

1



Ez abból fakad, hogy előbb lépek le a gázról (fehér, szinte függőleges vonal a kép alsó harmadában) és kezdek el fékezni (első kis fehér, felfelé néző háromszög a kép legalján). A féknyomás azért nem olyan egyenletes, mint a korábbi körben (lila „domb" a kép alsó részén), mert az ütközés pillanatában csökkentem azt, hogy ne blokkoljanak az első kerekeim az ütés következtében. Egyébként a videó egy pillanatában is látszik, hogy az én féklámpám már ég, amikor a kínai versenyző még gyorsít a 9-es kanyar előtt. Ezután a két autó összeér, a Citroën pedig kibillen az egyensúlyából.

2elemzes

A fenti képből úgy tűnik, mintha sokkal előrébb lenne a kínai versenyző. Ez a kép azonban csalóka, és lehetetlen megállapítani belőle a két autó pontos, egymáshoz képesti helyzetét, mivel nem oldalról mutatja azokat.

A Citroën ugyan valóban előrébb volt a fékezés pillanatában, ugyanakkor a két autó orra közötti különbség mindössze 1–1,5 méter volt, ami alapján még bőven kijelenthető, hogy a két autó inkább egymás mellett, mint egymás mögött haladt. Íme egy kép az ütközés előtti pillanatról:

3elemzes

Majd közvetlenül utána:

4elemzes

Érdemes megfigyelni, hogy a Citroën jobb oldalán is bőven van hely, így az érvelés, miszerint nem hagytam elég helyet, nem helytálló.

Következő fontos kérdés, hogy ki mozdult kinek az irányába. Én azt állítom, hogy legalább annyira mozdult a kínai versenyző az én irányomba, mint én az övébe. Ezt azért tudom, mert abban a pillanatban amikor összeértünk, én már fékeztem, a fékezés pillanatát követően pedig egy versenyző legfeljebb egyenesen vagy a kanyar irányába mozog. De hogy itt se csak az én véleményemre kelljen hagyatkoznotok, alább beillesztettem a kormányszögemet a fékezést megelőző pillanattól egészen az ütközés utáni pillanatokig (narancssárga, illetve fehér hullámzó vonalak a kép felső részén).

2

A képből látszik, hogy a fékezéstől egészen az ütközés pillanatáig (amikor a fehér vonal ismét fedi a piros vonalat a kép alján), a kormányszögem ugyanolyan, mint az azt megelőző körben (narancssárga és fehér hullámos vonalak a kép felső részén). Ráadásul fékezés közben egy leheletnyit inkább balra kormányzok, a kanyar felé és a kínai versenyzőtől ellentétes irányba (a fehér hullámzó vonal egy pillanatra a narancssárga fölé emelkedik, megjegyzés: a vízszintes piros vonal jelzi az egyenes kormányszöget, ha a vonalak alatta vannak, a kormány jobbra, ha felette, akkor pedig balra áll).

3jav

Ha abból indulunk ki, hogy féktávon az autóm egyenes vonalon haladt az esetet megelőző körben, amikor nem volt mellettem senki, akkor kijelenthető, hogy egyenes vonalon haladt az ütközést megelőző pillanatokban is, ugyanis a kormányszögekben elenyésző különbségek láthatóak (az eltérések ráadásul inkább balra mutató szögek). Na igen, de mi van a kis völggyel, ami azt mutatja, hogy a kormány az ütközés után jobbra, pont a kanyarral ellentétesen, a kínai versenyző felé van fordítva?

4

Ebben a pillanatban már túl vagyunk az ütközésen, az autóm pedig ennek következtében minimálisan balra fordul, ezt pedig a kormánnyal korrigálom. Az alábbi ábra utolsó sorában az autó saját, függőleges tengelye körüli szögsebességét láthatjátok.

5

A könnyebb érthetőség kedvéért a lényeges területet a függőleges zöld és sárga vonalakkal jelöltem. A fehér nyíl hegyénél megfigyelhető, hogy állandó kormányszög mellett, az autó minimálisan, de balra fordul (a fehér vonal hirtelen a piros fölé ugrik, azaz saját, függőleges tengelye körül balra fordul), ezt a mozdulatot pedig a kormánnyal korrigálom (a fehér vonal a kép alján ismét a piros alá csökken).

A fenti adatok, képek és videók meglátásom szerint bizonyítják egyrészt, hogy a két autó egymás mellett haladt, korábban lassítottam a megszokottnál és bőven volt hely a kínai versenyző jobb oldalán. Másrészt bizonyítják azt is, hogy egyenes vonalban haladtam, sőt ha a kormányszögből kellene kizárólag következtetést levonni, akkor az ütközés előtti pillanatokban, ha minimálisan is, de inkább balra, a kanyar irányába mozogtam.

Ezt a két állítást a telemetria-adatok nélkül, a nem megfelelő szögből felvételt készítő kamerák képe alapján lehetetlen megcáfolni, vagy alátámasztani. Éppen ezért megértettem azt, ha valaki hibásnak látott.

Ilyen eset számtalan volt és lesz is az autósport történetében, és mint más sportokban is, épp ezek a véleménykülönbségek tartják életben a szurkolói érdeklődést a futamok után, ami nagyon jó dolog. Természetesen jó lett volna, ha némileg kedvezőbb döntés születik rám nézve, de összességében nem történt tragédia, valószínűleg lesznek hasonló ütközetek a jövőben, amelyekben remélem, a mérleg nyelve inkább felém billen majd! :)

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: