DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 4. hétfő
USA

Szinte meggyulladnak az IndyCar versenyzői az aeroscreen mögött

Idén debütált az IndyCarban a sorozat saját fejvédőértelmezése, a halo alternatívájaként létező aeroscreen: bár az első tapasztalatok pozitívak voltak, újabban már teaforró ivóvízről és intravénás kezelés szükségéről beszélnek a pilóták.

Intenzív tesztelés után az IndyCar idén júniusi szezonnyitóján mutatkozott be élesben az eredetileg a Red Bull által kifejlesztett és az F1 számára szánt „szélvédő”, amely a halóhoz hasonlóan a versenyzők fejét hivatott megvédeni a becsapódó elemektől. Az első vélemények pozitívak voltak, a Red Bull részéről azt hangsúlyozták, hogy az aeroscreen a halónál is nagyobb teherbírással rendelkezik, a címvédő Josef Newgarden pedig azt mondta, számára fel sem tűnt az elem jelenléte a texasi szezonnyitón.

Gyorsan megváltozott azonban a versenyzők véleménye, amint a következő fordulón, az indianapolisi belső pályán tartott hétvége során felszínre bukkantak az aeroscreen hátrányai: meleg idő esetén ugyanis a pilótafülkében rendkívül fel tud forrósodni a levegő, hiszen az akörül tornyosuló szélvédő jelentősen gátolja a légmozgást a pilóta teste körül. Az Indianapolis GP leintését követően emiatt ijesztő tények bukkantak napvilágra: a futamot negyedik helyen záró Colton Herta elárulta, nagyjából 5 kg-ot veszített testsúlyából az izzadás miatt, mások pedig arról számoltak be, hogy inni is alig tudtak, hiszen a folyadékot tartalmazó palackjuk is rendkívüli módon felforrósodott.

EcrmxARWoAAJyov



„A vizem forróbb volt, mint a tea, de mégis muszáj volt inni belőle, hogy hidratáljam magam, hiszen rengeteg folyadékot veszítünk” – idézi a The Race Patricio O’Wardot, a McLaren versenyzőjét. „Akármilyen sokat is edzünk, akármennyire is felkészülten ülünk az autóba, akkor is szükségünk lesz arra, hogy oxigént juttassunk az izmainkba, hogy ne legyünk rosszul a verseny végére.”

Az indianapolisi futamot ezen körülmények miatt a mezőny legrutinosabb tagjai is a valaha volt legkimerítőbb versenyükként aposztrofálták, a fiatalok közül pedig Colton Herta azt valószínűsítette, hogy a sűrű versenynaptár szabadnapjain egyes pilóták intravénás terápiát is igénybe vesznek majd a folyamatos és egészségtelen mértékű folyadékvesztés pótlására.

Az IndyCar vezetői meghallották a panaszokat, és már az elmúlt hétvégi, a Road Americán rendezett dupla fordulóra hoztak néhány intézkedést, amelyek enyhítettek a szélsőséges helyzeten. A szabályok módosításával lehetővé tették, hogy az autókban lévő italtárolót a pilótafülke belső fala helyett lejjebb is rögzíthessék a csapatok, ahol kevésbé melegszik fel. Emellett engedélyezték, hogy a bokszkiállások során az aeroscreennel foglalatoskodó szerelő italt adjon a pilótának a tankolás pár másodperces idejére, valamint lehetővé tették, hogy az eddigi egy mellett további hűtőcsövek segítsék a pilótafülke légmozgását a száguldás közben.

Ezen módosításokat követően a Road Americán már nem a forróság és a versenyzők rossz közérzete uralta a híreket, ám az IndyCar számára világossá vált, hogy az aeroscreen jelenlétének a pilóták egészségére gyakorolt hatásait folyamatosan felül kell vizsgálni a szezon során.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: