A Japánba tett „kitérő” után a FIA WTCC mezőnye a szezon utolsó versenyére visszatér Kínába. A Makaói Nagydíj 1954 óta kihagyhatatlan állomása a világ autósportjának. Az Ayrton Senna vagy Michael Schumacher karrierjét is elősegítő Formula-3 mellett jelenleg a WTCC a város fő rendezvénye; a szakág 2005-ös „újjáélesztése” óta minden évben ellátogat ide a mezőny.
A LEGEK PÁLYÁJA
2008 és 2013 között Yvan Muller hatszor győzött Makaó utcáin. Tavaly – emlékezetes, őrült nap után – mindkét futamot megnyerte. „Igen, sokszor voltam nagyon boldog ezen a pályán, de vannak rossz emlékeim is: 2007-ben például úgy veszítettem, hogy az utolsó körben állt le az autóm… - emlékszik vissza a négyszeres világbajnok. – Ilyen pálya nincs még egy a világon, egyszerűen minden végletet felsorakoztat. Itt van az egész szezon leggyorsabb íve, de a leglassabb hajtűkanyarja is. Azt hiszem, a csúcssebesség is itt a legmagasabb. Minden más pályánál jobban kell koncentrálni. Ellentétben a többi városi pályával, itt tényleg lehet előzni. A kulcs a Keleti Mandarin-kanyar: ezt teljes gázzal kell megcsinálni, hogy elég lendületünk legyen, mielőtt a Hotel Lisboánál fékezni kell. Nagyon kemény pálya, és nem szabad hibázni, mert Makaó az egyik legveszélyesebb pálya az összes közül…”
Yvan Mullert nemcsak a Circuíto da Guia 6120 méteres aszfaltja varázsolja el, hanem a város hangulata is: „Makaó a szerencsejáték ázsiai fővárosa, még Las Vegas is eltörpülni látszik mellette! Minden éjszaka fényben úszik a város, és ettől olyan határtalanul gigantikusnak tűnik. Ilyen környezetben versenyezni mindig különleges érzés.”
SÉBASTIEN LOEB GYŐZNI AKAR
Csapat- és versenytársaihoz hasonlóan Sébastien Loeb is a győzelemért autózik. A kilencszeres rali világbajnok az idén már kétszer állt a dobogó legmagasabb fokán, és nagyon szeretne jó eredménnyel búcsúzni a szezontól. „Tavaly részt vettem egy makaói versenyen, pontosan azért, hogy felkészüljek az ideire – mondja Loeb. – Kifejezetten érdekes pálya, a tengerparti szakasza nagyon gyors, utána jön az a dombos-kanyargós rész, majd a híres Melco hajtűkanyar. Nem könnyű összehasonlítani a ralit a pályaversennyel, de mégis ez a pálya hasonlít a legjobban azokhoz a terepekhez, amelyeken régebben versenyeztem. Az időmérők minden eddiginél fontosabbak lesznek, ha a győzelemre hajtok – márpedig nagyon szeretném jó eredménnyel befejezni első WTCC-évadomat!”
Ne felejtsük, hogy Yvan Mullert és Sébastien Loeböt mindössze 30 pont választja el egymástól, azaz a második helyért folyó csata még nem dőlt el a két elzászi pilóta között!
PECHITO A FELHŐK FELETT
José María López az első verseny első időmérője óta vezeti az egyéni versenyt. Hibátlan szezonon van (csaknem) túl, hatszor indult az első rajtkockából és kilenc futamgyőzelmet szerzett. Szuzukában biztosította be világbajnoki címét*, azóta érthető módon néhány centivel a föld fölött jár. „Minden reggel mosolyogva ébredek – mondja. – Igyekszem kiélvezni ezeket a pillanatokat, illetve válaszolni a gratulációkra és az interjúkérésekre. Argentínában szinte eufóriát váltott ki a győzelmem, hiszen Juan Manuel Fangio utolsó VB-címe óta mindenki erre a pillanatra várt. Tudom azt is, hogy milyen sokan hatódtak meg attól a gesztustól, amikor a verseny után a Citroen Racing teljes csapata argentin nemzeti mezt öltött. Én magam is elérzékenyültem, amikor a célba érve azt láttam, hogy mindenki kék-fehér csíkos mezben vár!”
Noha Pechito nem ismeri a makaói pályát, természetesen eddigi eredményeihez méltó teljesítményt akar nyújtani. „A szezon elején a csapat is úgy állt hozzá, mint én magam: amikor frissen próbálod ki magad egy sportágban, nem tudsz azonnal pontos célokat kitűzni. Aztán minden olyan csodálatosan alakult, a győzelmeink két címhez is hozzásegítettek minket. Abszolút nyugodtan, minden stressz nélkül megyek Makaóba, de ismerem magam: ahogy beülök az autómba, azonnal 100%-ban a versenyre koncentrálok, és a legjobbat akarom nyújtani.”
Pechito új rekordokat is felállíthat a jövő hétvégén: megdöntheti Yvan Muller 2011-es rekordját az egy szezon alatt gyűjtött pontok számát illetően (ehhez 12 pontot kell szereznie), és az egy szezon alatt megnyert futamok száma tekintetében is elhúzhat Mullertől (jelenleg ők ketten a csúcstartók, 9-9 győzelemmel).
Moszkva, Spa, Peking és Sanghaj után Makaóban is rajthoz áll Ma Qing Hua, aki Moszkvában futamot nyert, Sanghajban második lett, és a többiekhez hasonlóan szép szezonzárásra számít. „Nagyon várom az újabb ázsiai versenyt, és büszke vagyok arra, hogy a Citroen Racinggel ünnepelhetem a szezonzárást. Ezen a pályán nehéz megjósolni az eredményeket, de mindent megteszek azért, hogy a sanghajihoz hasonló teljesítményt nyújtsak.”
A HÉTVÉGE PROGRAMJA:
A program november 13-án, csütörtökön, helyi idő szerint 7 óra 15 perckor szabadedzéssel kezdődik, ezt 13 óra 55 perckor, ill. pénteken 9 óra 25 perckor két másik követi. Pénteken 15 óra 10 perckor kezdődnek az időmérő edzések. A verseny két futamára vasárnap 11 óra 15 perckor és 12 óra 30 perckor kerül sor. Az időeltolódás Magyarországhoz képest +7 óra, így a futamok közép-európai idő szerint ismét hajnalban zajlanak majd.
* A FIA hivatalos közléséig nem tekinthető végleges eredménynek.