DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
WTCC

Levetett Trabant-gumikból indult a csoda

Zengő Zoltán neve ma már fogalom. A magyar autósportban aligha akad olyan ember, aki ne követendő példaként tekintene arra az útra, amit ő bejárt. De még jobban tisztelni fogjuk jelenlegi sikereit, ha megnézzük, honnan és hogyan indult.

„A rendszerváltás után fejlődésnek indult minden. Az emberek lecserélték az NDK-s vagy szovjet autóikat, újakat vásároltak, nem jelentett különösebb anyagi terhet lecserélni a gumikat sem. Ebbe a résbe álltunk bele. Amit levettünk az egyik autóról, és szemétként ott hagyott a tulaj, már adtuk is tovább másnak. Bejött egy Trabant, a tulaj megvette az új gumit, darabját háromszáz forintért. A használtat levettük, de még megfelelő profilmélysége volt. Jött egy másik trabantos, aki éppen el akarta adni a járművét, de a kopott gumikat cserélni akarta, neki eladtuk 100-150-ért. Ebből meglehetősen sok pénzt kerestünk” – emlékezett vissza a kezdetekre a Playboy magazin januári számában Zengő Zoltán, a Michelisz Norbert révén túraautó-világbajnoki 4. helyezést elérő csapat alapítója, lelke és motorja.

Így indult tehát az a mesébe illő menetelés, aminek azóta ország-világ a csodájára jár. Wéber Gáborral közösen ő fedezte fel Michelisz Norbit, ő adott neki lehetőséget arra, hogy a szimulátorozás után egy igazi versenyautó volánja mögött is bizonyítsa tehetségét, majd együtt nyerték meg SEAT Leon Európa-kupát, szerezték meg az első WTCC-futamgyőzelmet, majd 2012-ben a privát világbajnoki címet, együtt győztek a Hungaroringen, hazai közönség előtt 2013-ban, és együtt verték kenterbe a gyári Hondákat 2014-ben, a 4. helyen végezve a világbajnokságon, közvetlenül a három gyári Citroen mögött.

Előbb azonban még kellett, hogy neki, Zengő Zoltánnak is lehetőséget biztosítson valaki a versenyzésre. Sokakhoz hasonlóan erre neki is az 1994-ben, éppen 20 évvel ezelőtt életre hívott Opel Astra Kupa kínált kiváló lehetőséget.

zengo_michelisz



„Az autósport szeretete minden férfiemberben benne van, így bennem is, ez nem kérdés, ezért mindig is párhuzamosan haladt az üzleti és a versenyzői életem. A gumizás miatt eleinte szponzorként is megjelentem a raliban. Ekkor ismerkedtem meg az Opel Astra Kupával, ahol 94-től versenyeztem is. Elég sok energiát és pénzt öltem a gyorsasági szakába – 1998-ban a Mercedes DTM versenyautómmal magyar bajnoki címet is szereztem –, de be kellett látnom, nem fordíthatok rá annyi időt, amennyit szeretnék” – folytatja.

A tehetség azonban így vagy úgy, de utat tör másoknak, és a számára fontosaknak – ennek tökéletes példája Zengő Zoltán. 2000-től átvette Dancsó Páltól és Cserkuti Józseftől az Astra Kupa szervezését, bevezette a Média Kupát, anyagilag még többek számára elérhetővé tette a sorozatot, miközben saját csapata, a Zengő Motorsport üzemeltetése mellett számos más üzletbe is belefogott, útját pedig mindenhol siker kísérte.

„A Zengő Motorsporton túl vannak a gumiszervizek, amiket franchise hálózatban üzemeltetek. Van két ipari park, ahol irodákat és műhelyeket adunk bérbe. Van egy pici építési vállalkozásunk, amellyel kisebb felújításokat, beruházásokat tudunk elvégezni. Van reklám- és marketingcégem, mely próbálja a versenyzéshez szükséges partnereket felkutatni, és őket kiszolgálni. És vannak taxis vállalkozások, amelyekkel a budapesti piac 20%-t lefedjük. Ha mindent összeadok, közel 1200 emberrel dolgozom” – árult el egy félelmetes adatot az egyéni vállalkozó. 

„Egy egyszerű magyar gumis gyerektől azért ez nem is olyan rossz…” – mint mondta ő maga 2012-ben, miután Michelisz Norberttel megszerezte a privát világbajnoki címet. Hát nem, tényleg nem az. A versenyzés számára a kikapcsolódás, de aki ismeri, az tudja, hogy valójában ilyenkor is ezer fokon ég és pörög. Ő ilyen – szabadidejében maratont fut. Egy igazi perpetuum mobile – nagyon sokak örömére.  

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: